Propozycje pracy z dziećmi 25-27.03.2020 r.
Nadeszła wiosna
Środa 25.03.2020
1. Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller – „Witaj wiosno”, rozmowa na temat opowiadania.
– Na co narzekały dzieci?
– Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?
– Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?
– Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?
2. Ćwiczenia logopedyczne
Wąchanie kwiatków – dzieci nabierają powietrze nosem, wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatków
Podlewamy kwiatki – pompujemy wodę do konewki, dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, opuszczają go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwają do przodu
Bocian – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują dziób bociana, następnie otwierają szeroko wargi i je zamykają
Żaba – żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko – dzieci szeroko rozciągają wargi, potem uśmiechają się i ściągają wargi
Kukułka – dzieci ściągają wargi do przodu i naśladują kukułkę – mówią: ku, ku ,ku, ku
Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby
3. Nauka i utrwalanie piosenki “Maszeruje wiosna
TEKST PIOSENKI
- Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref. Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
- Nosi wiosna dżinsową
kurteczkę, na ramieniu
pewnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.
Ref. Maszeruje wiosna
- Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.
Ref. Maszeruje wiosna
4. Link do piosenki z tańcem “Wiosna, urodziły się motyle” M.Kluzy
5. Praca plastyczna z liczeniem Wiosenne kotki
Dzieci malują na kartce brązową kredką lub farbą 3 gałązki wierzby. Następnie do każdej gałązki przyklejają 7 pestek dyni w łupinkach (jako bazie kotki), zamiast pestek dyni może być bibuła, wata, plastelina. (wzór pracy w zdjęciach)
CZWARTEK 26.03.2020
1. Ćwiczenia grafomotoryczne
Dzieci rysują na plecach mamy, taty, siostry lub brata (i na odwrót) oznaki wiosny: słońce, chmurę, deszczyk, kwiatek, trawę, bociana.
2. Ćwiczenia słuchowe
Rodzic podaje wyrazy: słońce, kwiaty, tulipan, krokus, bocian, ptaki. Zadaniem dziecka jest podział wyrazów na sylaby (wyklaskanie)
3. Wysłuchanie wiersza „Pączki”
Przyszły do sklepu zajączki:
– Podobno tutaj są pączki
chcemy zobaczyć czy świeże
– Proszę niech zając wybierze
Zając się złapał za głowę
– Dlaczego takie brązowe?
Pączki są przecież zielone
I wziął braciszka na stronę
I szepnął: – Zostawmy je lepiej
Nie warto kupować w sklepie
Jest wiosna, sok w pączkach dojrzewa
Najświeższe zjemy wprost z drzewa.
Pytania do wiersza:
– Kto przyszedł do sklepu?
– Co zajączki chciały kupić w sklepie?
– Jakie pączki były w sklepie a jakie pączki chciały kupić zajączki?
– Czy Wy lubicie jeść pączki?
4. Wspólnie smażymy pączki (dzieci dodają i mieszają składniki, próbują formułować kuleczki)
– 1 kg białego sera (przekręcić przez maszynkę)
– 1 szklanka cukru
– 8 jajek
– 2 płaskie łyżeczki sody
– 2 łyżki śmietany 18%
– 4 szklanki mąki
Jajka ubić z cukrem, dodać ser, śmietanę i sodę, wymieszać, dodać mąkę i wymieszać. Ciasto gotowe. Łyżką namoczoną w wodzie nabierać ciasto, kłaść na mąkę, obtoczyć, formułować kulki. Gotowe kulki kłaść na rozgrzany tłuszcz. Po upieczeniu posypać cukrem pudrem.
5. Karta pracy do wyboru.
Piątek 27.03.2020
1. Zabawa słuchowa:
Rodzic zaczyna wyraz (wymawia sylabę) dziecko kończy wyraz związany z wiosną np:
SŁOŃ -CE, TU-LIPANY, KWIA-TY, BA-ZIE, KRO- KUSY ITP.
2. “Fasolkowe kształty”- zabawy matematyczne.
Układanie kształtu koła, trójkąta, kwadratu , prostokąta z nasion fasoli. Ułożenie własnej kompozycji wg własnej inwencji.
3. Zabawy matematyczne.
Układanie na dywaniku tyle nasionek ile wyrzucą dwie kostki (rodzica i dziecka).
4. Założenie mini szklarni „Domek fasolki”
Potrzebne materiały: woreczek strunowy/koszulka biurowa, nasiona fasoli, wata, woda, szablon domku fasoli (załącznik; karta pracy do pokolorowania).
Postępowanie: Do woreczka strunowego wkładamy watę, zwilżamy ją wodą. Wkładamy kilka nasion fasoli. Zamknięty woreczek za pomocą taśmy klejącej mocujemy na szybie okna. Kolorujemy szablon domku. Z pomocą rodziców wycinamy jego środek. Przyklejamy szablon domku do woreczka z fasolką.
W następnych dniach obserwujemy rozwój fasolki. Rozmawiamy na temat warunków niezbędnych do rozwoju rośliny.
5. Karta pracy do wyboru.
karty pracy do wyboru (25-27) (1)