Propozycje pracy z dziećmi 15 -19 czerwiec 2020 r.
DZIEŃ I „Co zabierzemy na wakacje”
-
Nauka wiersza I. Salach „Wakacje”.
Wymyślanie przez dziecko prostego ruchu interpretującego wiersz.
Pojedziemy na wakacje
razem z mamą, razem z tatą.
Zabierzemy piłkę, namiot
i skakankę. Co ty na to?
Słońce, woda, las już czeka,
wszystkie dzieci woła.
Zabawimy się wesoło
przed powrotem do przedszkola.
- Zabawa Pakujemy plecak na wakacje.
Dziecko wymienia rzeczy, które należy spakować na wakacje do plecaka. Podział na sylaby i głoski przedmiotów, które spakowaliśmy do plecaka pn.: okulary, czapka, klapki, krem, piłka.
- Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji, podczas odpowiedzi na pytania. Dziecko odpowiada: TAK lub NIE
• Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
• Czy w lesie można palić ognisko?
• Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
• Czy na plaży można zakopać śmieci?
• Czy w górach można spacerować w klapkach?
• Czy w każdym miejscu można skakać na główkę do wody?
• Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?
• Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?
• Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?
• Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?
• Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?
- Praca plastyczna – Kolorowa czapeczka na wakacyjne wędrówki– wykonanie papierowego nakrycia głowy. Kochane dzieci nie zapomnijcie pomalować czapeczek.
Oto instrukcja: https://www.youtube.com/watch?v=ksXUKOcpo78
- Karta pracy pt. „Wakacje” i „Lato”
DZIEŃ II „Czy pojedziemy na wakacje?”
-
Doskonalenie czynności higienicznych – myjemy ręce.
Przypominamy sobie wierszyk „Myję, myję rączki”
Najpierw myję rączkom brzuszki,
I wyganiam złe wiruski.
Teraz plecki wyszoruję
I mydełkiem dekoruję.
Czas paluszki dobrze zmydlić
I bakterie wszystkie wybić.
Potem z palców zrobię uchwyt
By paznokcie wpadły w zachwyt.
Skręcę kciuki na okrętkę
Może złapię coś na wędkę.
I na koniec trzy paluszki
Wymasują rączkom brzuszki.
- Czym pojedziemy na wakacje?
Kochane dzieci powiedzcie czym możemy pojechać na wakacje i po czym te pojazdy się poruszają czy po lądzie, w wodzie czy w powietrzu? Następnie podzielcie te pojazdy na sylaby i podajcie liczbę sylab.
- Praca plastyczna – Jedziemy na wakacje.
Kochane dzieci wybierzcie pojazd jakim chcieli byście pojechać na wakacje (samochód, samolot, statek, pociąg, autobus, rowery) i namalujcie siebie i swoją rodzinę podróżującą w tym pojeździe na wakacje.
- Karta pracy pt. „Statek”
- Karta pracy pt. „Kodowanie”
DZIEŃ III „Słoneczne lato”
- Nauka piosenki „Lato w kawiarence”.
Za rogiem czeka lato w malutkiej kawiarence.
Popija słodki soczek, balonik trzyma w ręce.
I zaprasza na wakacje teraz, już!
Ref.: Lato, ach, lato, zaczaruj wszystkich nas!
Byśmy za tobą pobiegli w ciepły las.
Na mchu i ciepłej trawce przy tobie poleżeli.
Na ptaki popatrzyli i wracać stąd nie chcieli.
Zaczaruj dla nas morze, powędruj z nami w góry.
Popluskaj się w jeziorze, popatrz w chmury.
2. Już woła do nas lato, kapelusz ma na głowie.
I niesie dla nas lody w polewie malinowej!
,,Przyjeżdżajcie na wakacje teraz, już!”
Ref.: Lato, ach, lato…
3. I letnia dyskoteka wesoło też zaprasza.
Z uśmiechem lato czeka, wakacje wita nasze!
Bo wakacje to atrakcje – teraz, już!
Ref.: Lato, ach, lato…
link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=3jqBO3x6Kxs
- Rozmowa o tekście piosenki
- – O czym jest ta piosenka?
- – Z czym kojarzą się nam wakacje?
- – Gdzie zaprasza nas lato, o którym jest mowa w piosence?
- – Gdzie jeszcze możemy spędzać wakacyjny czas?
- Zabawa ruchowa przy piosence np. taniec z rodzicem lub rodzeństwem.
-
Rysowanie szlaczków po śladzie.
Karta pracy „Szlaczki 1”
Karta pracy „Szlaczki 2”
- Znajdź różnice – Karta pracy „Spacer”
DZIEŃ IV „Gdzie spędzimy wakacje?”
- Rozmowa na temat zamków.
Kochane dzieci poszukajcie w waszych domowych biblioteczkach książek, a w nich fotografii i obrazków zamków. Drodzy rodzice proszę wyjaśnijcie, co nazywamy zamkiem.
− Czy byliście kiedyś w zamku?
− Czy chcielibyście zwiedzić zamek?
− Czego możemy się dowiedzieć podczas zwiedzania zamku?
− Czy wszystkie zamki wyglądają tak ładnie jak te na zdjęciach?
− Dlaczego po większości zamków zostały tylko ruiny?
- Budujemy zamek z klocków.
Kochane dzieci zbudujcie zamków z klocków, starajcie się uwzględnić w budowlach podstawowe elementy zamku takie jak wieże, mur obronny. (Możecie zrobić to sami lub z rodzeństwem czy rodzicami).
- Karta pracy pt. „Pokoloruj wg wzoru”
- Karta pracy pt. „Dodawanie i odejmowanie”
- Zabawy ruchowe na podwórku.
DZIEŃ V „Moje emocje”
- Słuchanie wiersza D. Jasicy „Jak się zmieniam”.
Ilustrujemy ciałem i mimiką twarzy wiersz.
W ciągu dnia miewam różne humory:
Inna jest mina wesoła,
Inna, gdy jestem chora.
Gdy się boję krzyczę – Ooo!
Gdy zjadam cytrynę,
To mam kwaśną minę.
Gdy jestem zły,
Moja mina przypomina pysk rekina
- Zagadki o emocjach:
Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci- Mówią o nim, że ma wielkie oczy,
Rączki wymachują, ciało w górę leci, Gdy się do naszego umysłu wtoczy,
Oczy jak iskierki się zapalają, Trzęsie nami śmiało
Wszystkie ząbki usta odkrywają. I paraliżuje całe ciało.
Usta jak podkówka odwrócona, Gdy się w nasze serce wkrada,
Często łezka w oku zakręcona. To naszymi myślami włada,
Wygląd twarzy tej dziewczyny Marszczy nam nosek, oczy i czoło,
Jakby najadła się cytryny. Tupie nóżką i rączką grozi wkoło.
- Podróż samolotem do krainy uczuć.
Dzieci wraz z rodzicami wyruszają na wycieczkę do tajemniczej krainy. Wsiadają do samolotu i lecą naśladując ruchy zgodnie ze wskazówkami, które usłyszą.
Wszyscy docierają do RADOSNEJ KRAINY. Jest tutaj piękna pogoda, świeci słońce, widać kolory (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję).
Następnie wsiadają do samolotu i lecą dalej. Nagle robi się ciemno, słońce przestaje świecić a świat jest szary i bury.
Docieramy do SMUTNEJ KRAINY. Mieszkańcy tej krainy stale chodzą smutni, nic im się nie chce robić, siedzą, leżą…. (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję).
Prowadzący pyta: czy smutek jest nam potrzebny? A co możemy zrobić, żeby poprawić sobie humor, kiedy jesteśmy smutni?
Wsiadamy do samolotu i lecimy dalej. Nagle w oddali słychać błyskawice, niebo w pewnym momencie aż robi się czerwone.
Dotarliśmy do KRAINY ZŁOŚCI. Ludzie w tej krainie tupią nogami, obrażają się, zaciskają pięści. Często się kłócą, nie potrafią współpracować, nie potrafią się razem bawić. Mają groźne miny (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję).
Czy czujecie się czasem źli? Czy możemy czuć złość? Złość jest przykra, nikt jej nie lubi, każdy się jej boi dlatego trzeba spokojnie tą złość uspokoić. Macie jakiś pomysł?
Mogę tupać nogami.
Mogę narysować złość i podrzeć kartkę na małe kawałki.
Mogę przytulić się do kogoś.
- Karta pracy pt. „Emocje – puzzle”
- Zapraszam do obejrzenia bajki pt. „W głowie się nie mieści” o małej dziewczynce i jej emocjach. Miłego oglądania.
http://www.bajki-online.pl/W%20g%C5%82owie%20si%C4%99%20nie%20mie%C5%9Bci%20.html