Propozycje pracy z dziećmi 27 – 30 kwietnia 2020 r.
Tematyka tygodnia: Moja miejscowość, mój dom.
Poniedziałek 27.04.2020
- Powitanie zabawą „Wywiad”. Rodzic przeprowadza z dzieckiem wywiad. Najpierw odpowiada dziecko później zamiana.
– Jak się nazywasz?
– Ile masz lat?
– Jak nazywają się Twoi rodzice?
– Czy masz rodzeństwo?
– Jak nazywa się miejscowość, w której mieszkasz?
– Jak nazywa się kraj, w którym żyjesz?
– Jakie miasto jest stolicą Polski?
– Jakie kolory ma nasza flaga?
– Jakie jest Twoje największe marzenie?
- Wysłuchanie opowiadania „Z życia małego Chrześcijanina”.
Justynka razem z dziadkiem oglądała swoją ulubioną książkę. Były w niej namalowane duże, kolorowe rysunki, przedstawiające życie i zwyczaje różnych zwierząt.
– Wiewiórka mieszka w dziupli na drzewie. Ptaszki budują gniazda na gałęziach albo pod dachami domów. Myszka ma swoją norkę w ziemi. Domek dla pszczół nazywa się „ul”. A tutaj, zobacz dziadku, narysowane jest mrowisko. Mieszkają w nim mrówki. Są bardzo pracowite. Tak powiedziała mi mama.
Dziewczynka znała już tę książkę prawie na pamięć. Teraz z dumą wymieniała, gdzie mieszkają zwierzęta i jak nazywają się ich domki.
– O, a tutaj narysowana jest nora pod korzeniami drzew. Mieszka w niej rudy lis- opowiadała Justynka z przejęciem.-Jakie to jest ciekawe, dziadku! Jak każdy człowiek ma swój własny dom, tak mają go także zwierzęta.
– To prawda- pokiwał głową dziadek.- Budują go często same, dbają o niego, sprzątają, gromadzą w nim zapasy żywności na zimę.
Justynka przez chwilę uważnie przyglądała się kolorowym obrazkom.
– A wiesz, dziadku, myślę, że wszystkie zwierzęta mają takie „podwójne domki”.
– Co masz na myśli?- zainteresował się dziadek.
– Domkiem dla myszki jest nora w ziemi. Ale drugim domem dla niej jest łąka, bo nora myszki znajduje się właśnie na łące. Wiewiórka ma dziuplę, ale jej drugim domem jest las. A dla rybek drugim domkiem jest cała rzeka, albo jezioro.
– No tak, masz racje, mój mały filozofie- roześmiał się dziadek. – Ale człowiek także ma „podwójny dom”. Drugim domem każdego człowieka jest jego Ojczyzna.
– Naszą Ojczyzną jest Polska!- wykrzyknęła Justynka. – Ludzie, którzy tu mieszkają, to Polacy. Mówią po polsku i dlatego mogą się zrozumieć. Tak mi kiedyś mówiłeś, pamiętasz dziadku?
– Pamiętam. I mówiłem jeszcze, że trzeba bardzo kochać swoją Ojczyznę i dbać o nią tak, jak o swój własny dom – dodał dziadek.
- Rozmowa nt. opowiadania.
– Jak nazywała się dziewczynka z opowiadania?
– Z kim Justynka rozmawiała?
– Jakie zwierzątka wymieniła dziewczynka w czasie rozmowy?
– Dlaczego zwierzątka mają „podwójne domy”?
– Czy człowiek też ma taki „podwójny dom”?
Wyjaśnienie dziecku słów: OJCZYZNA, PATRIOTA.
- Ćwiczenie wyrazistości mowy. Dziecko powtarza po rodzicu przez 5min. Poniższy tekst przesadnie artykułując samogłoski:
Mała dama domek miała.
Mały domek. Duży chciała.
To go zawsze podlewała.
A jak urósł, to przestała.
W domu Ani – ani ani.
W domu Oli – ni fasoli.
W domu Eli – nie widzieli.
W domu Uli – nie ujrzeli.
W domu Izy – dwie walizy.
- Obejrzenie filmiku edukacyjnego o polskich symbolach narodowych. Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
Czytanie całościowe wyrazów: GODŁO, FLAGA, HYMN.
- Rozcięcie i składanie puzzli „Orzeł Biały”. Naklejenie na kartkę. Wybranie odpowiedniego napisu z wcześniej odczytanych wyrazów. Ułożenie i naklejenie podpisu z literek wg wzoru: GODŁO. Pokolorowanie tła na czerwono, korony orła na żółto.
- Wysłuchanie hymnu, omówienie jego nastroju (poważny, dodający odwagi żołnierzom)oraz sytuacji, w jakich jest śpiewany ( ważne uroczystości państwowe, apele, mecze itp.). Nauka i utrwalanie słów hymnu. Link :
https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8
Wtorek 28.04.2020
- Wysłuchanie wiersza „Co to jest Polska?” Czesława Janczarskiego.
– Co to jest Polska?-
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
- Zapoznanie dziecka z zarysem mapy Polski ( dostępnej z atlasu lub Internetu), określenie położenia gór, morza, Wisły, odnalezienie na mapie Krakowa, Gniezna, stolicy Polski – Warszawy, odszukanie orientacyjnego położenia miejscowości, w której mieszkamy oraz miejsc, w których byliśmy z dzieckiem. Wyjaśnienie znaczenia kolorów na mapie: zielony- niziny, żółty-wyżyny, brązowy-góry, niebieski-rzeki, jeziora i morza (załączone zdjęcie).
- Zabawa ruchowa przy muzyce :https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Podczas przerwy (pauzy) dzieci pokazują wg polecenia rodzica różne miejsca znajdujące się w Polsce.
– jezioro- łowienie ryb, pływanie, wiosłowanie
– góry- wspinanie się
– niziny- jazda na rowerach
– las – zbieranie jagód
-morze- gra w piłkę, opalanie
- Ćwiczenia buzi i języka „Logopedyczna ruletka”.
Czy potrafisz wykonać takie same minki?
www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/
- „Prawa-lewa”- zabawy matematyczne (potrzebne: lalka, miś, frotka (bransoletka)).
Rodzic zakłada dziecku frotkę na prawą rękę. Dziecko wykonuję polecenia:
– Pokaż: prawą rękę, lewą rękę, prawą nogę, lewą nogę.
– Policz palce u prawej dłoni.
– Policz palce u lewej dłoni.
– Dotknij prawą ręką lewego ucha.
– Połóż prawą rękę na głowie, a lewą na czole.
– Dotknij lewą ręką prawego oka.
– Połóż lewą rękę na prawym kolanie.
– Połóż prawą rękę na lewym biodrze, a lewą na prawym biodrze.
– Usiądź po turecku. Po swej prawej stronie połóż misia, a po lewej lalkę.
- Kolorowanie mapy Polski wg załączonych instrukcji.
- Nauka wiersza W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
Środa 29.04.2020
- Powitanie zabawą „Wizytówki”
(wg odimiennej nauki czytania dr I. Majchrzak, potrzebne: kilka odręcznie napisanych imion dzieci z naszej grupy na równych paskach papieru).
Rodzic pokazuje wizytówki albo dziecko je losuje i próbuje powiedzieć do kogo należy ta wizytówka.
- Obejrzenie prezentacji multimedialnej o naszym kraju. Przypomnienie symboli narodowych. Poznanie wybranych miast, ich zbytków (załączony plik z prezentacją). Uwrażliwienie dziecka na piękno naszego kraju.
- Pomniki- zabawa ruchowa przy dowolnej muzyce muzyce:
Na pauzę dziecko zatrzymuje się bez ruchu tworząc posąg.
- Zabawa matematyczna “Policz flagi”. Rodzic przygotowuje sylwety flag Polski w trzech rozmiarach (można narysować odręcznie).Dziecko grupuje je do 3 zbiorów wg wielkości. Przelicza ile jest flag w każdym zbiorze, wskazuje flagi największe, średniej wielkości, najmniejsze. Wskazuję, których jest najwięcej, a których najmniej.
- Wskaż strzałki, które wskazują kierunek do dołu, do góry, w prawo, w lewo. Pokoloruj zgodnie z instrukcją.
- Układanie rytmów z papierowych pasków ( lub klocków ) w trzech kolorach, np. czerwony , niebieski, zielony, czerwony…
- Wykonanie flagi Polski. Flagę wykonujemy z połowy kartki A4. Dzielimy ją czerwoną linią na pół. Dziecko wykleja wydzieranką z czerwonego papieru dolną część flagi. Umieszczamy gotową flagę na patyczku lub wykałaczce.
Utrwalenie hymnu: https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8
Czwartek 30.04.2020
- „Porozmawiajmy o uczuciach”- zabawa z kostką. Rzuć kostką i odpowiedz na pytania (załączone pytania na zdjęciu).
- Rozmowa z dzieckiem na temat zbliżających się świąt. Wyjaśnienie dlaczego są obchodzone.
1 MAJ – ŚWIĘTO PRACY
2 MAJ – ŚWIĘTO FLAGI
3 MAJ – ŚWIĘTO KONSTYTUCJI
- Wysłuchanie legendy o „Warsie i Sawie”. Rozmowa nt. opowiadania: Dlaczego Warszawa stała się stolicą Polski?
Dawno temu Polskę pokrywała nieprzebyta puszcza, pełna dzikiej zwierzyny, a ludzie mieszkali w maleńkich osadach. W jednej z nich, na brzegu Wisły, mieszkał młody rybak Wars. Był bardzo pracowity i sam zbudował łódź, a także cierpliwie wiązał rybackie sieci. A ponieważ szczęście mu sprzyjało, zawsze wracał z połowu z siecią pełną ryb. Wars bardzo lubił spędzać czas na wodzie i z radością wsłuchiwać się w śpiew ptaków. Jednak najbardziej fascynowały go nocne wyprawy, gdy panował niezwykły spokój, a księżyc odbijał się w wodach Wisły srebrzystym blaskiem.
Pewnej nocy, gdy jak zwykle zepchnął łódź na wodę i zarzucił sieci, spośród wzburzonej wody wynurzyła się przepiękna dziewczyna. Rybak zamarł z zachwytu i wpatrywał się zdumiony, gdyż dziewczyna miała długie, złociste włosy, wielkie niebieskie oczy i… rybi ogon, pokryty srebrzystą łuską! Wars nie mógł uwierzyć własnym oczom, po chwili jednak przypomniał sobie opowieści, które słyszał w dzieciństwie – to była syrena! Nagle syrena podpłynęła bliżej brzegu i zaczęła śpiewać, nieświadoma tego, że podpatruje ją człowiek ukryty w wysokich trzcinach. Gdy Wars usłyszał jej głos, zakochał się bez pamięci.
Od tej chwili na niczym nie mógł się skupić, czekając na kolejny nocny połów i spotkanie z syreną. Nie przeszkadzało mu nawet to, że ona nie miała pojęcia ani o jego istnieniu, ani o uczuciu, które do niej żywił. Pewnej nocy, całkowicie zauroczony jej głosem, nieostrożnie wystawił głowę ponad trzciny, żeby lepiej się jej przyjrzeć. Zaskoczona jego widokiem syrena podpłynęła i zagniewana zapytała:
– Dlaczego mnie podglądasz i podsłuchujesz?
– Jestem rybakiem… – nieporadnie zaczął się tłumaczyć Wars.
– Wiem, kim jesteś, wiele razy widziałam cię na łodzi, ale…
– Tak, wiem, że nie powinienem cię podglądać, ale kiedy pierwszy raz cię ujrzałem, straciłem głowę. Zakochałem się w tobie i nie mogę bez ciebie żyć. – przerwał jej wpół słowa Wars.
Syrena popatrzyła na niego i westchnęła:
– Ja także cię pokochałam. Ale przecież tak bardzo się różnimy…
Spojrzeli na siebie i zrozumieli, że są dla siebie stworzeni. Wtedy właśnie Sawa – bo tak miała na imię złotowłosa syrena – przypomniała sobie pewną tajemnicę: jeśli syrena z wzajemnością zakocha się w człowieku, może na zawsze utracić swój rybi ogon i stać się kobietą. Wówczas Wars bez wahania poprosił Sawę o rękę, a ona zgodziła się z radością. Razem wyszli na ląd. Z syreny opadła rybia łuska i w miejscu ogona pojawiły się nogi. Stała się piękną dziewczyną i wkrótce odbyło się ich wesele.
Wars i Sawa żyli długo i szczęśliwie, otoczeni miłością i wzajemnym szacunkiem. Po latach wokół ich chaty powstała duża osada rybacka, a ludzie na pamiątkę postanowili nazwać ja Warszawą.
Dziś nie ma śladu po rybackich chatach, lecz ludzie wciąż pamiętają o młodym rybaku i pięknej syrenie. A Warszawa stała się stolicą Polski.
- Prawda- Fałsz. Dziecko ocenia, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Kciuk do góry – zdanie prawdziwe, kciuk do dołu – zdanie fałszywe.
- Polska flaga jest biało – czerwona.
- Stolicą Polski jest Kraków.
- Polski hymn to „Jeszcze Polska nie zginęła”.
- Polska leży nad Morzem Celtyckim.
- Głową państwa jest król.
- W godle Polski jest jastrząb.
- Orzeł w godle naszego kraju ma na głowie koronę.
- Smok Wawelski to symbol Krakowa.
- Warszawa to trzecia stolica Polski.
- Odra to najdłuższa rzeka w Polsce.
- Zabawa ruchowa z odtwarzaniem figur geometrycznych.
Dziecko biega w różnych kierunkach, na sygnał jedno klaśnięcie rysuje w powietrzu – trójkąt, dwa klaśnięcia – kwadrat, trzy klaśnięcia – prostokąt, cztery klaśnięcia – koło.
- Dyktando rysunkowe. Dziecko rysuje ołówkiem na kartce wg instrukcji rodzica. Rodzic czyta po jednym zdaniu…
Na środku kartki narysuj mały domek. Nad domem chmurkę. Przed domem kwiatek. Obok domu z lewej strony płotek. Obok domu z prawej strony kamień. Na kamieniu żabę. W górnym lewym rogu kartki słońce. W dolnym prawym rogu kropelkę wody.
- Wykonanie dowolną techniką kotyliona z okazji zbliżających się świąt państwowych.