Propozycje pracy z dziećmi 11 – 15.05.2020r.
Poniedziałek 11.05.2020r.
- Poznanie wybranych kwiatów łąkowych.
Rodzic mówi rymowankę i pokazuje obrazki wymienionych kwiatów.
Rosną na łące, kwiatów tysiące:
czerwone maki, niebieskie chabry,
jaskry żółte jak słońce
i stokrotki pachnące.
- Rytmiczne dzielenie z rodzicem nazw obrazków na sylaby:
ma-ki,
cha-bry,
jas-kry,
sto-kro-tki
- Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiaty rosną.
Dziecko wykonuje przysiad. Na hasło: kwiaty rosną, powoli podnoszą się, aż do wyprostu, wyciągając ręce do góry – są kwiatami, które rosną.
- Zagadka: bez czego nie ma łąki?
W środku koło, na nim płatek, drugi płatek,
trzeci płatek, czwarty płatek i jest……… macie rację – to kwiatek.
- Kolorowanie rysunku kwiatka – miejsce kropek wypełnij kolorową plasteliną – karta pracy.
Wtorek 12.05.2020r.
- Zgadnij co robię ?
Rodzic naśladuje czynności, np.: zrywanie kwiatów, wąchanie ich, rozgarnianie krzaków, patrzenie przez lornetkę. Dziecko próbuje nazwać czynności, a potem je naśladuje.
- Zabawa ruchowa z elementem skoku „Skoki żabek”.
Żabki skaczą pod dyktando rodzica. Np. do przodu, w lewą czy prawą stronę (rodzic pokazuje kierunek ręką), do tyłu.
- Zabawy ruchowe na podwórku.
- Słuchanie wiersza pt. „Zielone żabki”
Zielone żabki
nad zielonym stawem
urządziły sobie
zieloną zabawę.
W zielone się listki
ślicznie wystroiły
i w zielonej trawie
walczyka tańczyły.
A kiedy pod wieczór
były już zmęczone,
to z pasikonikiem
zagrały w zielone.
Rozmowa na temat wiersza.
– Co urządziły sobie żabki nad zielonym stawem?
– Co robiły, gdy były zmęczone?
- Kolorowanie rysunku żaby.
Środa 13.05.2020r.
- Oglądanie obrazka.
Liczenie motyli fruwających nad łąką, potem siedzących na kwiatkach. Załącznik nr.1
- Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
Paczka – dziecko zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról).
Przepychanie – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.
Lustro – rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka- zmiana ról.
- ,,Zielona bajeczka” – ćwiczenia w liczeniu. Posłuchaj bajki, policz wszystkie żabki i znajdź dwie takie same.
- Logozabawa ,,Jadę, jadę”
https://www.youtube.com/watch?time_continue=28&v=CoYm282H0Rs&feature=emb_title
Czwartek 14.05.2020r.
- Oglądanie zdjęć (obrazków) żab.
Omówienie ich wyglądu. Ukazywanie trybu życia żaby – na lądzie i w wodzie. Wdrażanie do szanowania przyrody – niewyrządzanie żabom krzywdy.
Żaby należą do najliczniej występujących płazów na naszej planecie. Zwierzęta te lubią ciepło i wilgoć. Żywią się głównie owadami, większe gatunki polują również na ryby, jaszczurki a nawet… drobne ptaki. Gdy płaz dostrzeże potencjalną ofiarę, błyskawicznie wyrzuca w jej stronę pokryty lepką substancją język, którym chwyta ją i szybko wciąga. Ze względu na nienajlepsze zmysły słuchu i węchu w czasie polowań żaby kierują się głównie wzrokiem.
Najbardziej charakterystyczną cechą tych płazów jest kumkanie.
- Zabawa ruchowa ze śpiewem pt. ,,Kto tak skacze”
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
- Nauka piosenki pt.,, My jesteśmy żabki”
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
Tekst piosenki:
- My jesteśmy żabki
Mamy cztery łapki
Skaczemy po trawie
Bocian nas nie złapie
Ref: Hop, hop, hop
Skaczą żabki w bok
Hop, hop, hop
Skaczą żabki w przód
Hop, hop, hop
Skaczą żabki w tył
Hop, hop, hop
Skaczą ile sił
- My jesteśmy żabki
Po to mamy łapki
By popływać w stawie
I skakać po trawie
Ref: Hop, hop, hop
Skaczą żabki w bok
Hop, hop, hop
Skaczą żabki w przód
Hop, hop, hop
Skaczą żabki w tył
Hop, hop, hop
Skaczą ile sił / x2
- ,,Burza mózgów’’ – Żabka jest zielona jak ….
Piątek 15.05.2020r.
- „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko maszeruje, podskakuje bądź biega po pomieszczeniu w zależności od rytmu wygrywanego przez rodzica na dowolnym instrumencie dostępnym w domu. Podczas przerwy w akompaniamencie rodzic głośno podaje nazwę ustalonego koloru, np. Zielony!, wówczas dziecko musi odszukać podany kolor w pomieszczeniu i go dotknąć. Jeżeli rodzic poda nazwę innego koloru, wówczas dziecko stoi prosto w bezruchu.
- Wędrówka Skrzata Borówki po łące – oglądanie bajki https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Rozmowa na temat bajki:
Kogo spotkał Skrzat Borówka podczas swojej wędrówki?
- Wiosenna łąka – praca plastyczna. Potrzebujemy: farb plakatowych, widelców mogą być zwykłe lub plastikowe, kartki z bloku technicznego, trochę wody, pojemniczek, w którym rozmieszamy farbkę z wodą .
Zanurzamy widelce w farbie z odrobiną wody i odbijamy na kartce, możemy mieszać kolory. Dorysowujemy łodygi do powstałych kwiatów oraz wszystko to, co może znaleźć się na wiosennej łące:)
- Policz mieszkańców łąki, a następnie pokoloruj od najmniejszego do największego z nich – karta pracy.
- Zabawy ruchowe na podwórku.