Propozycje pracy 15 – 19 czerwiec 2020 r.
Poniedziałek 15.06.2020 – Magiczna liczba 7
1. „Magiczna liczba 7″ – dzieci znają to piosenkę, bo bawiliśmy się nią wiele razy w przedszkolu. Poniżej link do piosenki
https://www.youtube.com/watch?
Stajemy naprzeciwko siebie i śpiewamy
Czy znasz, czy znasz, czy znasz magiczną liczbę siedem? 2x
To jest jeden – wysuwamy do przodu prawą nogą.
Tak jest dwa – wysuwamy lewą nogę
Tak jest trzy – klękamy na prawe kolano
Tak jest cztery – klękamy na lewo kolano
Tak jest pięć – opieramy prawy łokieć o podłogę
Tak jest sześć – opieramy lewy łokieć o podłogę
Tak jest siedem – opieramy czoło o podłogę
2. Wyliczanka „Palce” wg K. Sąsiadka
Jeden palec, drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci,
czwarty, piąty palec mam.
Widzisz umiem liczyć sam.
3. „Wiewiórki liczą orzechy”
Dzieci wiewiórki wkładają do swojej dziupli (wykorzystajmy jakieś obręcze lub kółka, które posiadamy w domu) po 7 orzechów. Przeliczają orzechy. Pokazują na palcach ile orzechów jest w dziupli. Gdy wiewiórki śpią, rodzic podchodzi do dziupli i zabiera 2 orzechy. Na klaśnięcie rodzica wiewiórki budzą się, liczą orzeszki… Co wiewiórki zauważyły? Dzieci stwierdzają, że orzechów jest mniej. Liczą
i pokazują na palcach ile teraz mają orzechów. Rodzic pyta ile orzechów było? Dzieci kładą dłoń na podłodze, orzechy przykładają po jednym do każdego z palców, zaczynamy od kciuka….. liczymy palce: jeden, dwa, trzy… Na palcach jest wiadomość ile orzechów jest w dziupli. Wiewiórki znowu śpią, rodzic dodaje po 2 orzechy. Na klaśnięcie wiewiórki budzą się. Zaglądają do dziupli i stwierdzają, że orzechów jest więcej. Rodzic za każdym razem dokłada lub zabiera inną liczbę orzechów.
4. „Kałuże” – zabawa ruchowa
Tworzymy „kałuże” wydzierając ją z gazety. Dziecko kładzie swoją „kałużę” na podłodze. Poruszają się po pokoju przy dźwiękach muzyki. Na przerwę w muzyce rodzic uderza w stół, bądź nogą w podłogę. Dziecko liczy uderzenia, tyle razy, ile było uderzeń skacze przez „kałużę”.
5. Pokoloruj tyle rysunków: chmurek, słoneczek, kropli deszczu, parasoli, ile kropek znajduje się po ich lewej stronie – karta pracy
6. Ćwiczymy liczbę 7 – karta pracy
Wtorek 16.06.2020 – Nadchodzą wakacje
1. Rozmowa na temat zbliżających się wakacji, wysłuchanie wiersza:
Na wakacje ruszać czas
Za dni kilka –o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.
A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.
Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.
Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.
Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.
Rozmowa na temat wiersza.
2. Zabawa ruchowa ,,Pociągi”
Tworzymy pociągi, które jadą nad morze, w góry oraz do lasu. Tam wykonujemy czynności wskazane przez rodzica: nurkowanie, wspinanie, jazda na rowerze.
3. Wysłuchanie opowiadania pt. ,,Wakacje Oli” układanie zakończenia. Wskazywanie, jak należy się zachować, aby bezpiecznie spędzić wakacje
oraz jak należy postępować w przypadku, gdy dziecko się zgubi.
Opowiadanie
,,Wreszcie wakacje” – powiedziała Ola budząc się rano w pokoju z widokiem na morze. To były wyczekiwane wakacje po długim roku szkolnym, obfitym w przygody i uroczystości.
,,Jemy śniadanie i wychodzimy na plażę”- powiedziała mama. Po pysznej jajecznicy Ola, jej siostra Ala i tata byli już gotowi do wyjścia. Cała rodzina wyruszyła na plażę. Po drodze zatrzymali się przy budce z lodami. Lody były kolorowe a wybór niespotykanie duży. Ola i Ala nie mogły się zdecydować .
Kiedy Ola wybrała już malinową i pistacjową gałkę spostrzegła budkę z kolorowymi muszelkami i innymi pamiątkami z wakacji. Szybko do niej pobiegła, bo przecież obiecała babci muszelki. Gdy z zapartym tchem oglądała pamiątki nagle zobaczyła, że jest sama. A gdzie mama i tata?
Ola szybko wybiegła ze sklepiku, ale rodziców nie było widać w pobliżu. Natychmiast udała się do pani kasjerki i powiedziała że się zgubiła, że się nazywa Ola Nowak. Pani kasjerka powiadomiła ratownika. Po chwili przez megafon zabrzmiał komunikat o znalezionej dziewczynce Oli. Po 10 minutach do sklepiku dotarli rodzice, którzy również szukali córki. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze. Ola już na zawsze zapamięta, że nie wolno oddalać się od rodziny.
4. Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji, poprzez odpowiedź
TAK lub NIE (podniesienie kartki z zielonym lub czerwonym światłem), na zadane pytania:
• Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
• Czy w lesie można palić ognisko?
• Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
• Czy na plaży można zakopać śmieci?
• Czy w górach można spacerować w klapkach?
• Czy w każdym miejscu można skakać na główkę do wody?
• Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?
• Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?
• Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?
• Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?
• Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?
5. Klasyfikowanie przedmiotów potrzebnych do wakacyjnego wyjazdu, karta pracy.
Środa 17.06.2020 – Nad morzem
1. Zabawa ruchowo naśladowcza „ Zabawa nad morzem.
Dziecko naśladuje czynności, które można wykonywać nad morze, na hasła – nazwy tych czynności podane przez rodzica. Np. pływanie, opalanie się, zbieranie kamieni i muszelek, robienie babek z piasku.
2. Filim edukacyjny – Bezpieczeństwo dzieci nad wodą
https://www.youtube.com/watch?
3. „Morskie zagadki” – rozwiązywanie zagadek, czytanie globalne.
Napiszcie wyrazy: morze, muszelka, plaża, słońce, bursztyny, koło ratunkowe. Jeden z nich wybiera dziecko i wykleja plasteliną.
Może być niebieskie, szare lub zielone.
Bywa spokojne lub bardzo wzburzone.
Kiedy jego brzegiem ludzie spacerują,
jego małe fale stopy ich całują.
(morze)
Gdy do ucha ją przyłożę,
morza szum powróci do mnie.
W tej skorupce małe morze
lato może nam przypomnieć.
(muszelka)
Można na niej się opalać,
zamki z piasku też budować.
Gdy się znudzi, można z mamą
brzegiem morza spacerować.
(plaża)
Świecę mocno dzionek cały,
żeby wszystkim ciepło dać.
By zobaczyć, jak przychodzę,
trzeba bardzo wcześnie wstać.
(słońce)
Zbierane na plaży
brązowe kamyki.
Pięknie zdobią nam pierścionki
albo naszyjniki.
(bursztyny)
Jest lekkie, okrągłe
i do nadmuchania.
Przyda się każdemu
w nauce pływania.
(koło ratunkowe)
4. Pokoloruj rzeczy które zabieramy na plażę, karta pracy.
Czwartek 18.06.2020 Matematyka
- Zabawa ruchowa „Duże i małe kroki”. Potrzebne do tego zadania będą dwie piłki: mała i duża.
Kiedy rodzic podrzuca dużą piłkę – dziecko stawia duże kroki.
Kiedy rodzic podrzuca małą piłkę – dziecko stawia małe kroki.
W zależności ile będzie podrzutów dzieci robią tyle kroków, a następnie starają się porównać, których kroków zrobili mniej, więcej lub tyle samo: dużych czy małych. - Dokończ zdania pt.,,Zagadki-rymowanki”. Rodzic czyta zdanie, a dziecko je kończy
– Piotruś kochany lubi ………………./banany /
– Duży Tomek buduje …………………/domek /
– Kaczka to była…………………../dziwaczka /
– Zaprasza nas iglasty……………../ las /
– Dla ochłody zjadam………………./lody /
– Cielę wciąż językiem ………………./miele /
– Lata osa koło ……………………../nosa /
– Wrona była bez……………………/ogona /
– Jedźmy z górki na …………………/pazurki /
– Wlazł kotek na……………………/płotek /
– Mała Zosia to wielka ………………./samosia /
– Cicho myszy,bo kot………………../słyszy /
– Dobry dżem chętnie………………./zjem /.
3. Słuchanie bicia serca – koncentracja uwagi. Przesuwamy dłonie tam, gdzie bije serce.
Wytłumaczenie dziecku, że serce bije po naszej lewej stornie. Naklejcie jakąś ulubioną naklejkę na lewej stornie.
Rozpoznajemy stronę lewą i prawą – najbliżej serca jest lewa ręka, a druga to prawa.
4. Nakładamy dziecku frotkę na lewą rękę. Prosimy dziecko ęby wskazało nam części ciała: prawą nogę, lewą nogę, prawe kolano, lewy łokieć itd.
5. Zabawa przy muzyce z zakresu orientacji w schemacie własnego ciała „Praczki”
https://www.youtube.com/watch?
6. Utrwalanie lewej i prawej strony – karty pracy.
Piątek 19.06.2020 Na wakacje
- Mamy dzisiaj dla Was piosenkę, w której będzie ważna Wasza pamięć. Powodzenia J
https://www.youtube.com/watch?
2. Zabawa Pakujemy plecak na wakacje.
Dziecko wymienia rzeczy, które należy spakować na wakacje do walizki. Podział na sylaby i głoski przedmiotów, które spakowaliśmy np.: czapka, kapelusz, okulary, kocyk, parasol, wiaderko, klapki, krem, piłka.
3. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji na podstawie wiersza
pt. „Wakacyjne rady” W. Bodalskiej.
Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj
kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze –
Nie zrywaj! Nie zjadaj! –
bo zatruć się możesz.
Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.
Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
– idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!
4. Przypomnij numery alarmowe: 112, 999, 998, 997.
Porozmawiajcie z dzieckiem:
– Jakie są konsekwencje niewłaściwego zachowania w czasie wakacyjnych zabaw?
– Co należy zrobić, gdy jesteśmy świadkami wypadku?
– Pod jaki numer alarmowy można jeszcze zadzwonić aby wezwać pomoc?
5. Okulary – wakacyjne plany – praca plastyczna. W linku poniżej inspiracja, ale oczywiście możecie wykorzystać własną inwencję twórczą.
https://www.youtube.com/watch?
6. Lato – karta pracy