Propozycje pracy z dziećmi 06. – 10.04.2020 r.
TEMAT TYGODNIA : WIELKANOC
Poniedziałek 06.04.2020
1.Poranna gimnastyka – Zestaw zabaw ruchowych nr XXV
- Zabawa „Uwaga jajko!”. Dziecko dostaje małą piłkę (do ping-ponga).Dziecko chodzi swobodnie po pokoju, trzymając na wyciągniętych, rozłożonych dłoniach piłeczki- jajka. Na hasło „Uwaga jajko!” dziecko zatrzymuje się wymienia jajkami z rodzicem (lub rodzeństwem), który również uczestniczy w zabawie.
- Ćwiczenia tułowia. Dziecko stojąc ze złączonymi nogami, przekłada piłeczkę z ręki do ręki wokół siebie. Na hasło „Hop!”- zmienia kierunek przekładania piłeczki.
- Zabawa „Turlanie piłeczki”. Dziecko delikatnie turla swoją piłeczkę po podłodze, raz jedną ręką, raz – drugą.
- Zabawa „Skaczemy przez piłeczki”. Dziecko przeskakuje obunóż przez piłeczkę do przodu i do tyłu.
- Marsz po kole za rodzicem. Wrzucanie piłeczki do pojemnika.
2. Wysłuchanie wiersza B. Formy „Wielkanoc”, czytanego przez rodzica dziecku.
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby smaczne upieczemy
Pisanki, kraszanki
razem dziś zrobimy,
wszystkie kolorowe –
bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta
baranka, zajączka
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile, a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.
3. Rozmowa nt. wiersza:
- Jak nazywają się nadchodzące święta?
- Jakie ciasta wtedy pieczemy?
- Co znajduje się na wielkanocnym stole?
4. „Wielkanocne zwyczaje”- przybliżenie dziecku wielkanocnych tradycji. Rodzic omawia z dzieckiem wielkanocne zwyczaje: święcenie palm, malowanie jajek, święcenie pokarmów (pokarmy, które przygotowujemy do święcenia, ich znaczenie), śniadanie wielkanocne, śmigus- dyngus. Można wykorzystać załączone obrazki, przedstawiające zwyczaje wielkanocne.
5. ,,Głodne kurczątko” – zabawa ruchowa. Dziecko– kurczątko spaceruje w rytm dowolnej muzyki. Kiedy melodia milknie, zbiera do koszyczka tyle ziarenek fasolek, ile razy usłyszy uderzenie bębenka lub klaśnięcie.
6. „Tyle samo, mniej, czy więcej wody? ”- zabawa badawcza. (butelka, słoik, szklanka, naczynie z wodą). Rodzic przygotowuje plastikową butelkę z nakrętką, szklankę, słoik oraz lejek. Naczynia powinny mieć taką samą objętość, ale różny kształt. Rodzic prosi dziecko o przyniesienie wody z kranu np. w małym garnku. Pyta dziecko: Jak myślisz, czy w naczyniach, które przygotował(em) mieści się tyle samo wody? Jak to można sprawdzić? Pamiętaj, aby przelewać wodę do butelki za pomocą lejka. Dziecko przelewa wodę do naczyń. Na koniec dzieli się spostrzeżeniami z rodzicem, wyciąga wnioski.
7. Układanie pisanek wg podanego rytmu (karta pracy).
8. Nauka piosenki: „Śpiewające Brzdące – Hopla, hopla!”.
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c
Tekst piosenki:
Ref. Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! (4x)
- Wskoczył zając do kurnika,
Zebrał jajka do koszyka.
Z nich pisanki zrobił sam
I w ogródku schował nam.
Ref. Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! (2x)
- Już pisanki znaleźliśmy,
Były w trawie i wśród liści.
Ozdobimy nimi dom,
Bo pisanki po to są.
Ref. Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! (4x)
9. Praca plastyczna : „Wielkanocny koszyczek”. Z pomocą rodziców przygotowujemy koszyczek z talerzyka papierowego. Dziecko maluje swój koszyczek farbami (dowolny kolor wybrany przez dziecko). Do uchwytu możemy przewiązać wstążkę. Następnie dziecko ozdabia 3 papierowe jajka (wycięte przez rodzica) dowolną techniką: rozcieranie plasteliną, wydzieranką z kolorowego papieru, kuleczkami bibuły, wyklejanką z różnego materiału, np. kaszą gryczaną itp. Nakleja je na koszyczek.
Wytnij pisanki znajdujące się na dole i przylej je w odpowiednim miejscu wg wzoru poniżej. Następnie odpowiednio pokoloruj wszystkie pisanki zachowując rytm, np. czerwona pisanka w żółte kropki, niebieska, czerwona pisanka w żółte kropki…
Wtorek 07.04.2020
1. Zabawa z rymowanką:
Pisanki, pisanki,
Jajka malowane, nie byłoby Wielkanocy
Bez barwnych pisanek.
Rodzic wspólnie z dzieckiem powtarza rymowankę, ilustrując nastój: radość, smutek, strach, zdziwienie, złość. Następnie wypowiada rymowankę cicho i głośno oraz szybko i wolno.
2. „Ręce do góry”- zabawa muzyczno-ruchowa. Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
3. Przygotowanie do świąt – zagadki ruchowe. Rodzic ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami (np. odkurzanie, pieczenie, wałkowanie ciasta, zmywanie podłogi, nasypywanie ziemi do doniczek, malowanie pisanek, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp.) Dziecko odgaduje, jaka to czynność. Następnie dziecko prezentuje czynność, a odgaduje rodzic. Można włączyć do zabawy rodzeństwo.
4. Wycięcie i ułożenie historyki obrazkowej w odpowiedniej kolejności. Próba nadania jej tytułu i opowiedzenia. Stosowanie zwrotów: najpierw, potem itp. (obrazki w załącznikach). Dziecko może historyjkę naklecić na kartkę i pokolorować.
5. Znajdź drogę króliczka do koszyczka – labirynt (karta pracy).
6. Wskaż, z którego jajka wykluł się każdy z kurczaków. Policz wszystkie kurczaki. Pokoloruj je i jajka. (karta pracy).
7. Zabawa „Kurczątka”. Zabawa dla całej rodziny. Wybieramy jedną osobę, która będzie kurą, pozostałe osoby to kurczątka. Kura stoi w wyznaczonym miejscu, kurczątka poruszają się po całym pokoju jak kurczątka wołając pi, pi, pi. Gdy usłyszą wołanie kury (ko, ko, ko) szybko idą w jej stronę i się przytulają, które kurczątko przyjdzie do kury pierwsze zostaje potem kurą.
8. „Siejemy rzeżuchę”- wspólne wysianie z dzieckiem rzeżuchy, prowadzenie codziennej obserwacji, podlewanie.
9. Praca plastyczna „Wielkanocne kurczaczki” z rolek, pomalowanych żółtą farbą jak na zdjęciu poniżej.
PLAN PRACY DYDAKTYCZNEJ 07.04.
Środa 08.04
- Gimnastyka poranna według instrukcji w załączonym filmiku
https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc
- Wielkanoc u języczka-zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie, gdy Rodzic czyta bajeczkę, dzieci wykonują ćwiczenia usprawniające aparat mowy.
„Wielkanoc u języczka”
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.
- Nauka wierszyka
Malutki baranek ma złote różki,
Pilnuje pisanek na trawce z rzeżuszki,
Gdy nikt nie patrzy, Chorągiewka buja i beczy cichutko:
Wesołego Alleluja!
- Rozwiązywanie zagadek- wyrazy będące rozwiązaniem dzielimy na sylaby.
Jajka ozdabiane pięknie malowane (pisanki)
Żółciutka kuleczka co wychodzi z jajeczka (kurczaczek)
Pośrodku pięknych pisanek stoi cukrowy …….(baranek)
Pyszna zupa pierwsza klasa, jest w niej jajko, jest kiełbasa (żurek)
Długie ma uszy , jeszcze dłuższy skok,
na słodkości od niego czekasz cały rok ( zajączek)
- Kreślenie po śladzie baranka (pracę wykonujemy flamastrem).
Czwartek 09.04
- Wielkanocna zabawa ruchowa przy dowolnej muzyce
„Wielkanocna zabawa”- (obrazki: zajączki, baranki, kurczaczki, pisanki). Rodzic prosi dziecko, aby obejrzało dokładnie obrazki. Pyta- co one przedstawiają? (zajączki, baranki, kurczaczki, pisanki). Za chwilę włączę muzykę i poproszę was, żebyście poruszali się do niej w określony sposób. Będzie on zależał od ilustracji, którą podniosę. Obrazki mają przypisane zachowania: zajączki kicają, baranki kłaniają się, kurczaczki machają skrzydełkami (rękami ugiętymi w łokciach), a pisanki obracają się. Rodzic włącza dowolną muzykę i prowadzi zabawę w opisany sposób. Pomoce do zabawy załączone w galerii.
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg
https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c
2. Kolorowanie karty według kodu- utrwalenie nazw kolorów.
3.Masażyk relaksacyjny “Pisanki” – rodzic robi masażyk na plecach dziecka.
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni.
Śniła mu się pisaneczką
ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
i w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki).
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek).
4.Praca plastyczna-ozdabianie pisanki plasteliną
Piątek 10.04.2020
- Układanie wzoru
Rodzice rysują dziecku różne wzory linii tak jak na zdjęciu. Zadaniem dziecka jest ułożenie wzoru z dostępnych w domu materiałów np. guzików, koralików, makaronów itp.
2. Wycinanie i układanie koszyczków od najmniejszego do największego i odwrotnie.
3. Zabawa muzyczno-ruchowa ćwicząca rozróżnianie prawej i lewej strony
http://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM
4 „Jak barwimy jajka?” – Rodic opowiada dziecku w jaki naturalny sposób można zabarwic jajka:
–– żółty – suche łupinki cebuli
–– czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli
–– różowy – sok z buraka
–– pomarańczowy – marchew, dynia
–– brązowy – łupiny orzecha
–– niebieski – owoce tarniny
–– fioletowy – płatki ciemnej malwy
–– zielony – trawa, pokrzywa
–– czarny – wygotowane olchowe szyszki.
Wybieramy trzy dowolne techniki i wykonujemy doświadczenie z dzieckiem
Udanej zabawy.