Propozycje pracy z dziećmi 20 – 24 kwietnia 2020 r.

Temat kompleksowy: Zabawa w Teatr

 

Poniedziałek 20.04

 

1. Zagadka naprowadzająca:

Jak się nazywa taki budynek, w którym zobaczysz scenę, kurtynę ?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem, a ja tam bajkę oglądać będę. ( teatr)

Rozmowa dotycząca teatru na podstawie doświadczeń dzieci. Nawiązanie do wspólnych wyjazdów do teatru, sposobu zachowania się w tym miejscu.

2. Słuchanie wiersza : ,, Po co jest teatr?” Joanny Kulmowej.

Po co jest teatr?

Ta drabina to schody do nieba,
A ta miska nad schodami to księżyc.
Tamten miecz to zwykły pogrzebacz,
A z garnków są chełmy  rycerzy,
Ale kto w te czary nie wierzy?
To jest teatr.
A teatr jest po to, żeby wszystko było inne niż dotąd.

Rozmowa na temat przesłania wiersza: teatr jest magicznym miejscem, tam się wszystko może zmienić, jest bardzo ciekawy, rozmaity….

3. Pokaz wyrazu: teatr i aktor ( globalne czytanie), podział wyrazu na sylaby, wyróżnienie głoski w nagłosie i wygłosie (na początku i na końcu wyrazu).

4. Zabawa ,,Teatr jednego aktora czyli zagadki pantomimiczne”.

Dziecko robi miny wyrażające różne uczucia, np. ból, strach, złość, zdziwienie, radość itp. Zadaniem rodzica jest odgadnięcie emocji wyrażonych mimiką.

 

Wtorek 21.04

 

1. „Jak powstaje spektakl teatralny?”- obejrzenie filmiku edukacyjnego.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

oraz „Animacja! Teatr i film” https://www.youtube.com/watch?v=azMWu8idFRk

Wyjaśnienie pojęć związanych z teatrem (rekwizyt, kulisy, charakteryzator, kostium, aktor, dekoracja, widz, scena, pantomima, sufler, spektakl, antrakt, pacynka, marionetka, kukiełka).

 

2. Wykonanie pacynki/lalki/kukiełki wg własnej kreatywności i możliwości domowych.

  1. Rozwiązywanie zagadek. Podział na sylaby wyrazów, będących rozwiązaniem. Wskazanie liczby sylab przez dziecko na palcach.

Kto za siedmioma górami
i za siedmioma lasami
mieszka w chatynce maleńkiej
z siedmioma krasnoludkami? ( Królewna Śnieżka)

Powiedz, który to niedźwiadek
Prosiaczka jest sąsiadem,
sąsiadem Kłapouchego
i Krzysia małego kolegą. ( Kubuś Puchatek)

Oni, gdy zabłądzili w lesie,
w Baby – Jagi wpadli szpony

przez to, że nadgryźli domek,
co z piernika był zrobiony. ( Jaś i Małgosia)

Kto na tańce w pałacu
czasu miał niewiele?
Kto wybiegając z balu,
zgubił pantofelek. ( Kopciuszek)

Chłopiec z bajki znany,
z drewna wystrugany.
Kiedy kłamał w głos
strasznie rósł mu nos. (Pinokio)

Jakie imiona
mają braciszek i siostrzyczka.
Którzy w lesie spotkali,
chatkę zrobioną z pierniczka? (Jaś i Małgosia)

W bajkach wiele robi złego,
lubi ogniem ziać,
bo on głównie jest od tego,
żeby się go bać. (smok)

100 poduszek na jej łóżku,

A pod nimi- ziarenko grochu (Księżniczka na ziarnku grochu)

Nie był taki, jak inne koty,

Bo miał kapelusz i długie buty (Kot w butach)

To bardzo znany miś,
którego przyjacielem jest chłopiec – Krzyś.
Czerwony kubraczek, wesoła mina,
od zjedzenia miodu każdy dzień zaczyna. (Kubuś Puchatek)

4. Teatr cieni z własnych rąk – kreatywna zabawa na wieczorową porę.

Środa 22.04

  1. Łamańce językowe ( każdy aktor musi ćwiczyć dykcję i wymowę)
  • Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
  • Szedł Sasza suchą szosą.
  • Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie.
  • Jola lojalna, nielojalna Jola.
  • Cóż, że ze Szwecji?
  • Stół z powyłamywanymi nogami.
  • Koszt poczt w Tczewie
  • Czy tata czyta cytaty Tacyta?
  • Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcąc mordą.
  • Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa.
  • Wpadł ptak do wytapetowanego pokoju
  • Rozrewolwerowany rewolwer rozrewolwerował się.
  • Matka tka tak jak tkaczka tka, a tkaczka tka tak jak matka tka!
  • Tracz tarł tarcicę tak takt w takt, jak takt w takt tarcicę tartak tarł
  • Czy trzy cytrzystki grają na cytrze, czy jedna gwiżdże, a trzecia łzy trze?
  • Baba bada baobaby. Baba dba o oba baobaby.
  • Chłop pcha pchłę, pchłę pcha chłop.
  • Jerzy nie wierzy, że na wieży jest gniazdo jeży.
  • Przeleciały trzy pstre przepiórzyce przez trzy pstre kamienice.
  1. Przygotuj teatrzyk kukiełkowy do wiersza Jana Brzechwy ”Na straganie” (wiersz w załączniku).

Jan Brzechwa – Na straganie

warzywa Na straganie

Potrzebne do tego będą sylwety warzyw (możecie je wydrukować, pokolorować i przykleić do patyczków od szaszłyków), a także scena zrobiona wg własnego pomysłu np. z kartonu.

Rodzic czyta wiersz, dziecko odpowiednio ilustruje treść utworu.

  1. Przeliczenie ilości warzyw (kukiełek) występujących w utworze.
  2. „Bajkowa mieszanka”- dopasuj rekwizyty do postaci z bajek. Pokoloruj. (karta pracy).

Bajkowa mieszanka KP

 

Czwartek 23.04

 

  1. Bajka logopedyczna „Jak Języczek został rycerzem”. Rodzic czyta bajkę dziecko wykonuje zalecone, wytłuszczone ćwiczenie.

Twój język jest dzielnym rycerzem na pięknym rumaku. Rycerz bardzo się śpieszy, gdyż chce jak najszybciej uwolnić księżniczkę zamkniętą w wieży (kląskanie). Nagle rycerz zobaczył zamek. Zatrzymał konia (prrrrr) i postanawia pójść dalej pieszo. Musi być bardzo ostrożny, żeby nie zobaczyła go wiedźma pilnująca księżniczki. Rozgląda się więc uważnie dokoła (język oblizuje ruchem okrężnym wargi). Nagle zauważył wiedźmę. Szybko chowa się w głąb lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Zrezygnowany postanowił wrócić po konia (język przesuwamy po podniebieniu). Ale nie pamięta gdzie go zostawił. Szuka po prawej i po lewej stronie (oblizujemy górne i dolne zęby). W tym czasie zapadł zmrok. Rycerz pomyślał, że w ciemności wiedźma na pewno go nie zauważy i postanowił wrócić. Przedarł się przez gęste krzewy broniące dostępu do wieży (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Spojrzał w górę i w oknie na samym szczycie wieży zobaczył piękną księżniczkę. Zaczął się więc wspinać na górę (dotykamy językiem nosa, usta szeroko otwarte), potem wziął księżniczkę w ramiona i zszedł z nią na dół (dotykamy językiem brody, usta szeroko otwarte). Nagle zjawił się przed nimi jego piękny rumak, na którego wsiedli i odjechali (kląskanie).

  1. „Zaczarowany worek”- rodzic umieszcza w worku różne przedmioty, zabawki. Dziecko dotyka przedmiotu w worku i opisuje go. Rodzic zgaduje co to jest. Zamiana ról.
  2. Nauka piosenki „Magiczne miejsce”. Link:

https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ

Tekst piosenki:

I  Teatr to jest widownia i scena,

niby nic magicznego w tym nie ma.

Aż do chwili, gdy nagle na scenie

dziwne zacznie się dziać przedstawienie.

Ref:  Bo w teatrze /3x

Czarodziejskie jest to, na co patrzę,

Gdy się tylko podnosi kurtyna,

to od razu czar działać zaczyna.

II  Każda bajka się zdaje prawdziwa,

gaśnie światło i scena ożywa.

Wszystko może się zdarzyć na scenie.

Działa czar, póki trwa przedstawienie.

 

Ref: Bo w teatrze…

III   Teatr gra, każdy ma, czego szuka,

A to wszystko nazywa się sztuka.

Gdy dorosnę, to może tu wrócę,

żeby zagrać na scenie w tej sztuce.

 

  1. Zabawy językowe – układanie rymów. Rodzic podaje wyraz dziecko wymyśla rymujący się wyraz do podanego przez rodzica wyrazu, np. taczka- paczka, kwiatek- płatek, balon-talon itd.

 

 

Piątek 24.04

 

  1. Zabawa „Prawda czy fałsz?” Rodzic czyta zdania dotyczące bajek. Dziecko ocenia: jeżeli zdanie jest prawdziwe klaszcze, jeżeli fałszywe zamienia się w żabkę i skacze jak ona.

* Czerwony Kapturek niósł dziadkowi lekarstwa.
* Śnieżka zamieszkała z siedmioma krasnoludkami.

* Kubuś Puchatek uwielbiał jeść marchewki.

* Brzydkie kaczątko wyrosło na dużą kaczkę.
* Kopciuszek zasnął po zjedzeniu zatrutego jabłka.

* Jaś miał siostrę Gabrysię.
* Uciekając o północy, Śnieżka zgubiła pantofelek.
* Krzyś miał przyjaciela Misia Uszatka.

* Jasia i Małgosię uwięziła Baba – Jaga.

* Calineczka była wróżką.

 

  1. Zabawy matematyczne (potrzebne: klocki w różnym kolorze oraz włóczka lub taśma malarska).

Rodzic na dywanie wyznacza za pomocą włóczki/szalika lub taśmy malarskiej 5 półek.

Następnie prosi dziecko: – Umieść 6 czerwonych klocków na trzeciej półce.

3 niebieskie na czwartej. 5 żółtych na piątej półce. 1 zielony na trzeciej itd. Następnie prosi dziecko, aby policzyło ile jest klocków na każdej z półek.

 

  1.  Ćwiczenia oddechowe – utrwalenie nawyku mówienia na wydechu (według E. M. Skorek). Dziecko słucha wiersza i w odpowiednim miejscu liczy za rodzicem na wydechu.

Siedzi na drucie wróbelek mały.

Przyfrunął drugi i plotkowały.

Teraz niech dzieci pięknie poćwiczą

i na wydechu policzą:

-Jeden , dwa

                 

 Do wróbli owych przyfrunął trzeci

 Ile jest wróbli ? Policzcie dzieci.

– Jeden , dwa , trzy …

Jeszcze raz może…

 

A już za chwilę nowy tu siedział .

Ile jest wróbli ? Kto będzie wiedział?

-Jeden , dwa ,trzy ,cztery

 

Piąty Wróbelek do ptaków leci .

Ile jest ptaszków ? Czy wiecie dzieci ?

-Jeden , dwa , trzy , cztery , pięć

 

Szósty wróbelek przyfrunie zaraz .

Ile wróbelków przyfrunie naraz ?

-Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć

 

Powtórzcie dzieci ile jest wróbelków jeszcze dziś na dworze

-Jeden, dwa ,trzy, cztery, pięć, sześć.

 

  1. Zabawy ruchowe:
  • Maszerowanie w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan.
  • Podskakiwanie na jednej nodze.
  • Chodzenie tyłem w siadzie podpartym.
  • Rzucanie i łapanie piłki.