Temat tygodnia: Podróż po Europie

 

Moi Milusińscy!

Zapewne doskonale znacie już nazwę naszego kraju. Założę się, że równie doskonale potraficie wskazać symbole narodowe: godło i flagę a także zaśpiewać hymn. Dlatego w tym tygodniu zapraszam Was w niezwykłą podróż po Europie, w której odwiedzicie kilka interesujących państw. Poznacie pozdrowienia w różnych językach oraz dowiecie się kilku ciekawostek na ich temat. Jednak aby zacząć podróż potrzebny nam paszport – wystarczy kartka A4 złożona dwukrotnie i przecięta wzdłuż linii zagięć, a następnie zszyte lub sklejone karteczki. Pamiętajcie, żeby go podpisać swoim imieniem i nazwiskiem oraz narysować siebie zamiast zdjęcia. Zacznijmy jednak od tego co to jest Europa? Może słyszeliście kiedyś określenie – Unia Europejska?

 

Poniedziałek 18.05
  1. Wprowadzenie pojęcia Europa – jako nazwy kontynentu.

Czy ktoś z was wie, co to jest Europa?
PYTANIA POMOCNICZE
– Czy w każdym kraju jest tak samo, jak w Polsce?
– Czy ludzie mówią takim samym językiem?
–  Czy wszyscy tak samo wyglądają?
–  Czym jeszcze mogą się różnić?

Oglądanie atlasu lub mapy świata – wspólne odszukanie Europy. Uświadomienie, że Polska też jest krajem Europy.

Zapoznanie z zapisem graficznym wyrazu (wyklejanie po śladzie).

 

  1. Po co nam Unia Europejska? – film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=MmbS2O-IVU8

 

  1. Odsłuchanie hymnu Unii Europejskiej „Oda do radości” (chętni mogą nauczyć się go śpiewać)

 

https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA

 

  1. O, radości, iskro bogów, kwiecie Elizejskich Pól,
    Święta, na twym świętym progu staje nasz natchniony chór.
    Jasność twoja wszystko zaćmi, złączy, co rozdzielił los.
    Wszyscy ludzie będą braćmi tam, gdzie twój przemówi głos.

    2. Patrz, patrz, wielkie słońce światem biegnie, sypiąc złote skry.
    Jak zwycięzca i bohater biegnij, bracie tak i ty.
    Radość tryska z piersi Ziemi, radość pije cały świat.
    Dziś wchodzimy, wstępujemy na radości złoty ślad.

    3. Ona w sercu, w zbożu, w śpiewie, ona w splocie ludzkich rąk.
    Z niej najlichszy robak czerpie, w niej największy nieba krąg.
    Wstańcie ludzie, wstańcie wszędzie, ja nowinę niosę wam.
    Na gwiaździstym firmamencie bliska radość błyszczy nam…

 

4. Kolorowanie flagi Unii Europejskiej

 

Wtorek19.05   

1. Przystanek Berlin – Niemcy – wbicie pieczątek do paszportów- wpisanie przez dz. nazwy odwiedzanego kraju

Wspólne odszukanie  położenia Niemiec na mapie Europy. Uświadomienie, że są to nasi sąsiedzi. Powitanie w języku niemieckim to:

Guten Morgen! / Morgen! – Dzień dobry! (przed południem)

Guten Tag! / Tag! – Dzień dobry! (po południu)
Guten Abend! – Dobry wieczór!

 

  1. Malowanie farbami flagi Niemiec wg kolejności występujących barw.(kartkę w poziomie dzielimy na 3 części)

 

  1. Wycieczka pod Bramę Brandenburską (BB) – Najbardziej znany symbol Berlina. Zabytkowa budowla zaprojektowana przez niemieckiego architekta, pochodzącego z Kamiennej Góry (woj. dolnośląskie)
  2. . „ Budujemy BB”- zabawa manipulacyjno – konstrukcyjna. Budowanie przy pomocy różnego rodzaju klocków, sugerując się ilustracją zabytku.
    1. 5. Ciekawostki :

    –  jodłowanie –  rodzaj śpiewu występujący w tradycji i  kulturze Niemiec

    https://www.youtube.com/watch?v=X1Fh16SmASU

     

    – bracia Grimm – autorzy baśni m.in. Roszpunka,  Jaś i Małgosia, Czerwony Kapturek,  Śpiąca królewna, Królewna Śnieżka…
    – muzycy – J. S. Bach, L. van Beethoven (muzyka do hymnu Unii Europejskiej),
    – znani sportowcy: piłkarze (mistrzowie piłki nożnej), narciarze (M. Schimtt), kierowca rajdowy (M. Schumacher),

    – tradycja „Świątecznego Drzewka”- choinki bożonarodzeniowej pochodzi z Niemiec.
    – pierwsza drukowana książka była w języku niemieckim.
    – odbierając telefon nie mówi się „słucham”, tylko podaje się swoje nazwisko.
    – zwyczaj “trzymania kciuków” wywodzi się z Niemiec.
    – Niemcy mają jedne z najlepszych marek samochodów.

    DLA CHĘTNYCH:

    1. „Marki samochodów”- zabawa rozwijająca percepcję wzrokową. Dopasowywanie marek samochodowych do ilustracji samochodów. (obrazki w załączniku)
Środa 20.05  

 

  1. Przystanek Rzym- Włochy – wbicie pieczątek do paszportów- narysowanie flagi i wpisanie przez dz. nazwy odwiedzanego kraju. Wspólne odszukanie na mapie – co przypomina kontur terytorium Włoch? Zapoznanie z wybranymi zwrotami po Włosku:
    Si – tak [si]
    No – nie [no]
    Grazie – dziękuję [gracje]
    Per favore – proszę (gdy o coś prosimy) [per fawore]
    Buongiorno – dzień dobry [błondżorno]
    Arrivederci – do widzenia [arriwederci]
    Buonasera – dobry wieczór [błonasera]
    Buonanotte – dobranoc [błonanotte]
    Ciao – cześć [ciao]

 

  1. Wysłuchanie wiersza „Poznajemy Włochy” I. Oniszczuk

    W buciku mieszkają,
    auta produkują.
    Z potraw rożnych słyną,
    makaron gotują.

    Niechaj żyją Włochy
    niech żyje makaron.
    Niech żyje spaghetti,
    które wszyscy znają

Oprócz makaronu
ciasto wyrabiają.
Potem z niego pieką
pizzę doskonałą.

Słońce u nich świeci

prawie przez rok cały.

Piękne czyste morze

ma kraj ten wspaniały.

 

Odpowiedzi na pytania do treści utworu:

– co produkują Włosi?

– z jakich potraw słyną?

– jaka pogoda panuje we Włoszech?

 

  1. Wysłuchanie ciekawostek nt. Włoch:
    -Włochy, które słyną z produkcji najlepszych butów na świecie są krajem w kształcie buta.
    -we Włoszech wynaleziono termometr, fortepian, baterie, lody, okulary, ekspres do kawy, telefon.
    -wszystkie włoskie słowa kończą się samogłoską.
    -w 1860 roku w Neapolu wynaleziono pizze.
    -makaron wcale nie pochodzi z Włoch, ale to właśnie we Włoszech je się go najwięcej: gwałtowny wzrost spożycia tego produktu datowany jest na czasy napoleońskie. Wówczas to słynny francuski przywódca w okresie kryzysu postanowił nakarmić makaronem głodny lud.
  2. „Włoska pizza”- zabawa według M. Bogdanowicz. Masażyk w parach
    Najpierw sypiemy mąkę,
    (jedna osoba leży na brzuchu, druga  przebiera po jego plecach opuszkami  palców obu dłoni), zgarniamy ją,
    (brzegami obu dłoni wykonuje ruchy zgarniające),
    lejemy oliwę,
    (rysuje palcem linię falistą, począwszy  od karku aż do dolnej części pleców),
    dodajemy szczyptę soli,
    (lekko je szczypie),
    no… może dwie, trzy.
    Wyrabiamy ciasto,

    (ugniata z wyczuciem boki)
    wałkujemy,
    (wodzi dłonią zwiniętą w pięści po jego  plecach w górę i w dół),
    wygładzamy placek
    (gładzi plecy),
    i na wierzchu kładziemy:  pomidory,
    (delikatnie stuka dłońmi złożonymi  w miseczki),
    krążki cebuli, kreśli kółka, oliwki,
    (naciska palcem w kilku miejscach),
    posypujemy serem (parmezanem, mozzarellą)
    (szybko muska po plecach opuszkami palców obu dłoni),
     i… buch! do pieca.
    (uderza lekko dłońmi),
    Wyjmujemy i kroimy dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla brata, … a teraz (dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze  będą kawałki pizzy),
    (kroi plecy brzegiem dłoni),
    polewamy keczupem 
    (kreśli palcem na plecach linię  z pętelkami),
     i… zjadamy… mniam, mniam, mniam.
    (głaszcze plecy).
  3. Włoski obiad. Przygotujcie wspólnie spaghetti wg sprawdzonego przepisu lub pizzę z ulubionymi dodatkami. ( Pamiętajcie aby nie łamać makaronu – nawijanie długich nitek na widelec to świetne ćwiczenie na motorykę, a zabawa we wciąganie makaronu ustami pomoże w usprawnianiu aparatu mowy)
  4. „Makaronowe kompozycje”-  zabawa rozwijająca inwencję twórczą
    Chętne dzieci układają  z makaronu o różnych kształtach wzory według własnych pomysłów. Segregują makaron według kształtu do odpowiednich pojemników.

 

Czwartek 21.05 
  1. Przystanek Paryż- Francja – wbicie pieczątek do paszportów- rysowanie flagi i wpisanie nazwy odwiedzanego kraju. Wspólne odszukanie na mapie.
  2. Zapoznanie z wybranymi zwrotami w języku francuskim:

Dzień dobry – Bonjour (bążur)
Cześć – Salut (salu)
Jak się masz? – Comment ça va?/Ca va? (komą sa wa)

 

Smacznego – Bon appétit (bon apetit)
Dziękuję – Merci (mersi)

 

Proszę –  S’il vous plâit (sil wu ple)

 

Przepraszam – Excusez moi (ekskiuze mła)
Tak – Oui (łi)
Nie – Non (ną)

 

Pan – Monsieur (mesje)
Pani – Madam (madam)

 

Szczęśliwej podróży – Bon voyage (bą włajaż)

 

  1. Wycieczka pod Wieżę Eiffla– najbardziej znany obiekt architektoniczny Paryża, uznawany  również jako symbol Francji. Jest najwyższą budowlą w Paryżu- stolicy Francji.
    Wieża Eiffla niedługo po wybudowaniu, miała zostać rozebrana i sprzedana na złom.
  2. „Wieża Eiffla”- praca techniczna – wyklejanie obrazka kuleczkami bibuły lub papieru w kolorach flagi Francji (góra – niebieska, środek – biały, dół – czerwony).
  3. „Kaczuszki” – to taniec francuski

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

  1. Mimo, że Francuzi lubią jeść… tak!- żaby i ślimaki, to Francja jest kolebką pysznych serów, croissantów, bagietek i aromatycznych przypraw. Zachęcam do degustacji np. bagietki posmarowanej dżemem z żółtym serem, a może ktoś podejmie wyzwanie i upiecze rogaliki z ciasta francuskiego z ulubionym dżemem

 

Piątek 22.05
  1. Przystanek Londyn- Wielka Brytania – wbicie pieczątek do paszportów- rysowanie flagi i wpisanie nazwy odwiedzanego kraju.

Przypomnienie wybranych zwrotów w j. angielskim:

Mam na imię- My namie is

Dzien dobry- Goog morning

Do widzenia- Goodbye

Hello – Cześć

Sorry- Przepraszam

Przypomnijcie sobie jakie jeszcze słówka i zwroty znacie w tym języku.

 

  1. W Londynie w Pałacu Buckingham mieszka królowa Elżbieta II. Tak, tak w Wielkiej Brytanii panuje królowa, ma na imię Elżbieta i ma złotą koronę, karetę i mieszka w najprawdziwszym pałacu, w którym jest aż 650 pokoi.
  2. Królowa każe… – zabawa orientacyjno-porządkowa na podstawie tradycyjnej zabawy angielskiej „Simon says”

    Przebieg zabawy: Jak wia­domo, królowa jest od tego, aby wypełniać jej rozkazy. Zatem, gdy wybrana osoba- królowa wyda rozkaz, używając formuły: Królowa każe… (dotknąć nosa, skakać na jednej nodze itd.), wszyscy poddani wykonują jej polecenie. Jeśli jednak królowa nie wypowie zdania: Królowa każe…, ale wyda rozkaz, nie wolno takiej czynności wykonywać (najlepiej stanąć na baczność i się nie ruszać).

    Five o’clock tea – zapoznanie z brytyjskim zwyczajem picia herbatki, wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole.

    Najbardziej znanym brytyjskim zwy­czajem jest popołudniowe picie herbatki. Zachęcam do  urządzenia „tea party”. Należy jednak zadbać o odpowiednią atmos­ferę. Konieczne jest przygotowanie herbaty w imbrycz­kach, filiżanek oraz niedużych herbatniczków na porce­lanowych talerzykach.

  3. „Tea time” – degustacja różnych rodzajów herbaty.
  4. Znakami rozpoznawczymi Londynu są m.in. czerwone budki telefoniczne i piętrowe autobusy.

Pokoloruj autobus odpowiednim kolorem – karta pracy

6. Wysłuchanie ciekawostek nt. WB:
– Wielka Brytania jest największą wyspą w Europie.
– Pierwsza gorąca czekolada była serwowana w Anglii na początku 1600 roku.
– Pierwszy znaczek pocztowy na świecie wysłano w Wielkiej Brytanii w 1840 roku.
– Brytyjska policja nie nosi broni.
– Londyn –stolica WB jest największym miastem Unii Europejskiej.
– Anglicy są uzależnieni od herbaty. Piją jej najwięcej na świecie.
– 5 o’clock/Tea time- jest odpowiednikiem podwieczorka lub wczesnej kolacji, składającej się z filiżanki herbaty.

 

Dodatkowe karty pracy

Europa

Marki samochodów

wieża Eiffla + autobus