Propozycje pracy z dziećmi 18 – 22.05.2020 r.

DZIEŃ I  „Na zielonej łące

 

  1. Oglądanie bajki edukacyjnej Wędrówki Skrzata Borówki „ Łąka”.

Rozmowa nt. bajki, dzielenie się zdobytymi wiadomościami z rodzicem.

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

2. Poznanie wybranych kwiatów. Podział nazw kwiatów na sylaby i głoski.

3. Karta pracy pt. „Różnice” różnice

 

4. Karta pracy pt. „Łąka” łąka

 

DZIEŃ II  „Dlaczego potrzebna jest barwa ochronna”

 

  1. Nauka  piosenki „Wiosna na łące”

 

Dziś na łąkę przyszła Wiosna

 w kwiecistej sukience,

budzi maki i stokrotki,

 jaskry i kaczeńce.
Ref. Ptaki trele wyśpiewują,

 świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.

Wiosna już na łące!
II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,

da dziś pierwszy koncert.

Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,

 tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,

 z myszką pląsa żwawo.

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw

 

Rozmowa na temat piosenki:
− Kto przybył na łąkę?
− Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
− Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?

 

2. Oglądanie w atlasach obrazków, zdjęć żab i słuchanie ciekawostek na ich temat.

Nie wszystkie żaby są zielone. Niektóre są różnokolorowe z czerwonymi, brązowymi, a nawet niebieskimi plamkami. Żaby nie lubią przebywać zbyt długo na słońcu,
bo wysusza ich skórę. Nigdy nie piją wody pyszczkiem, woda przecieka przez ich skórę. Wyjaśnienie, co to jest barwa ochronna i jakie ma znaczenie w świecie zwierząt – na przykładzie żab.

Zachęcam do obejrzenia filmiku o żabach.

Oto link: https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU

 

3. Karta pracy pt. „Historyjka -żaba” historyjka-żaba

4. Nasze żabki – praca plastyczna.

Żabki można namalować farbami, kredkami bądź zrobić z papieru.

Oto przykłady:

DZIEŃ III  „Biedronki, motyle i kwiaty”

 

  1. Zabawa Prawda to czy plotka? Dzieci oceniają, czy zdania są prawdziwe.

Prawda to czy plotka,

…żaba urodziła kotka,

…ślimaki to ogromne zwierzaki,

…maki to kolorowe ptaki

…ryby pływają w stawie,

…żaby skaczą po trawie,

…dzięcioł stuka w korę drzewa i robaki z niej wybiera,

…kiedy świeci słońce, jest ciepło na łące. Itp.

 

  1. Zabawa matematyczna – Gdzie znajdują się biedronka?

Dzieci układają biedronkę zgodnie z poleceniem, np. Połóż biedronkę z prawej strony kwiatka, z lewej strony kwiatka, nad kwiatkiem, pod kwiatkiem, między kwiatkami…

Do tego zadania pomocne będą szablony biedronki i kwiatów, pomaluj je i wytnij. Karta pracy pt. „Malowanka”

 

3. Zapoznanie z monetami o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł i banknotem o nominale 10 zł.

Pokazujemy dziecku, jakimi monetami posługujemy się w Polsce. Dziecko ogląda monety, sprawdza, co się znajduje na awersie (nominał), a co na rewersie monety (orzeł). Następnie pokazujemy banknoty, zwracając uwagę na zamieszczone na nich wizerunki władców oraz na zabezpieczenia.

 

  1. Podział liczby 10 na składniki z wykorzystaniem monet.

Do zabawy  użyć można prawdziwych monet lub wyciąć z papieru. Potrzebne będzie: 10 monet 1zł.  5 monet 2zł.  2 monety 5zł.

Dzieci układają monet w różnych wariantach tak, aby dawały 10 zł.

5 zł 5 zł.                                                                                           2 zł 2 zł 2 zł 2 zł 2 zł

1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 5 zł                               1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 1 zł

2 zł 2 zł 1 zł 2 zł 2 zł 1 zł                                                                        2 zł 2 zł 1 zł 5 zł

 

5. Zabawy ruchowe na podwórku.

 

DZIEŃ IV  „Zagadki o łące”

 

  1. Zabawa dydaktyczna Zagadki o łące.

Skaczą po łące, pływają w wodzie,

żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie. (żaby)

Lata nad łąką w czerwonej kapotce,

a na tej kapotce jest kropka przy kropce. (biedronka)

Rośnie nad wodą ten mały kwiat,

niebieskim oczkiem patrzy na świat

 i szepcze skromnie: Nie zapomnij o mnie. (niezapominajka)

Na zielonej łące rosną ich tysiące,

w swej nazwie „sto” mają Jak się nazywają? (stokrotki)

Czy znacie takiego konika,

który pięknie w trawie cyka? (konik polny)

Krążę nad łąką, ile mam sił,

i zbieram z kwiatów złocisty pył. (pszczoła)

Pracowite, małe, budują wspaniałe

kopczyki, pałace. Szanujmy ich pracę. (mrówki)

Ten piękny owad odwiedza kwiateczki,

ma skrzydła tęczowe, niekiedy w kropeczki. (motyl)

Ma dwa różki, choć nie bodzie,

mieszka w trawie albo w wodzie.

Domek swój, jak sami wiecie,

nosi zawsze na swym grzbiecie. (ślimak)

Czerwone ma nogi, biało-czarne piórka,

do wody przed nim żaby dają nurka.  (bocian)

 

  1. Słuchanie wiersza M. Buczkówny „Rano na łące”.

Słońce.

Na łące

wszyscy pracują od samego ranka:

pszczoła we wnętrzu rumianka

odkurza żółty dywanik

ze złotego pyłu.

Mrówki – ścieżkę oczyściły,

aż świeci każde ziarenko piasku.

Motyl – skrzydełkami

otrzepuje krople rosy z koniczyny.

Osy – polerują listki jaskrów,

aż oczy bolą od blasku!

– O jakich roślinach i zwierzętach była mowa w wierszu? – Co robiły zwierzęta?

 

  1. Zabawa pantomimiczna – Naśladujemy mieszkańców łąki.

Dzieci, gestem, ruchem, mimiką przedstawiają mieszkańców łąki z wiersza
i czynności przez nie wykonywane.

 

4. Nasza łąka – praca plastyczna. Technika dowolna, oto przykłady:

  1. Karta pracy pt. „Ukryte motyle” ukryte motyle

 

DZIEŃ V  „Odwiedziny na łące”

 

  1. Wycieczka na łąkę.

Kochane dzieci wybierzcie się na wycieczkę na łąkę. Obserwujcie rośliny
i zwierzęta tam będące. Zwróćcie uwagę na kolorystykę łąki. Obserwujcie zachowanie owadów, słuchajcie wydawanych przez nie odgłosów.

 

  1. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wrażeń z wycieczki.

– Co się wam najbardziej podobało?

– Jakie rośliny i zwierzęta spotkaliście?

– Co was zainteresowało, zdziwiło?

– Jakiego koloru było na łące najwięcej? Itp.

  1. Delikatny masażyk.

Szczypaweczki spacerują,                   –  podszczypują obiema rękami w górę i w dół,

z rosy łapki otrzepują.                – delikatnie uderzają palcami obu rąk z dołu do góry,

Płynie sobie kręta rzeczka,                    – rysują falę jedną ręką, a potem – drugą ręką,

rybki tańczą w niej w kółeczkach.                   – rysują raz jedną, raz drugą ręką –

coraz większe i coraz mniejsze kółeczka,

Teraz skaczą małe żabki,                  – delikatnie uderzają palcami rąk z dołu do góry,

a za nimi – żabek babki.                                                                – uderzają piąstkami,

Bocian dziobem szuka w trawie,      – stukają palcami wskazującymi (raz prawej, raz                                lewej ręki)

ślimak patrzy nań ciekawie.         – rysują jednocześnie palcami wskazującymi muszle      ślimaka; jedną ręką w prawą stronę, a drugą – w lewą stronę.

 

  1. Karta pracy pt. „Wiosna”

Karta pracy pt. „Żaba” żaba

Karta pracy pt. „Kropki” kropki