KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Publiczne Przedszkole ,,Leśne Skrzaty” w Michałówce
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (tj. Dz.U.2004.256.2572 ze zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie Nadzoru Pedagogicznego (Dz. U. poz.1270)
- Rozporządzenie MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. poz.1214)
- Statut przedszkola
Misja przedszkola:
Nasze przedszkole za główny cel stawia sobie stworzenie odpowiednich warunków dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka przy współpracy z rodzicami, którzy są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
Za priorytet przedszkole stawia rozbudzanie w dzieciach poczucia własnej wartości, tolerancji oraz bycia w przyszłości samodzielnym i otwartym na wiedzę, ludzi i świat człowiekiem.
Główną ideą jest skupienie się na potencjale tkwiącym w dziecku, na jego mocnych stronach. Zależy nam, żeby wychować dziecko twórcze, zdolne do wyrażania swoich myśli i uczuć. Chcemy wyposażyć wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające udany start w szkole.
Wizja przedszkola:
- Nasze przedszkole jest placówką przyjazną dzieciom, rodzicom i pracownikom przedszkola. Otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój.
- Nasze przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Wszyscy pracownicy przestrzegają praw dziecka.
- Prowadzimy zajęcia adaptacyjne dziecka w przedszkolu.
- Nasza placówka dba o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Nasi rodzice są partnerami, którzy ochoczo i aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, zaangażowaną kadrę pedagogiczną, która nieustannie podnosi swoje kwalifikacje poprzez dodatkowe studia, szkolenia, kursy.
- Przedszkole posiada własny kalendarz imprez, co podkreśla odrębność naszej placówki i jego specyfikę.
- Nasze przedszkole integruje się ze społecznością lokalną, podkreślając tym samym wartość, małej ojczyzny”.
- Budujemy świadomość narodową, kształtujemy postawy patriotyczne.
- Rozwijamy zainteresowani i uzdolnienia dzieci.
- Wdrażamy dzieci do samodzielności podczas czynności samoobsługowych, a także w poszukiwaniu wiedzy i podejmowaniu decyzji.
- Budujemy poczucie własnej wartości. Nabywania przez dzieci odporności emocjonalnej. Nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Nasze przedszkole dba o poszerzanie wiedzy kadry i rodziców na temat komunikacji z dziećmi, rozpoznawaniem potrzeb oraz rozumienia ich odrębności.
- Wspieramy rodziców w procesie wychowania swoich dzieci poprzez prowadzenie indywidualnych konsultacji i warsztatów grupowych.
- Baza, wyposażenie i estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.
- Nasze przedszkole posiada ramowy rozkład dnia dostosowany do możliwości psychofizycznych dzieci.
- Nasze przedszkole jako jedyne w gminie posiada sale wyposażoną w sprzęty Integracji Sensorycznej. W placówce mamy 7 terapeutów Integracji Sensorycznej, którzy prowadzą zajęcia z dziećmi.
- Przedszkole posiada ofertę zajęć dodatkowych tj. rytmika, korektywa, język angielski, zajęcia logopedyczne
Kierunki działań
Cele i główne sposoby ich realizacji:
Przedszkole działa według opracowanej przez radę pedagogiczną i zatwierdzoną przez radę rodziców koncepcję pracę.
Z każdym nowym rokiem szkolnym tworzymy Roczny Plan Pracy Przedszkola. Założone cele i zadania są poddawane ewaluacji po I półroczu i na zakończenie roku szkolnego. Głównym naszym zadaniem jest otoczenie opieką dzieci w celu zapewnienia im bezpieczeństwa oraz wszechstronnego rozwoju. W tym celu wprowadzamy metody aktywizujące oparte na zadaniach twórczych, eksperymentowaniu. Stwarzamy dla dzieci sprzyjające warunki do tego aby mogły się rozwijać.
- Przedszkole jest miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru różnej aktywności przez dziecko. Dzięki temu przedszkolak może decydować o tym, w jaki sposób chce się bawić, co chce robić. Swoboda działania umożliwia określenie potencjału dziecka oraz stwarzanie warunków do jego dalszego rozwoju.
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
- Systematycznie każdego dnia w naszym przedszkolu prowadzone są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze. Dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci. Prowadzone są na wysokim poziomie przez wykwalifikowaną kadrę. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają niezbędne umiejętności w dalszym życiu.
Respektowanie norm społecznych.
- Dzieci rozpoznają swoje emocje. Uczymy dzieci nazywać swoje uczucie. Pozwalamy na wyrażanie ich i swobodne przeżywanie. Uczymy dzieci aby w wyniku przeżywania własnych emocji nie raniły przy tym innych.
- Dzieci są aktywnymi uczestnikami w życiu przedszkola. Mają wpływ na decyzje dnia codziennego.
Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych sytuacji.
- W naszym przedszkolu powstał zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który ma na celu szerokie spojrzenie na dziecko w celu stworzenia indywidualnego programu pracy z dzieckiem, bazowaniu na jego mocnych stronach w oparciu o współpracę z rodzicami.
- Stosujemy indywidualizację procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy.
Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
- Tworzymy zgrany zespół. Każdego dnia dzielimy się ze sobą doświadczeniem.
- Bierzemy udział w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.
- Wszystkie w pracy jesteśmy ukierunkowane na wspólny cel, łączymy wiedzę z praktyką, udzielamy sobie wsparcia merytorycznego jak i emocjonalnego.
Promowanie wartości wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole prezentuje informacje o prowadzonych zajęciach, podejmowanych działaniach. Odbywa to się za pośrednictwem: strony internetowej, tablicy ogłoszeń w przedszkolu, prasy lokalnej, portali informacyjnych powiatu garwolińskiego, działalności Klubu Świadomego Rodzica
Rodzice są partnerami przedszkola.
- Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola. Współorganizują tradycyjne uroczystości wynikające z kalendarza imprez placówki tj. wieczór mikołajkowy, dzień rodziny, bal charytatywny.
- Przedszkole daje rodzicom możliwość pracy nad rozwojem i edukacją ich dzieci poprzez stały kontakt z nauczycielami, prowadzeniem rozmów indywidualnych.
- Rodzice mają możliwość uczestnictwa w spotkaniach Klubu Świadomego Rodzica, które mają na celu dostarczania rodzicom wiedzy na temat wspomagania wszechstronnego rozwoju dzieci.
- Rodzice uczestniczą w zebraniach ogólnych i grupowych oraz w zajęciach otwartych.
- Przedszkole zachęca rodziców do udziału w różnych konkursach wewnątrz, a także zewnątrz-przedszkolnych.
- W przedszkolu funkcjonuje Rada Rodziców.
Wykorzystywanie środowiska lokalnego na rzecz rozwoju dzieci.
- Przedszkole korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości, dotyczy to organizacji wyjazdów m.in. Centrum Sportu i Kultury w Garwolinie, wycieczek, wyjść do biblioteki, szkoły.
- Przedszkole gości ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin.
- Przedszkole bierze udział w imprezach środowiskowych dla mieszkańców, którą jest np. odpust parafialny w Miętnem, Jasełka Bożonarodzeniowe w Miętnem itp
Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
- Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne. Tworzy w przedszkolu dobry klimat do współpracy i działania.
- Jest otwarty wobec pomysłów nauczycieli i rodziców, wspiera ich działania.
- Motywuje poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród, wyróżnień.
Metody stosowane w przedszkolu:
Nasze przedszkole wykorzystuje aktywne metody i techniki pracy:
- Metoda Dobrego Startu,
- Metoda Edukacji Przez Ruch D. Dziamskiej,
- Pedagogika Zabawy- Klanza,
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- Metoda twórczego myślenia J. Osborne- „Burza mózgów”,
- Edukacja matematyczna wg/ E. Gruszczyk- Kolczyńskiej,
- Metoda sekwencyjno- symultaniczna J. Cieszyńskiej,
- elementy odimiennej metody nauki czytania dr I. Majchrzak,
- elementy metody aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss,
- elementy metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona,
- elementy metody gimnastyki twórczej R. Labana,
- elementy techniki M. Montessorii,
- bajkoterapia ,
- techniki relaksacyjne,
- drama, teatrzyk kukiełkowy i pacynkowy, projekt edukacyjny,scenka rodzajowa,
- SI
.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- Przeprowadzenie diagnozy wstępnej. (wrzesień/październik).
- Szczegółowe rozpoznawanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju.
- Organizacja zajęć otwartych dla rodziców. Obserwacja dzieci przez rodziców. Zapoznanie z diagnozą wstępną (listopad).
- Półroczna ocena realizacji założonych celów, analiza i wnioski do dalszej pracy.
- Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji.
- Przeprowadzenie diagnozy końcowej.
- Zapoznanie rodziców z diagnozą końcową podczas zajęć otwartych z rodzicami (maj/czerwiec).
- KORP (Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego).
- Współpraca z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną.
Model absolwenta przedszkola:
- Jest twórczy, kreatywny, podejmuje różnorodne aktywności zgodnie z własnymi zainteresowaniami.
- Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.
- Wykazuje umiejętność radzenia sobie z trudnościami.
- Ma rozbudzone poczucie własnej wartości.
- Jest samodzielny i sprawny fizycznie.
- Umie cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanego zadania.
- Zna prawa i obowiązki dziecka, a także respektuje prawa innych.
- Jest optymistycznie nastawiony do świata i ludzi.
- Zna kulturę i dziedzictwo własnego regionu oraz symbole narodowe.
- Zna i respektuje normy społeczne.
- Jest chłonny wiedzy, zadaje pytania, lubi doświadczać i odkrywać.
- Potrafi współdziałać w zespole.
- Jest wrażliwy na sztukę i piękno.
- Jest komunikatywny, potrafi wyrażać swoje emocje.
- Ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Priorytety z koncepcji pracy przedszkola – kierunki planowanych zmian:
- Realizacja działań w zakresie zrównoważonego rozwoju.
- Promocja zdrowia, w tym aktywności ruchowej i zdrowego żywienia.
- Planowany proces wychowawczy oparty na wartościach i radzenie sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci.
- Doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego.
- Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami mi środowiskiem.
- Wypracowanie procedury pracy zespołowej.
- Doskonalenie systemu procedur i prawa wewnętrznego.
- Promocja przedszkola i sprawny system obiegu informacji.
- Udoskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]