Propozycje pracy z dziećmi 11 – 15.05.2020 r .
Tematyka tygodnia: Wiosna na łące.
Poniedziałek 11.05. 2020r.
- Zagadka słuchowa: Jak myślisz, gdzie się znajdujemy?(załączone mp3 ŁĄKA).
- Wysłuchanie wiersza W. Chotomskiej „Motylek”.
Motylek lekki fruwa nad łąką
w dole są kwiaty w górze jest słonko.
Motylek lekki w trawie się błąka
myśli że kwiaty to małe słonka.
Fru fru, fiu fiu, wesoło, wesoło mu.
Fru fru, fiu fiu, wesoło, wesoło mu.
Motylek lekki fruwa nad łąką
w dole są kwiaty w górze jest słonko.
Motylek lekki fruwa nad światem
myśli że słońce jest dużym kwiatem.
Fru fru, fiu fiu, wesoło, wesoło mu.
Fru fru, fiu fiu, wesoło, wesoło mu.
- Rozmowa nt. wiersza.
– Jaki nastrój miał motylek?
– Gdzie latał?
– Co widział?
- Oglądanie obrazków kwiatów łąkowych (MAK, JASKIER, KOŃCZYNA, STOKROTKA, CHABER),. Dzielenie ich nazw na sylaby. Pokazywanie na palcach liczby sylab.
- Omówienie części rośliny na podstawie załączonego rysunku (korzeń, łodyga, liść, kwiat) oraz niezbędnych do rozwoju rośliny czynników: wody, powietrza, słońca i żyznej gleby. Wyjaśnienie dziecku, że kwiaty mogą wyrastać z nasion lub cebulki. W miarę możliwości można wsadzić roślinkę w ogrodzie lub doniczce.
- „Kwiaty rosną” – zabawa ruchowo- naśladowcza, kształtująca postawę ciała .
Dziecko wykonuje przysiad. Przy dźwięku np. dzwoneczka lub dowolnej melodii podnosi się, aż do wyprostu, wyciągając ręce do góry – jest kwiatem, który rośnie.
- Taniec motyli z chustkami/apaszkami –improwizacja ruchowa dziecka do melodii (załączone mp3).
- Praca plastyczna „Majowa łąka”.
Wtorek 12.05.2020
- Przypomnienie konieczności prawidłowego mycia rąk i dbania o higienę. Wykonanie ćwiczenia grafomotorycznego (karta pracy).
- Oglądanie prezentacji multimedialnej „Mieszkańcy łąki”. Nazywanie i dzielenie nazw owadów na sylaby. Pokazywanie liczby sylab na palcach.
- Nazwij i połącz owady z ich cieniami (karta pracy).
- „Bocian i żabki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic wyznacza np. skakanką staw. Dziecko – żabka – skacze po pokoju. Gdy usłyszy głos bociana (rodzica), wskakuje do stawu. Gdy głos bociana milknie, żabki opuszczają staw.
- Ćwiczenie matematyczne „Policz krople wody” (karta pracy).
- Pokoloruj żabkę na wiosennej łące.
- Nauka piosenki „Bąki z łąki”.
https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak
Tekst piosenki:
Znów się zastanawiam jak w każde lato
Kto to pomaga kwitnąć kwiatom?
Na trawie, na łące kocyk rozłożę
Przyjrzę się z bliska co lata na dworze!
Bąki z łąki
I biedronki
I puchate, grube trzmiele
Muszki, muchy
Małe pszczółki
To planety przyjaciele!
Bąki z łąki
I biedronki
I puchate, grube trzmiele
Muszki, muchy
Małe pszczółki
To planety przyjaciele!
Pracują ciężko i pyłek zbierają
Dzięki nim kwiaty dobrze się mają
A także owoce, warzywa i zboże
Jak to się dzieje, spytać ktoś może?
Bąki z łąki
I biedronki
I puchate, grube trzmiele
Muszki, muchy
Małe pszczółki
To planety przyjaciele!
Bąki z łąki
I biedronki
I puchate, grube trzmiele
Muszki, muchy
Małe pszczółki
To planety przyjaciele!
Gdy leci owad z kwiatka do kwiatka
Teraz rozwiąże się ta zagadka
Cały się kąpie w słodkim nektarze
I przez przypadek pyłek przekaże
Bąki z łąki
I biedronki
I puchate, grube trzmiele
Muszki, muchy
Małe pszczółki
To planety przyjaciele!
Bąki z łąki
I biedronki
I puchate, grube trzmiele
Muszki, muchy
Małe pszczółki
To planety przyjaciele!
Środa 13.05.2020
- Ćwiczenie logopedyczne „Biedronka” (załączona sylweta ). Dziecko za pomocą słomki przenosi kropki na biedronkę. Rodzic wycina kilka czarnych kropek.
- Opowieść ruchowa „Na wiosennej łące”- dziecko ilustruje ruchem treść opowieści.
Jest piękna pogoda, świeci słonko. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące- kic, kic. Żabki pływają w jeziorze – kum, kum. Ptaszki wysoko fruwają po niebie. Bocian dostojnie kroczy: kle, kle. Nagle zawiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzęta chowają się do swoich domków.
- „Prawda – fałsz”. Rodzic czyta kilka zdań. Dziecko ocenia czy jest to zdanie prawdziwe czy fałszywe. Jeżeli prawdziwe klaszcze nad głową, jeśli fałszywe uderza rączkami o podłogę.
- Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
- Biedroneczki są w paseczki.
- Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
- Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
- A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają KRA-KRA.
- Maki to kolorowe ptaki.
- Mrówki budują mrowisko to rzecz oczywista.
- Ślimaki to ogromne zwierzaki.
- Stokrotki mają kolorowe środki.
- Kret mieszka pod ziemią.
- Labirynt „Pomóż mrówce trafić na łąkę” (karta pracy).
- Wytnij elementy i dokończ rytmy (karta pracy).
- „Znajdź kolor” – zabawa muzyczno-ruchowa.
Dziecko tańczy przy dowolnej melodii, kiedy rodzic zatrzyma muzykę dziecko wskazuje u coś zielonego, czerwonego, niebieskiego itd.
- Praca plastyczna „Biedronka” (załączone zdjęcie, potrzebne: papierowy talerzyk, farby, czarna kartka, klej, nożyczki).
Czwartek 14.05.2020
- Ćwiczenia logopedyczne wg załączonych instrukcji na obrazkach.
- Rozwiązywanie zagadek o mieszkańcach łąki.
Zbieram nektar i pyłek, zapylam kwiaty. PSZCZOŁA
Jestem ozdobą łąki mam kolorowe skrzydła. MOTYL
Mieszkam pod ziemią, robię tunele podziemne. KRET
Skacząc po łące szybko uciekam, gdy dziób bociana ujrzę z daleka. ŻABA
Dźwigam swój dom -muszlę na grzbiecie, mam malutkie rogi. Poruszam się powoli. ŚLIMAK
Jestem czerwona i mam czarne kropki. BIEDRONKA
- Ćwiczenie spostrzegawczości „Znajdź różnice między obrazkami”(Karta pracy).
- Zabawa ruchowo- naśladowcza „Mieszkańcy łąki”. Dziecko naśladuje sposób poruszania i odgłosy wydawane przez: żabę, bociana, pszczołę, wronę, kukułkę.
- Puzzle obrazkowe „Motyl”(załącznik).
- Oglądanie bajki edukacyjnej Wędrówki Skrzata Borówki „ Łąka”. Rozmowa nt. bajki, dzielenie się zdobytymi wiadomościami z rodzicem.
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
- Spacer na łąkę. Obserwowanie występujących tam roślin i jej mieszkańców (w miarę dostępności można zabrać lupę J). Dla chętnych praca techniczna „Łąka” wg pomysłu, zaczerpniętego z obejrzanej bajki.
Piątek 15.05.2020
- Ćwiczenia poranne:
- Zabawa orientacyjno- porządkowa “Duże dzieci- małe dzieci”
Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach.
Zatrzymują się i na hasło “Duże dzieci” chodzą na palcach.
Na hasło “Małe dzieci” chodzą w przysiadzie.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „ Mrówki budują mrowisko”
Naśladowanie ruchów podnoszenia i układania patyczków, igiełek sosnowych- skłony i wyprosty.
- Zabawa z elementem czworakowania „Zabawa piesków”
Chód i bieg na czworakach w różnych kierunkach.
- Zabawa bieżna “Ścigamy się z wiatrem”
Dziecko biegnie za rodzicem – wiatrem. Po krótkim biegu zmiana prowadzącego.
- Marsz w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan.
- Oglądanie filmu przyrodniczego „Z kamerą wśród pszczół”
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
Pytania do obejrzanego filmu:
– O jakich owadach był film?
– Co zbierają pszczoły? Z czego?
– Co nam dają pszczoły?
– Jak nazywa się domek dla pszczół?
– Jak wygląda pszczoła?
– Jaki dźwięk wydaje?
– Dlaczego człowiek musi uważać na pszczoły?
- Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie uli i pszczelarza z plastrem miodu ( załącznik). Wyjaśnia, że w ulu pszczoły produkują miód i że są różne rodzaje miodów, a wybieraniem miodu z ula zajmuje się pszczelarz. Rodzic wyjaśnia znaczenie stroju pszczelarza, że jest to ochrona przed użądleniem pszczół.
- „Jaki jest miód?”- dostarczanie nowych wrażeń smakowych – (stymulacja smakowa, dotykowa i węchowa) – degustacja miodu, np. na wafelkach.
- „Taniec Mai”- zabawa przy piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
- Pomaluj pszczółki, które lecą w lewą stronę (karta pracy).
- Praca techniczna „Pszczółka”( z rolki papieru lub kubka).