Propozycje pracy z dziećmi 11 – 15.05.2020 r.
Tematyka tygodnia: Wiosna na łące.
Poniedziałek 11.05. 2020r.
- Nauka rymowanki. Powtarzanie słów rymowanki wolno, szybko, głośno, cicho, wesoło, smutno.
Rosną na łące kwiatów tysiące:
czerwone maki, niebieskie chabry,
jaskry żółte jak słońce
i stokrotki pachnące.
- Słuchanie wiersza I. Salach Łąka.
Łąka tylu ma mieszkańców –
zwierząt roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka.
Tutaj kwiatek. O! Różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka,
na rumianku, w krasnej sukni,
przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.
- Rozmowa nt. wiersza.
– Jakie zwierzęta mieszkają na łące?
– Co oprócz zwierząt zobaczymy na łące?
– Kto wydał bal na łące?
- Poznanie wybranych kwiatów (MAKI, CHABRY, JASKRY, KOŃCZYNA, STOKROTKI). Oglądanie obrazków. Czytanie globalne wyrazów. Układanie wg wzoru podpisów z rozciętych liter do obrazków kwiatów.
- Omówienie części rośliny na podstawie załączonego rysunku (korzeń, łodyga, liść, kwiat) oraz niezbędnych do rozwoju rośliny czynników: wody, powietrza, słońca i żyznej gleby.
Wyjaśnienie dziecku, że kwiaty mogą wyrastać z nasion lub cebulki. W miarę możliwości można wsadzić roślinkę w ogrodzie lub doniczce.
- „Kwiaty rosną” – zabawa ruchowo- naśladowcza, kształtująca postawę ciała .
Dziecko wykonuje przysiad. Przy dźwięku np. dzwoneczka lub dowolnej melodii podnosi się, aż do wyprostu, wyciągając ręce do góry – jest kwiatem, który rośnie.
- „Wiosenna łąka”- praca plastyczna (załączona propozycja), ćwiczenie umiejętności wycinania.
Wtorek 12.05.2020
- Zabawa ortofoniczna inspirowana wierszem I. Salach „Łąka”.
Rodzic recytuje wiersz. Dziecko naśladuje ich głosy.
Dzisiaj na łące Dzieci mówią:
trwa wielki koncert.
Wróble ćwierkają, – Ćwir, ćwir.
świerszcze cykają, – Cyk, cyk.
żabka rechocze, – Rech, rech.
bocian klekocze. – Kle, kle.
Na koniec pszczoły
bzyczą radośnie. – Bzz… bzz…
Ten koncert wszyscy
zagrali wiośnie.
- Oglądanie prezentacji multimedialnej „Mieszkańcy łąki”. Dzielenie nazw owadów na sylaby. Pokazywanie liczby sylab na palcach. Wyodrębnienie pierwszej głoski w wyrazach (nazwach)owadów.
- „Bocian i żabki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic wyznacza np. skakanką staw. Dziecko – żabka – skacze po pokoju. Gdy usłyszy głos bociana (rodzica), wskakuje do stawu. Gdy głos bociana milknie, żabki opuszczają staw.
- Doprowadź żabkę do bociana wg kodu (karta pracy).
- Zabawy matematyczne „Żabki”- rodzic wycina załączone sylwety żabek. Rodzic prosi, aby dziecko pogrupowało żabki pod względem wielkości i przeliczyło żabki w każdym zbiorze.
- Ćwiczenie grafomotoryczne „Podlej kwiatki”(załączona karta pracy).
- Ulep z plasteliny rodzinę ślimaków (przykładowe zdjęcie).
Środa 13.05.2020
- Ćwiczenie logopedyczne „Łąka” wg instrukcji (załącznik).
- Nauka piosenki z pokazywaniem „Wiosenne owady”. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=olPkbFxobe4
Tekst piosenki:
Zebrały się w marcu owady
by odbyć ważne obrady
Na liściach wszystkie siedziały
i tak sobie dyskutowały:
Że muchy buczą za głośno
A świerszcze zbyt często cyrkają
Komary bzyczą nieznośnie
Że w lesie za duży jest szum.
Że zima była fajniejsza
bo cichsza i spokojniejsza,
Że szkoda, że teraz się zacznie
Wiosenny hałas i znój.
Motyle oraz pszczoły
Z tym wszystkim się zgodzić nie mogły
Uniosły się dumą wysoko
Zrobiły minę złą:
Bo przecież na wiosnę
można w końcu pracować
Zapylać tulipany,
mlecze, konwalie i bez.
Debata, proszę Pana,
do dziś nie jest rozwiązana
Niektórzy wolą wiosnę
Niektórzy wolą ziąb.
- Zabawa słowotwórcza. Rodzic wypowiada jedną sylabę z nazwy mieszkańców łąki, dziecko kończy tak, aby powstał wyraz, np. MO– TYL, -DRONKA, WAŻ-, ŻA-, PSZCZO-, MU-, MRÓW-, ŚLI-,
- Opowieść ruchowa „Na wiosennej łące”- dziecko ilustruje ruchem treść opowieści.
Jest piękna pogoda, świeci słonko. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące- kic, kic. Żabki pływają w jeziorze – kum, kum. Ptaszki wysoko fruwają po niebie. Bocian dostojnie kroczy: kle, kle. Nagle zawiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzęta chowają się do swoich domków.
- Policz owady i połącz z odpowiednim układem (karta pracy).
- Labirynt „Zaprowadź pszczółkę do wyjścia” (karta pracy).
- Wyklej biedronkę plasteliną.
Czwartek 14.05. 2020
- Przypomnienie i zwrócenie uwagi na prawidłowe mycie rąk i dbanie o higienę.Wykonanie karty pracy „Powtarzające się rymy”.
- Rozwiązywanie zagadek o mieszkańcach łąki.
https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4
- Oglądanie bajki edukacyjnej Wędrówki Skrzata Borówki „ Łąka”. Rozmowa nt. bajki, dzielenie się zdobytymi wiadomościami z rodzicem.
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
- Spacer na łąkę. Obserwowanie występujących tam roślin i jej mieszkańców (w miarę dostępności można zabrać lupę J). Dla chętnych praca techniczna „Łąka” wg pomysłu, zaczerpniętego z obejrzanej bajki.
- Ćwiczenie spostrzegawczości. Postaw krzyżyk w odpowiedniej kratce, tam gdzie powinien znaleźć się wskazany przedmiot.
- Policz biedronki i połącz je z odpowiednią cyfrą. Pokoloruj (karta pracy).
- Puzzle obrazkowe „Bocian”(załącznik).
Piątek 15.05. 2020r.
- Oglądanie filmu przyrodniczego „Z kamerą wśród pszczół”
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
Pytania do obejrzanego filmu:
– O jakich owadach był film?
– Co zbierają pszczoły? Z czego?
– Gdzie magazynują pszczoły zebrany nektar?
– Co nam dają pszczoły?
– Jak nazywa się domek dla pszczół?
– Jak wygląda pszczoła?
– Jaki dźwięk wydaje?
– Dlaczego człowiek musi uważać na pszczoły?
- Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie uli i pszczelarza z plastrem miodu ( załącznik). Wyjaśnia, że w ulu pszczoły produkują miód i że są różne rodzaje miodów, a wybieraniem miodu z ula zajmuje się pszczelarz. Rodzic wyjaśnia znaczenie stroju pszczelarza, że jest to ochrona przed użądleniem pszczół.
- „Jaki jest miód?”- dostarczanie nowych wrażeń smakowych – (stymulacja smakowa, dotykowa i węchowa) – degustacja miodu, np. na wafelkach.
- „Taniec Mai”- zabawa przy piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
- „Skąd się bierze miód?”- rozcięcie i ułożenie historyki obrazkowej. Ponumerowanie obrazków za pomocą kropek. Opowiadanie dziecka na podstawie obrazków historyjki (używanie zwrotów najpierw, później).
- Dorysuj symetryczną połówkę i pokoloruj powstałą pszczołę (karta pracy).
- Zabawy na świeżym powietrzu z piłką (np. rzucanie do celu, podrzut i chwyt, przekładanie piłki wokół tułowia, pod kolanami, pokonanie ustalonego toru z toczoną piłką, zbijanie kręgli piłką, kopanie piłki do wyznaczonej bramki).