Propozycje pracy z dziećmi 1 – 5 czerwca 2020 r.

DZIEŃ I  „Dzień dziecka

 

  1. Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca. Wypowiadanie nazwy miesiąca z podziałem
    na sylaby; różnicowanie głosek – pierwszej i ostatniej. Podawanie przykładów tego, co kojarzy się dzieciom z czerwcem, np. Dzień Dziecka, Dzień Ojca, koniec roku szkolnego, początek wakacji.

 

2. Wskazanie w kalendarzu daty – 1 czerwca. Wyjaśnienie, co oznacza, że święto dzieci jest świętem międzynarodowym

 

3. Nauka piosenki „To jest nasz dzień”

 

Jeden i dwa, jeden, dwa, trzy,

W prawo i w lewo, baw się i Ty.

Jeden i dwa, jeden, dwa, trzy,

W dół i górę tylko śmiej się dziś

 

  1. Wstajesz rano i już wszystko wiesz,

dziś tak wiele może wydarzyć się.

Taki jeden, jedyny w roku dzień,

w którym nawet dorośli cieszą się.

 

Pędź do przyjaciół by wspólnie uczcić go,

niespodzianek na pewno będzie sto.

Oczekiwanie nie chciało skończyć się,

wreszcie nadszedł i wyjątkowy jest…

 

ref: To jest nasz dzień

wszyscy bawimy się

nasze buzie uśmiechnięte.

Nikt już nie smuci się

bo to właśnie nasz dzień

niech ta radość w nas nie kończy się.

 

  1. Tyle kolorów szczęścia wokół nas

wszyscy tylko życzą nam 100 lat

niech ta radość nigdy nie kończy się

żeby była z nami tak co dzień

 

ref: To jest nasz dzień…

 

To prawda, że „gdy śmieje się dziecko śmieje się cały świat”.

Więc sprawmy by ten piękny uśmiech towarzyszył im aż do dorosłych lat .

 

ref:  To jest nasz dzień…

 

Jeden i dwa, jeden, dwa, trzy,

W prawo i w lewo, baw się i Ty.

Jeden i dwa, jeden, dwa, trzy,

W dół i górę tylko śmiej się dziś.

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=18J7GV8Zzvo

 

  1. Zabawa ruchowa przy piosence np. taniec z rodzicem lub rodzeństwem.

 

5. Karta pracy pt. „Dzieci”; Karta pracy pt. „Chłopiec” Chłopiec

 

 

DZIEŃ II  „Każdy chce mieć przyjaciela”

 

  1. Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej Przyjaciel.

Nie musisz mieć przyjaciół stu,

nie musisz mieć dziesięciu,

wystarczy byś jednego miał,

a to już wielkie szczęście.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

kto zawsze cię zrozumie,

gdy dobrze jest – to cieszy się,

gdy źle – pocieszyć umie.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

kto nigdy nie zawiedzie,

a poznasz go, bo z tobą jest,

gdy coś się nie powiedzie.

 

  1. Nauka wiersza na pamięć

 

  1. Wypowiedzi dzieci na temat ich przyjaciół: jak mają na imię, jak długo się znają,
    w jaki sposób spędzają ze sobą czas, dlaczego uważają tę osobę za przyjaciela.

 

  1. Praca plastyczna – Przyjaciel

Kochane dzieci namalujcie portret przyjaciela lub jak się razem bawicie.

 

5. Karta pracy pt. „Dziewczynka” Dziewczynka

 

DZIEŃ III  „Nie lubimy być sami”

 

  1. Rysowanie szlaczków po śladzie. Karta pracy „Szlaczki 1”

 

  1. Doskonalenie czynności higienicznych –Kochane dzieci pamiętajcie o konieczności częstego mycia rąk, szczególnie po skorzystaniu z toalety, po powrocie z dworu, przed posiłkiem, min 30sekund. Pomóc wam w tym może wierszyk

Myję, myję rączki https://www.youtube.com/watch?v=cEWy_jsOTtI

 

Najpierw myję rączkom brzuszki,

I wyganiam złe wiruski.

 

Teraz plecki wyszoruję

I mydełkiem dekoruję.

Czas paluszki dobrze zmydlić

I bakterie wszystkie wybić.

                                                       

Potem z palców zrobię uchwyt

By paznokcie wpadły w zachwyt.

Skręcę kciuki na okrętkę

Może złapię coś na wędkę.

 

I na koniec trzy paluszki

Wymasują rączkom brzuszki.

 

  1. Mierzenie długości przedmiotów stopa za stopą.

Mierzymy długość pokoju, łóżka, dywanu itp., a wynik mówimy mamie lub tacie.

 

  1. Karta pracy pt. „Figury”

 

  1. Zabawa „Rysunek z figur” – kochane dzieci namalujcie według waszego pomysłu rysunek złożony z figur geometrycznych, inspiracje możecie zaczerpnąć z karty pracy „Figury”

 

 

DZIEŃ IV  „Niby tacy sami, ale inni”

 

  1. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Dzieci na Ziemi”.

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci

cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,

a księżyc mruga oczkiem na niebie

do wszystkich ludzi, również do ciebie.

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,

a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,

na słoniu jeździ Hindus Namoko

Dzieci się różnią kolorem skóry,

jednak są dumne ze swej kultury

i choć w dziwacznych mówią językach,

pragną się bawić, tańczyć i brykać!

Inka i Zulu, Bubu, Namoko –

chcą być kochane, śmiać się szeroko,

jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,

a zamiast wojen mieć tylko święta!

Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –

tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

− O jakim święcie była mowa?

− Jakie są dzieci na całym świecie?

− Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?

− Co najbardziej lubią robić dzieci?

− Jakie imiona miały dzieci z wiersza?

 

  1. Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku „My dzieci świata”

Link https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

Następnie poproszę drodzy rodzice pokażcie swym dzieciom wymienione w filmie
i wierszu kraje na mapie świata w atlasie lub na globusie.

 

  1. Ćwiczenie słuchowe – Kończenie rymowanek.

Ma zmarznięty z zimna nosek ten malutki… (Eskimosek)

Nie jadł śliwek ni malinek ten mały, czarny… (Murzynek)

Czy widzicie tego skośnookiego chłopczyka? Ma żółtą cerę. To syn pana… (Chińczyka)

Ta dziewczynka to Olka, ona tak jak i wy – … (Polka)

 

  1. Karta pracy pt. „Dzieci świata” Dzieci świata

 

  1. Karta pracy pt. „Szlaczki 2” szlaczki 2

 

DZIEŃ V  „Wspólne zabawy”
  1. Rozmowa o emocjach :

– Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).

– Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że niektórych rzeczy nie będziemy mieć).

– Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć, uciekać, chować się lub walczyć).

– Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).

– Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).

– Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub smutek, możemy czuć jedno i drugie).

 

  1. Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dzieci, i tego, co je smuci.

Kartkę dzielimy na pół– w lewym górnym rogu rysujemy chmurkę, a w prawym górnym rogu – słoneczka.

Po lewej stronie kartki dzieci rysują to, co je smuci, a po prawej stronie – co je cieszy. Potem dzieci omawiają swoje rysunki.

 

  1. Dzielimy na sylaby i głoski nazwy zabawek np.: piłka, lalka, klocki, auto, traktor, samochód, wózek itp.

 

  1. Zabawy ruchowe na podwórku.

 

  1. Karta pracy pt. „Cyfry”

Karta pracy pt. „Dodaj i pomaluj”