Propozycje pracy z dziećmi 06. – 10.04.2020 r.
DZIEŃ I „Przygotowania do świąt”
- Oglądanie kart świątecznych lub obrazków związanych z Wielkanocą.
– Rozmowa na temat świąt
– Słuchanie ciekawostek na temat różnych zwyczajów i obrzędów związanych
z Wielkanocą. Pomóc wam w tym może ten oto tekst:
WIELKANOC nazywana jest Świętami Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa, który pokonał śmierć
i powrócił do żyjących. Wierzą, że ofiarował on swoje życie, żeby odkupić ludzkie winy. Typowym zwierzęciem ofiarnym przez wiele tysięcy lat był BARANEK.
Po zmartwychwstaniu Chrystusa to miłe zwierzę zostało symbolem Jego ofiary.
W czasach, kiedy nie wiedziano jeszcze, że żywność można zamrażać, co roku
na wiosnę biedniejszym ludziom brakowało jedzenia. Plonów jeszcze nie było,
a zapasów, które zgromadzono jesienią, często wiosną już brakowało. Całe szczęście, że KURY niosły jajka! Pozwalało to jakoś przetrwać nieprzyjemny okres. Z czasem zaczęto jaja święcić, traktować jako symbol rodzącego się życia. Już od początku Wielkiego Postu gospodynie malowały i wyklejały pisanki oraz kraszanki – niezbędny element świąt Wielkanocy. JAJKA zdobiono, spożywano. Miały one wielkie znaczenie – jajko z wielkanocnego stołu pastuch wynosił na pole, kiedy po raz pierwszy wypędzał bydło po zimie. Skorupki ze świątecznych jajek gospodyni wynosiła na pole
i tam zakopywała. W Polsce wschodniej był zwyczaj przerzucania jaja nad dachem domu – na szczęście. ZAJĄCE rozmnażają się często i mają sporo potomstwa, dlatego były uważane za symbol płodności, dostatku. Około XIX wieku zaczęto łączyć
to zwierzę z Wielkanocą. Wierzono, że to zając przynosi świąteczne jajka. W Polsce symbol zająca zaakceptowano dopiero w XX wieku. Dzisiaj uważa się, że przynosi
on dzieciom prezenty. Symbolem świąt Wielkiej Nocy są PISANKI, które święci
się w Wielką Sobotę. Malowanie jajek to tradycja sięgająca starożytności. Uważano
je za znak odradzającego się życia. W Polsce jaja zaczęto wkładać do koszyczka
ze święconką dopiero w XII wieku. Do farbowania jaj używano niegdyś łupin cebuli, liści szpinaku lub kory drzew. Na Opolszczyźnie wydrapywano wzory na uprzednio ufarbowanej skorupce, na Kurpiach oklejano skorupkę sitowiem. W święconce, którą niesie się do kościoła w Wielką Sobotę, oprócz jajek powinny znaleźć się też: baranek (symbolizuje Chrystusa, który ocali tych, co w niego wierzą), chleb (symbol ciała Chrystusa), kiełbasa (wróży pomyślność przez cały rok), sól (chroni od zepsucia), chrzan (wywołuje łzy i ma przypominać o Męce Pańskiej). Wielką Niedzielę rozpoczyna msza rezurekcyjna, która kończy okres Wielkiego Postu. Drugim dniem świąt jest lany poniedziałek. Nie wiadomo dokładnie, skąd wziął się zwyczaj zwany dyngusem. Wierzono jednak, że oblana osoba będzie miała szczęście, a oblana dziewczyna wyjdzie za mąż.
- Wprowadzenie literki „j” jak jajko, małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
– wymyślamy wyrazy na głoskę „j”, dzielimy je na sylaby np. jaj-ko
i na głoski j-a-j-k-o
– karta pracy nr.1. pt. „Alfabet w kolorowankach”
nr.1 Dzień I -Alfabet w kolorowamnach
- Pisanie litery j, J po śladzie.
– karta pracy nr.2. pt. „Literka j”
DZIEŃ II „Pisanki wielkanocne”
- Doskonalenie czynności higienicznych
– pamiętanie o konieczności częstego mycia rąk, szczególnie po skorzystaniu
z toalety, po powrocie z dworu, przed posiłkiem, min 30sekund.
- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej – układanie w całość wielkanocnych kartek lub obrazków pociętych na części. Możecie pociąć wcześniej pokolorowaną malowankę
- Praca plastyczna wg dowolnej techniki pt. „Pisanki”.
– pomalujcie lub wyklejcie swoje pisanki, mogą to być wydmuszki albo styropianowe jajeczka wszystko zależy od waszej kreatywności i tego co posiadacie w domu.
Oto kilka przykładów może staną się dla was inspiracją.
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/dekorowanie-pisanek/
https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE
DZIEŃ III „Liczymy kurki i kurczęta”
- Doskonalenie liczenia – przeliczanie rożnych przedmiotów znajdujących
się w domu np.: łyżek, kredek, schodów.
- Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
W tym zadaniu pomocne będą spinacze do bielizny, pomogą one w liczeniu.
– karty pracy nr.3 pt. „Dodawanie i odejmowanie”
nr.3 dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
- Praca plastyczna pt. „Baranek”. Pamiętajcie, to jest tylko propozycja.
Inne propozycje https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/jak-zrobic-baranka/
DZIEŃ IV „Jajka, jajeczka”
- Nauka słów i melodii piosenki pt. „Pisanki, kraszanki skarby wielkanocne”.
- Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
- Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
III. Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
link do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=K2ltR0s8eqw
- Zabawa ruchowa przy piosence np. taniec z rodzicem.
- Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.
– Karta pracy nr.4 pt. „Pisanka”.
DZIEŃ V „Śmigus-dyngus”.
- Kończenie rysowania pisanek według wzoru.
– Karta pracy nr.5 pt. „Pisanka ze szlaczkami”.
nr.5 DzieńV – Pisanka ze szlaczkami
- Zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi na podstawie wiersza Urszuli Pukała pt.: „Legenda o białym baranku”.
„Legenda o białym baranku”
Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.
Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują
Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.
Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.
- „Wielkanocny koszyczek” – rozmowa na temat produktów, które należy włożyć
do koszyczka inspirowana wysłuchanym wierszem.
– wyjaśnienie dzieciom co symbolizują produkty w wielkanocnym koszyczku
- Biała serwetka – przypomina o poranku Zmartwychwstania o wschodzie słońca
- Coś zielonego(Żyto lub borówki) – symbolizuje wiosnę, cała przyroda budzi
się do życia po zimie, wszędzie kiełkuje nowe życie - Jajka – symbol nowego rodzącego się życia
- Chleb – to najważniejsze pożywienie człowieka, symbolizuje on Chrystusa będącego chlebem życia dla chrześcijan
- Baranek wielkanocny – symbolizuje Pana Jezusa nazywanego Barankiem Bożym, symbolizuje zwycięstwo, niewinność i wolność
- Sól – symbolizuje ochronę przed zepsuciem, ale także obronę przed wszelkim złem
i działaniem diabła - Babka – symbolizuje ludzkie umiejętności, kunszt wykonania i zdolności. Jest także oznaką słodyczy, która następuje po dniach postu i wyrzeczenia
- Szynka, wędliny – są symbolem witalności, zdrowia i dostatku
- Chrzan – oznacza ludzką krzepę, fizyczną siłę i zdrowie