Propozycje pracy z dziećmi 1 – 5 czerwca 2020 r.

1 czerwiec – Dzień Dziecka

Dzisiaj jest Święto wszystkich dzieci, także dzisiaj możecie robić ze swoimi rodzicami co tylko chcecie. To jest Wasz dzień i to Wy macie go spędzić najlepiej jak potraficie.

Podsyłamy kilka propozycji, gdybyście chcieli skorzystać:

  1. Rano zjadacie ulubione śniadanie
  2. Po śniadaniu wybieracie zabawę lub grę planszową, w którą zagracie z rodzicami
  3. Zabawa w kalambury, hasłami niech będą ulubione bajki
  4. Wybierzcie się na spacer, może przy okazji rodzice kupią ulubionego loda
  5. Myślimy, że każdy rodzic przygotował dzisiaj jakąś super niespodziankę dla Was
  6.  Wybierzcie ulubioną książkę, którą rodzice Wam przeczytają
  7. Dzisiaj jest dzień, w którym musi być mnóstwo przytulasów

Życzymy Wam udanego i niezapomnianego dnia, spędźcie go dzisiaj najlepiej jak potraficie.

 

2 czerwiec – Dzieci na świecie

1. Zabawy ruchowe na rozbudzenie – Ćwiczenia mięśni grzbietu i równowagi

Dzieci stają na jednej nodze, kwiatek przygotowany z papieru lub bibuły kładą na kolanie zgiętej nogi uniesionej w przód. Starają się utrzymać równowagę tak, aby kwiatek nie spadł na podłogę. Potem następuje zmiana nóg

2. Zabawa Kwiaty rosną – kwiaty więdną.

Dziecko swobodnie biega po pokoju w rytm dowolnej muzyki, trzymając w ręku kwiat przygotowany do wcześniejszego zadania. Rodzic zatrzymuje muzykę, na hasło: Kwiaty kwitną, dziecko zatrzymuje się, staje na palcach i unosi kwiat w górę. Na hasło: Kwiaty więdną, przechodzi do przysiadu i kładzie kwiat przed sobą.

3. Słuchanie wiersza W. Febera „Dzieci świata”

 

W Afryce, w szkole, na lekcji

śmiała się uczniów gromada,

gdy im mówił mały Gwinejczyk,

że gdzieś na świecie śnieg pada.

 

A jego rówieśnik, Eskimos,

też w szkole, w chłodnej Grenlandii,

nie uwierzył, że są na świecie

gorące pustynie i palmy.

 

Afryki ani Grenlandii

my także, jak dotąd, nie znamy,

a jednak wierzymy w lodowce,

w gorące pustynie, banany.

 

I dzieciom z całego świata

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak z nas samych wyrosną.

 

Rozmowa na temat wiersza

– Z czego śmiały się dzieci w Afryce ?

– Gdzie mieszkają Eskimosi?

– W co nie mogli uwierzyć Eskimosi?

– Czego potrzebują wszystkie dzieci?

– Co łączy dzieci na całym świecie?

4. Prezentacja praw dziecka, załącznik

5. Bajka „My dzieci świata”

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1MKscYA1hD8gDLXCCRJzRJmbFSaz5h1ITIB-crRlS_ynR2F0OPmwFEJWI

6. Nauka piosenki „Jesteśmy dziećmi”

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ&fbclid=IwAR23SYaitfqb0Fx4WnlSceCRDNc8gZDCJHa6I8cJJVkOehk8kYWQrLAWaIM

Tekst piosenki:

1. Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

 

3 czerwiec – Koledzy z różnych stron świata

 

  1. Zabawy matematyczne z użyciem piłek, dziecko wykonuje polecenia rodzica:

– połóż piłkę przed sobą,

– połóż piłkę za sobą,

– połóż piłkę na kolanie, między nogami, obok siebie

  • • Podrzucanie piłki określoną liczbę razy z głośnym liczeniem
  • • Na podłodze wykonujemy okrąg, np. ze sznurówki. Rodzic wyznacza linię rzutu.

Liczymy rzuty trafione do celu.

3. Oglądanie ilustracji przedstawiających dzieci z różnych stron świata, ich domów, wypowiadanie się dzieci na temat ich wyglądu. ( karty z obrazkami w załączniku)

4. Globalne czytanie wyrazu ESKIMOS – napiszcie ręcznie bądź wydrukujcie. Wyklejanie napisu plasteliną. Wyklaskiwanie sylab wyrazu Eskimos.

5. Wygląd i mieszkanie Eskimosa

– W krainie tej zima trwa niemal przez cały rok. Nie ma tam drzew, a jedynie małe krzaczki, które zielenią się tylko przez kilka tygodni. Jak myślicie, czy da się mieszkać w takim strasznym zimnie? Co jest potrzebne aby wytrzymać w zimnie?

Bardzo ciepłe ubranie, czapka, rękawice, buty.

– Jak wygląda Eskimos?

Kurtka Eskimosa jest bardzo ciepła, żeby była cieplejsza nie zapina się jej tylko wkłada przez głowę. Wysokie buty jak i całe ubranie obszyte są futrem. Futro też mają pod butami na podeszwie, aby się nie ślizgać i szybko poruszać.

Mamy eskimoskie mają olbrzymie kaptury, większe niż tatusiowie – po to by nosić tam swoje malutkie dzieci. Nie wożą w wózkach ani sankach, tylko noszą w kapturach. ( zdjęcie w załączniku)

– Gdzie mieszka Eskimos? Igloo – napiszcie nazwę na kartce i połóżcie ją przed dzieckiem.

Igloo zrobione jest z bloków lodu. Wejście do niego jest bardzo malutkie. W środku jest jeden pokój. Na stole stoi lampka, ale nie taka z żarówką, tylko oliwna, pali się w niej foczy tłuszcz. Lampka daje nie tylko światło, ale można się przy niej ogrzać.

– W tej krainie jest bardzo dużo śniegu, czym poruszają się Eskimosi? Zdjęcie sań z załączniku

– Co jedzą Eskimosi? Ryby, które łowią w przeręblach

– Jakie zwierzęta ciągną sanie? Renifery i psy

– Jakie zwierzęta mieszkają razem z Eskimosami na ich kontynencie? Foki

6. Igloo – składanie obrazka z puzzli

Na białej kartce narysujcie niebieskim pisakiem półkolisty kształt śnieżnego igloo, zbudowanego z cegieł. Następnie wycinamy go – powstają łatwe puzzle. Na kartce kolorowego papieru – służącej jako tło, rysujemy ołówkiem taki sam kształt ( również cegły). Dziecko ma teraz za zadanie dopasować poszczególne fragmenty puzzli do narysowanego na papierze kształtu. Przykleja poszczególne części w odpowiednie miejsca – budując swój własny lodowy domek.  Przykładowe zdjęcie poniżej

7. Praca plastyczna – Eskimos, przykładowa praca poniżej

 

4 czerwiec – Rysunek dla kolegi z Afryki

 

  1. Aktywność fizyczna na powietrzu, stwórzcie tor przeszkód
  2. Zabawa w ciepło – zimno, rodzic chowa 5 wcześniej umówionych rzeczy, później hasłami ciepło zimno pomaga dziecku je odnaleźć.
  3. „Ja podczas zabawy” – wykonanie rysunku dla kolegi z Afryki.

Rodzic mówi dziecku, żeby wyobraziło sobie, że gdzieś daleko, np. w Afryce, mieszka dziecko, które chciałoby je poznać. Ale nie zna naszego języka, a dziecko nie zna jego języka. W jaki sposób może mu opowiedzieć o sobie?

Jeżeli dzieci nie domyśli się, rodzic wówczas podpowiada mu, że może opowiedzieć o sobie poprzez rysunek , np. przedstawiając Waszą rodzinę spędzającą wspólny czas albo siebie podczas zabawy na podwórku, w domu.

  1. Wykonanie rysunku i omawianie go. Czego kolega z Afryki poprzez rysunek mógł się dowiedzieć o dziecku.
  2. Rozmowy z dzieckiem o tym kim chcieliby być w przyszłości, jaki zawód chcieliby wykonywać.
  3. Połącz głowy z nogami zwierząt, karta pracy w załączniku.
  4. Pokoloruj rysunek według kodu, karta pracy w załączniku.

 

5 czerwiec – Przyjacielem być

  1. Zabawy kartką – Rodzic składa kartkę na pół, dziecko robi to samo. Pytamy je, co się zmieniło i czy można wrócić do tego, co było na początku. Jeżeli dziecko samo nie dojdzie do tego, to rodzic prostuje kartkę.
  2. Rodzic zgniata kartkę w kulę. Dziecko robi to samo. Zadajemy takie samo pytanie, jak poprzednio: co się zmieniło i czy można wrócić do tego, co było na początku.
  3. Rodzic rwie kartkę na małe kawałki, dziecko go naśladuje. Potem jak poprzednio, zadaje takie samo pytanie.
  4. Słuchanie opowiadania J. A. Hockuby „ O tym jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela”

 

– Chciałbym, żebyśmy zostali przyjaciółmi –powiedział pluszowy zajączek do moherowego szalika, który leżał zwinięty na krześle jak wąż boa. – Jestem taki samotny. Wydaje mi się , że jesteśmy do siebie podobni.

– Podobni? Nie wiem o czym mówisz – odparł szalik. – Jesteśmy wprawdzie w takim samym kolorze i przyjemni w dotyku, ale poza tym wszystko nas dzieli! Na przykład ogon. Mój jest długi i wąski, a Twój okrągły i ledwie widoczny. Ja mam frędzelki, a Ty nie. A poza tym jestem zaprzyjaźniony od dawna z płaszczem. Ostatnio bardzo często razem wychodzimy.

– No cóż, nie będę się narzucać – odezwał się zajączek, a jego uszy opadły. Jak zwykle, gdy był bardzo smutny.

W nocy nie mógł spać. Wydawało mu się, że wiszący na ściennie zegar próbuje do przed czymś ostrzec, a oczy starszej pani z portretu patrzą na niego dziwnie. Ale następnego dnia … – Że też nie wpadło mi to de łebka – powiedział do siebie na głos. – Przecież domowe pantofle Basi mają identyczny ogonek jak ja. I są tylko trochę większe ode mnie. I nigdy nie wychodzą!

Bardzo ucieszył się z tego odkrycia i zawołał do leżącego na podłodze prawego pantofla z brązowym pomponem.

– Wiesz, myślę, że moglibyśmy być przyjaciółmi. Mam taki sam ogonek jak Ty i nigdy nie opuszczam tego pokoju. Myślę, że mielibyśmy sobie dużo do powiedzenia.

– Och, to nie najlepszy pomysł – odezwał się cicho prawy pantofel. – Przecież wiesz, że mam brata. Jego towarzystwo mi zupełnie wystarcza. Ale może poduszka zechce z Tobą porozmawiać? Ale poduszka nie mówiła nic. Spała, jak zwykle, od rana do wieczora.

Zajączek był coraz bardziej markotny. – Nikt nie chce się ze mną przyjaźnić – mruczał cichutko po nosem. I pewnie by się rozpłakał, gdyby nie spojrzenie Pani z portretu.

– Dlaczego nie pomyślałeś o mnie? – odezwał się ktoś cicho.

Musiał być gdzieś blisko, bo zajączek słyszał dokładnie każde słowo.

– Wprawdzie jestem zupełnie inna niż Ty, ale właśnie to może być bardzo ciekawe.

Zajączek rozglądał się dookoła, ale nie domyślał się, kto to mówi.

– Przecież stoję obok Ciebie – znowu usłyszał ten głos. Tym razem pobrzmiewało w nim zniecierpliwienie. – No, co tak się na mnie gapisz? To właśnie ja. Jestem kanciasta, nie mam ogonka i jestem z papieru. Ale mam Ci do opowiedzenia mnóstwo ciekawych historii.

– Och – wyjąkał zajączek. – To naprawdę Ty? Nigdy nawet nie marzyłem o przyjaźni z Tobą.

Jestem taki wzruszony.

Mówiąc to, przysunął się do swojej przyjaciółki i nadstawił uszu, bardzo ciekawy jej opowieści.

A czy Wy wiecie, z kim zaprzyjaźnił się zajączek?

 

Rozmowa na temat wiersza:

– Kogo szukał zajączek?

– Czy moherowy szalik chciał zostać jego przyjacielem? Dlaczego?

– Czy prawy pantofel Basi z brązowym pomponem chciał zostać przyjacielem zajączka?

Dlaczego?

– Czy poduszka chciała zostać przyjacielem zajączka?

– Kto chciał zostać jego przyjacielem ?

5. Narysuj kto chciał zostać przyjacielem zajączka.

6. Wykonanie portretu swojego przyjaciela i ozdobienie kartki ramką, paskami wyciętymi z kolorowego papieru.