Propozycje pracy z dziećmi 11 – 15.05.2020 r.

 

Tematyka tygodnia: Wiosna na łące.

 

Poniedziałek 11.05. 2020r. 
  1. Nauka rymowanki. Powtarzanie słów rymowanki wolno, szybko, głośno, cicho, wesoło, smutno.

Rosną na łące kwiatów tysiące:

czerwone maki, niebieskie chabry,

jaskry żółte jak słońce

i stokrotki pachnące.

 

  1. Słuchanie wiersza I. Salach Łąka.

Łąka tylu ma mieszkańców –

zwierząt roślin kolorowych.

Tu motylek, a tam pszczółka.

Tutaj kwiatek. O! Różowy!

 

Z kopca wyszedł krecik mały,

obok niego idzie mrówka,

na rumianku, w krasnej sukni,

przycupnęła boża krówka.

 

Nad tą łąką kolorową

bal wydały dziś motyle.

Zapraszają wszystkie dzieci,

więc zatańczmy z nimi chwilę.

 

  1. Rozmowa nt. wiersza.

– Jakie zwierzęta mieszkają na łące?

– Co oprócz zwierząt zobaczymy na łące?

– Kto wydał bal na łące?

 

  1. Poznanie wybranych kwiatów (MAKI, CHABRY, JASKRY, KOŃCZYNA, STOKROTKI). Oglądanie obrazków. Czytanie globalne wyrazów. Układanie wg wzoru podpisów z rozciętych liter do obrazków kwiatów.
  2. Omówienie części rośliny na podstawie załączonego rysunku (korzeń, łodyga, liść, kwiat) oraz niezbędnych do rozwoju rośliny czynników: wody, powietrza, słońca i żyznej gleby.

Wyjaśnienie dziecku, że kwiaty mogą wyrastać z nasion lub cebulki. W miarę możliwości można wsadzić roślinkę w ogrodzie lub doniczce.

  1. „Kwiaty rosną” – zabawa ruchowo- naśladowcza, kształtująca postawę ciała .

Dziecko wykonuje przysiad. Przy dźwięku np. dzwoneczka lub dowolnej melodii podnosi się, aż do wyprostu, wyciągając ręce do góry –  jest kwiatem, który rośnie.

  1. „Wiosenna łąka”- praca plastyczna (załączona propozycja), ćwiczenie umiejętności wycinania.

 

Wtorek 12.05.2020
  1. Zabawa ortofoniczna inspirowana wierszem I. Salach „Łąka”.

Rodzic recytuje wiersz. Dziecko naśladuje ich głosy.

 

Dzisiaj na łące                                                          Dzieci mówią:                         

trwa wielki koncert.                                                    

Wróble ćwierkają,                                                        – Ćwir, ćwir.                                                     

świerszcze cykają,                                                         – Cyk, cyk.

żabka rechocze,                                                             – Rech, rech.

bocian klekocze.                                                            – Kle, kle.

Na koniec pszczoły

bzyczą radośnie.                                                            – Bzz… bzz…

Ten koncert wszyscy

zagrali wiośnie.

  1. Oglądanie prezentacji multimedialnej „Mieszkańcy łąki”. Dzielenie nazw owadów na sylaby. Pokazywanie liczby sylab na palcach. Wyodrębnienie pierwszej głoski w wyrazach (nazwach)owadów.
  2. „Bocian i żabki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Rodzic wyznacza np.  skakanką staw. Dziecko – żabka – skacze po pokoju. Gdy usłyszy głos bociana (rodzica), wskakuje do stawu. Gdy głos bociana milknie, żabki opuszczają staw.

  1. Doprowadź żabkę do bociana wg kodu (karta pracy).
  2. Zabawy matematyczne „Żabki”- rodzic wycina załączone sylwety żabek. Rodzic  prosi, aby dziecko  pogrupowało żabki pod względem wielkości i przeliczyło żabki w każdym zbiorze.
  3. Ćwiczenie grafomotoryczne „Podlej kwiatki”(załączona karta pracy).
  4. Ulep z plasteliny rodzinę ślimaków (przykładowe zdjęcie).

PREZENTACJA MIESZKAŃCY ŁĄKI

 

żabki do zajęć matematycznych

 

Środa 13.05.2020
  1. Ćwiczenie logopedyczne „Łąka” wg instrukcji (załącznik).
  2. Nauka piosenki z pokazywaniem „Wiosenne owady”. Link:

https://www.youtube.com/watch?v=olPkbFxobe4

Tekst piosenki:

Zebrały się w marcu owady

by odbyć ważne obrady

Na liściach wszystkie siedziały

i tak sobie dyskutowały:

 

Że muchy buczą za głośno

A świerszcze zbyt często cyrkają

Komary bzyczą nieznośnie

Że w lesie za duży jest szum.

 

Że zima była fajniejsza

bo cichsza i spokojniejsza,

Że szkoda, że teraz się zacznie

Wiosenny hałas i znój.

 

Motyle oraz pszczoły

Z tym wszystkim się zgodzić nie mogły

Uniosły się dumą wysoko

Zrobiły minę złą:

 

Bo przecież na wiosnę

można w końcu pracować

Zapylać tulipany,

mlecze, konwalie i bez.

 

Debata, proszę Pana,

do dziś nie jest rozwiązana

Niektórzy wolą wiosnę

Niektórzy wolą ziąb.

 

  1. Zabawa słowotwórcza. Rodzic wypowiada jedną sylabę z nazwy mieszkańców łąki, dziecko kończy tak, aby powstał wyraz, np. MO– TYL, -DRONKA, WAŻ-, ŻA-, PSZCZO-, MU-, MRÓW-, ŚLI-,
  2. Opowieść ruchowa „Na wiosennej łące”- dziecko ilustruje ruchem treść opowieści.

Jest piękna pogoda, świeci słonko. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące- kic, kic. Żabki pływają w jeziorze – kum, kum. Ptaszki wysoko fruwają po niebie. Bocian dostojnie kroczy: kle, kle. Nagle zawiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzęta chowają się do swoich domków.

  1. Policz owady i połącz z odpowiednim układem (karta pracy).
  2. Labirynt „Zaprowadź pszczółkę do wyjścia” (karta pracy).
  3. Wyklej biedronkę plasteliną.

 

Czwartek 14.05. 2020
  1. Przypomnienie i zwrócenie uwagi na prawidłowe mycie rąk i dbanie o higienę.Wykonanie karty pracy „Powtarzające się rymy”.
  2. Rozwiązywanie zagadek o mieszkańcach łąki.

https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4

  1. Oglądanie bajki edukacyjnej Wędrówki Skrzata Borówki „ Łąka”. Rozmowa nt. bajki, dzielenie się zdobytymi wiadomościami z rodzicem.

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

  1. Spacer na łąkę. Obserwowanie występujących tam roślin i jej mieszkańców (w miarę dostępności można zabrać lupę J). Dla chętnych praca techniczna „Łąka” wg pomysłu, zaczerpniętego z obejrzanej bajki.
  2. Ćwiczenie spostrzegawczości. Postaw krzyżyk w odpowiedniej kratce, tam gdzie powinien znaleźć się wskazany przedmiot.
  3. Policz biedronki i połącz je z odpowiednią cyfrą. Pokoloruj (karta pracy).
  4. Puzzle obrazkowe „Bocian”(załącznik).

Ćwiczenie spostrzegawczości

 

Piątek 15.05. 2020r. 

 

  1. Oglądanie filmu przyrodniczego „Z kamerą wśród pszczół”

https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

 

Pytania do obejrzanego filmu:

– O jakich owadach był film?

– Co zbierają pszczoły? Z czego?

– Gdzie magazynują pszczoły zebrany nektar?

– Co nam dają pszczoły?

– Jak nazywa się domek dla pszczół?

– Jak wygląda pszczoła?

– Jaki dźwięk wydaje?

– Dlaczego człowiek musi uważać na pszczoły?

  1. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie uli i pszczelarza z plastrem miodu ( załącznik). Wyjaśnia, że w ulu pszczoły produkują miód i że są różne rodzaje miodów, a wybieraniem miodu z ula zajmuje się pszczelarz. Rodzic wyjaśnia znaczenie stroju pszczelarza, że jest to ochrona przed użądleniem pszczół.
  2. „Jaki jest miód?”- dostarczanie nowych wrażeń smakowych – (stymulacja smakowa, dotykowa i węchowa) – degustacja miodu, np. na wafelkach.
  3. „Taniec Mai”- zabawa przy piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

  1. „Skąd się bierze miód?”- rozcięcie i ułożenie historyki obrazkowej. Ponumerowanie obrazków za pomocą kropek. Opowiadanie dziecka na podstawie obrazków historyjki (używanie zwrotów najpierw, później).
  2. Dorysuj symetryczną połówkę i pokoloruj powstałą pszczołę (karta pracy).
  3. Zabawy na świeżym powietrzu z piłką (np. rzucanie do celu, podrzut i chwyt, przekładanie piłki wokół tułowia, pod kolanami, pokonanie ustalonego toru z toczoną piłką, zbijanie kręgli piłką, kopanie piłki do wyznaczonej bramki).

kpp_57_2b