Propozycje pracy z dziećmi 6 – 10.04.2020 r.

TEMAT TYGODNIA : WIELKANOC

 

Poniedziałek 06.04.2020

1. Proponowane ćwiczenia poranne:

  • 10 x pajacyki,
  • czołganie się do wyznaczonego celu,
  • turlanie się po dywanie Rodzic zawija dziecko w koc (głowa na wierzchu) jak naleśnika J,
  • skok w dal z miejsca obunóż na dywanie (dziecko za każdym razem próbuje pobić swój rekord, można rozłożyć miarkę i wspólnie sprawdzać wyniki 🙂

2. Ćwiczenia oddechowe: „Piłeczki”. Rodzic prosi dziecko, aby przetransportowało piłeczkę pingpongową (ewentualnie styropianowe jajeczko lub piórko) z jednego miejsca na drugie, wyłącznie za pomocą oddechu (dmuchając i nadając piłce kierunek):

  • od kanapy do fotela,
  • do schodów
  • żeby przeleciała przez próg
  • na koniec dywanu
  • najdalej jak umiesz itd.

3. Wysłuchanie bajki: „ Bajeczka wielkanocna” Agnieszki Galicy.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe kotki zaczęły wychylać się z pączków.

− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: − Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

− Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

-Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana         i zaczęło z kimś rozmawiać.

− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze   zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

Co to? Co to? – pytał Zajączek.

− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A kurczątko z zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzby pamiętają.

4. Rozmowa nt. bajki:

  • Jak nazywają się nadchodzące święta?
  • Kogo obudziło wiosenne słoneczko?

5. „Wielkanocne zwyczaje”- przybliżenie dziecku wielkanocnych tradycji. Rodzic omawia z dzieckiem wielkanocne zwyczaje: święcenie palm, malowanie jajek, święcenie pokarmów (pokarmy, które przygotowujemy do święcenia, ich znaczenie), śniadanie wielkanocne, śmigus- dyngus. Można wykorzystać załączone obrazki, przedstawiające zwyczaje wielkanocne.

6.„Wielkanocny koszyczek”- podział na sylaby wszystkich pokarmów, które powinny znaleźć się w wielkanocnym koszyczku (sól, pieprz, chleb, masło, jajko, chrzan wędlina, baranek, ciasto itd.). Pokazywanie na palcach liczby sylab. Wyodrębnienie pierwszej głoski w wyrazach (rodzic pyta na jaką głoskę rozpoczyna się wyraz, np. baranek itd.). Próba wyodrębnienia ostatniej głoski w wyrazach (Co słyszysz na końcu wyrazu, np. baranek?).

7. ,,Głodne kurczątko” – zabawa ruchowa. Dziecko– kurczątko spaceruje w rytm dowolnej muzyki. Kiedy melodia milknie, zbiera do koszyczka tyle ziarenek fasolek, ile razy usłyszy uderzenie bębenka lub klaśnięcie.

8.. Wycinanie i porządkowanie pisanek ze względu na wielkość i wzorek na skorupce

9. Nauka piosenki: „PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE..”

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Tekst piosenki:

Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,

A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.

Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,

Oto wielkanocna świąteczna święconka.

 

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,

Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.

Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,

Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,

Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?

Czy ta malowana, czy ta wyklejana,

Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

 

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,

Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.

Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,

Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 

Baranek kurczaczkiem długo się spierali,

aż goście świąteczni do drzwi zapukali

Wielkanocni goście czasu nie tracili

potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

 

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,

Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.

Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,

Uświetniły nasze wielkanocne święta.

10. Ćwiczenie grafomotoryczne: „Wielkanocny koszyczek”. Popraw po śladzie flamastrem, a następnie pokoloruj kredkami.

 

Wtorek 07.04.2020

 

  1. Nauka wierszyka:

Malutki baranek ma złote różki,

 pilnuje pisanek na trawie z rzeżuszki.

Gdy nikt nie widzi, chorągiewką buja

i beczy cichutko: Wesołego Alleluja!

Wspólnie z dzieckiem powtarzamy wiersz, ilustrując nastój: radość, smutek, strach, zdziwienie, złość. Następnie  dziecko wypowiada wiersz cicho i głośno oraz szybko i wolno.

  1. Przygotowanie do świąt – zagadki ruchowe z elementem dramy. Rodzic ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami (np. odkurzanie, pieczenie, wałkowanie ciasta, zmywanie podłogi, nasypywanie ziemi do doniczek, malowanie pisanek, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp.) Dziecko odgaduje, jaka to czynność. Następnie dziecko prezentuje czynność, a odgaduje rodzic. Można włączyć do zabawy rodzeństwo.
  2. „Wielkanoc u języczka”- zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie, gdy Rodzic czyta bajeczkę, dzieci wykonują ćwiczenia usprawniające aparat mowy.

„Wielkanoc u języczka”

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

  1. Wykonaj samodzielnie lub z pomocą dorosłego ozdobę wielkanocną wg własnego pomysłu i dostępnych w domu materiałów do wykorzystania.
  2. Siejemy owies/rzeżuchę na wielkanocny stół – jeżeli macie taką możliwość.

Prowadzimy codzienne obserwacje, podlewamy.

 

Środa 08.04.2020

 

  1. Przypomnienie piosenki „Zając” – zabawa ruchowa do utworu.

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

 

  1. „Pisanki” – zabawy matematyczne z klamerkami.

Potrzebne: klamerki do ubrań, wycięte tekturowe dość duże jajka opisane cyfrą. Dziecko przypina tyle klamerek  do tekturowego jajka, ile wskazuje liczba na pisance.

 

  1. „Wielkanocne zagadki” (zagadki można ukryć w jajeczkach po Kinder niespodziance i włożyć do koszyczka). Następnie dziecko losuje zagadkę i odgaduje. Wyrazy będące rozwiązaniem dziecko dzieli na sylaby.

 

  • Choć już Święta blisko wiatr na dworze dmucha. Na talerzu, w domu kiełkuje /rzeżucha/
  • Zagląda ciekawie przez okienko – słonko. Bo też chce zobaczyć koszyk ze /święconką/
  • W wielkanocnym koszyczku leżeć będą sobie. Zanim je tam włożę, ślicznie je ozdobię /pisanki/
  • Święta! Święta nadeszły! Wstawajmy! Już rano! Podzielimy się jajeczkiem, bo dziś przecież…/Wielkanoc/
  •  Tyle w koszyczku leży pisanek! A pośród nich słodki…/baranek/
  • Na wielkanocnym stole to ona króluje. Polana słodkim lukrem i gościom smakuje. /Baba wielkanocna/.

 

  1. Zapoznanie z zapisem graficznym wyrazu PISANKA. Podział na sylaby. Układanie wyrazu PISANKA z poszczególnych liter wg wzoru (możliwość wydruku lub napisanie dziecku na kartce).
  2. Wyklejanie napisu pod pisanką, po śladzie (karta pracy) wałeczkami plasteliny oraz ozdobienie pisanki poprzez wypełnienie jej plasteliną lub wydzieranką z kolorowego papieru.

Czwartek  09.04.2020
  1. Przybliżenie dzieciom tradycji składania sobie życzeń świątecznych. Rozmowa na temat możliwości przesyłania życzeń na odległość.

Kartka Wielkanocna z życzeniami dla rówieśników z grupy. Wykonanie pracy wg własnego pomysłu. Jeśli to możliwe umieszczenie zdjęcia na emailu grupowym 🙂

  1.   Rodzic czyta dziecku  opowiadanie „Legenda o białym baranku” Urszuli Pukała

Posłuchajcie tylko ile było krzyku, gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku. Malutkie kurczątko, bielutki baranek, Brązowy zajączek i kilka pisanek. Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami, jestem najpiękniejszy, żółty jak salami. Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki, falujące piórka tak jak u kaczuszki. Co ty opowiadasz – dziwi się baranek, jestem cały z cukru, mam cukrową mamę. Dzieci na mój widok bardzo się radują i z mojego grzbietu cukier oblizują. Brązowy zajączek śmieje się wesoło, jestem z czekolady – opowiada wkoło. Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci, już na sam mój widok dzieciom ślinka leci. Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka, dziwi się pisanka zielona jak łąka. Dziwią się pisanki żółte i czerwone, brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

  1. Po przeczytaniu, Rodzic prosi dziecko, aby odpowiedziało na pytania:

– Powiedz: kto gościł w wielkanocnym koszyku?

– O co spierały się zwierzątka?

– Jaki kolor miały pisanki?

Wymyślcie porównania do wszystkich kolorów wymienionych w opowiadaniu:

Biały jak … ( np. śnieg )

Brązowy jak…

Wiadomo to bajka, ale baranek i tak jest najważniejszy. Przypomina nam Pana Jezusa który jak niewinny baranek szedł na zabicie, zmazał  nasze grzechy przez swoją śmierć i otworzył nam  Niebo przez  swoje Zmartwychwstanie. Daje wszystkim wierzącym w Niego nadzieję, że nasze życie nie skończy się, że będzie wieczne w Domu Ojca. Czerwona chorągiewka u jego boku przypomina nam o zwycięstwie życia nad śmiercią.

  1. Zabawa dydaktyczna „Gdzie się schował kurczaczek?” – (zabawa w „Ciepło- zimno”) -dziecko wychodzi z pokoju, Rodzic chowa kurczaczka (lub inną maskotkę). Po schowaniu zaprasza dziecko, aby znalazło ukryty przedmiot. Podczas zabawy, kiedy dziecko zbliża się do ukrytego obiektu, Rodzic mówi: „ciepło, ciepło…”, a jeśli dziecko oddali się, to: „zimno, zimno…”. Kiedy dziecko znajdzie ukrytą maskotkę- Rodzic mówi „gorąco”. Dziecko określa gdzie była ukryta zabawka, np. za szafą, pod łóżkiem, na półce, w pudełku itp.
  2. Zabawy manipulacyjne – przekładanie drobnych przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego za pomocą spinaczy.
  3. Czynności porządkowe – pomoc rodzicom w przygotowaniach do świąt. Odkładanie zabawek w odpowiednie miejsca, utrzymanie czystości w swoim pokoju

 

Piątek  10.04.2020
  1. Koszyczek Wielkanocny – przypomnienie jakie produkty powinny się tam znaleźć.
  2. Ćwiczenia grafomotoryczne „Jajko”

Dziecko najpierw rysuje kształt jajka w powietrzu, potem na stoliku, na dywanie, na plecach, mamy, taty, rodzeństwa, a następnie na kartce. Rodzic nadzoruje czy kierunek rysowania jest właściwy (od góry, z prawej strony ku lewej).

  1. Rodzic wyjaśnia dziecku, że są różne sposoby ozdabiania jajek. Przede wszystkim jajka malujemy, barwimy, skrobiemy i dekorujemy. Wyjaśnia różnice pomiędzy: kraszanka (najpierw farbowana, potem wydrapywane wzorki),a pisanką (najpierw pokrywana rysunkiem, korzystając z wosku lub kredek świecowych, a potem farbowana). Opowiada, ze dawno temu barwiono jajka naturalnie:

–– żółty  kolor – suche łupinki cebuli

–– czerwony kolor – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli

–– różowy kolor – sok z buraka

–– pomarańczowy  kolor – marchew, dynia

–– brązowy kolor – łupiny orzecha

–– niebieski kolor – owoce tarniny

–– fioletowy kolor – płatki ciemnej malwy

–– zielony kolor – trawa, pokrzywa

–– czarny kolor – wygotowane olchowe szyszki.

  1. Wspólne z rodzicami barwienie i ozdobienie jajek wg własnych pomysłów.

Przykładowy   pomysł na tęczowe pisanki: https://www.youtube.com/watch?v=ZhcllA3fRHo

  1. Wspólne pieczenie babeczek/muffinek lub ciasta.

WIELKANOC-PREZENTACJA