Propozycje pracy z dziećmi 16 – 19 czerwiec 2020 r.
Temat kompleksowy: Nadchodzą wakacje
Wtorek 16.06 – Nadchodzą wakacje
1. Wiersz „Na wakacje ruszać czas.”
Za dni kilka –o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.
A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.
Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.
Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.
Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.
Rodzicu, zapytaj dziecko:
-Co to są wakacje?
-Gdzie można wypoczywać latem?
-Jak można spędzać wakacje?
2. Czym pojedziemy na wakacje? Rozwiązywanie zagadek słownych.
Cztery koła, kierownica,
Szybko pędzi po ulicach (samochód)
Nie jest ptakiem, chociaż lata,
Zwiedzisz nim kawałek świata (samolot)
Pływa po morzach i oceanach,
A na swym mostku ma kapitana (statek)
Pędzi po szynach wielka maszyna,
Mknie poprzez pola na stalowych kołach (pociąg)
3.Chętnie pomagam.
Drogie dzieci pamiętajcie o magicznych słowach (proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia).
Zachęcam do cyklicznego pełnienia dyżurów:
• nakrywanie do stołu,
• odnoszenie naczyń po posiłku,
• sprzątanie swojego pokoju,
• podlewanie kwiatów,
• ścieranie kurzu itp.
Środa 17.06 – Nad morzem
1. Zabawa ruchowa. „Raz, dwa, trzy – baba jaga patrzy”
Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
2. Rozmowa na temat wakacji nad morzem:
– jak nazywa się nasze morze?
– co można robić nad morzem?
3. Pokoloruj rzeczy, które zabieramy na plażę lub basen – karta pracy w załączniku
Dla chętnych:
4. Morskie fale
Materiały:
· gładka butelka przezroczysta,
· oliwka dla dzieci,
· niebieski barwnik spożywczy
· sypki brokat błękitny
Wlej wodę do butelki, nieco więcej niż do połowy. Dodaj cztery krople niebieskiego barwnika spożywczego, następnie wymieszaj. Gdy woda opadnie i wszystkie bąbelki znikną, przechyl butelkę na bok i powoli wlej oliwkę dla dzieci, upewniając się, że w butelce jest jak najmniej powietrza. Dodaj brokat następnie zakręć (można nakrętkę uszczelnić silikonem) i odstaw butelkę na 24 godziny zanim ją przechylisz.
Czwartek 18.06 – W górach
1. Oglądanie mapy Polski.
Wyszukajcie na mapie kolor brązowy, pomarańczowy. Tym kolorem na mapie zaznaczone są góry – wyszukajcie napis Tatry, to nasze najwyższe góry i ich najwyższy szczyt Giewont. Zapamiętajcie te nazwy.
Zobaczcie film https://www.youtube.com/watch?v=giF2FPd4yv0
2. Zabawa z wykorzystaniem dzwoneczka – Owce na hali.
Pasterz chce zaprowadzić owce do zagrody /tym pasterzem może być rodzic, brat, siostra/
Na hali znajduje się wiele przeszkód, dlatego prowadzi on dziecko – owce z zasłoniętymi
oczami, tylko za pomocą odgłosu dzwonka. Pasterz przeprowadza owce przez halę do
zagrody /wyznaczone miejsce w pomieszczeniu/, delikatnie dzwoniąc dzwonkiem przed
owieczką. Może nastąpić zamiana ról .
3. Zabawa matematyczna – Liczymy owieczki.
W zabawie wykorzystujemy dowolne liczmany – klocki, patyczki, fasolki itp.
Klocki leżą na środku, rodzic opisuje sytuacje, a dzieci ilustrują je za pomocą klocków.
• Baca miał pięć owieczek / dzieci kładą przed sobą pięć klocków /.Trzy owieczki ostrzygł .
/ odsuwają trzy klocki /. Ile owieczek do strzyżenia mu jeszcze zostało ? Dzieci udzielają
odpowiedzi po policzeniu pozostałych klocków.
• Baca miał trzy nowe owieczki./dzieci kładą przed sobą trzy klocki/ Dokupił jeszcze dwie
młode owieczki./dokładają dwa klocki/.Ile ma teraz nowych owieczek? /liczą wszystkie
klocki i udzielają odpowiedzi /.
•Baca miał pięć młodych owieczek w zagrodzie./Układają przed sobą pięć klocków /.
Cztery młode owieczki sprzedał znajomemu /Odsuwają cztery klocki /
Ile młodych owieczek mu zostało? /dzieci liczą klocki i udzielają odpowiedzi/.
4.Ćwiczenie grafomotoryczne – rysuj góry po śladzie. Karta pracy
Piątek 19.06 -
1. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji na podstawie wiersza
pt. „Wakacyjne rady” W. Bodalskiej.
Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj
kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze –
Nie zrywaj! Nie zjadaj! –
bo zatruć się możesz.
Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.
Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
– idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!
2. Przypomnij numery alarmowe: 112, 999, 998, 997.
Porozmawiajcie z dzieckiem:
-Jakie są konsekwencje niewłaściwego zachowania w czasie wakacyjnych zabaw?
– Co należy zrobić, gdy jesteśmy świadkami wypadku?
– Pod jaki numer alarmowy można jeszcze zadzwonić aby wezwać pomoc?
3. Filmy edukacyjne:
Bezpieczeństwo w górach | Bezpieczne wakacje # 2
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
Wakacje nad morzem – zasady bezpieczeństwa
https://www.youtube.com/watch?v=N4X0RhlMf7Y
4. Praca plastyczna „ Wakacyjny regulamin”.
Wspólne stwórzcie regulamin zachowywania się na wakacjach. Rodzic zapisuje zasady proponowane przez dzieci za pomocą słów, piktogramów oraz rysunków. Dzieci podpisują się pod regulaminem pieczątką paluszkową lub własnym imieniem.