Propozycje pracy z dziećmi 1 – 5 czerwca 2020 r.

Poniedziałek 01.06. - Dzień Dziecka

W tym wyjątkowym dniu składam Wam najserdeczniejsze życzenia,
aby nigdy nie brakowało Wam pomysłów i energii do zabawy,
żebyście mieli zawsze dużo powodów do radości i uśmiechu,
i aby Wasze życie było bardziej słodkie niż wszystkie słodycze,
które do tej pory zjedliście.

Zróbcie dzisiaj zwariowane rzeczy:
– tańczcie boso na trawie,
– puszczajcie samoloty z papieru/bańki mydlane z balkonu,
– wymyślajcie dorosłym zadania do wykonania,
– a może na jakiś czas zamieńcie się z rodzicami rolami?,
– zróbcie wodne bomby z balonów,
– nagrajcie pozdrowienia dla kolegów i koleżanek z grupy (z pewnością się ucieszą),
– wypatrujcie listonosza

Wtorek 02.06 - Tolerancja
  1. Inni, a tacy sami – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Język migowy”:

Tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence
w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy. – Na żadne ucho? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę? – Ani troszeczkę. – To jak my się będziemy bawić? – Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama. Ada próbowała zatykać sobie uszy
i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił. – Mam fajną siostrę – powiedział Olek. – Co mówisz? – spytała Ada. – Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie! – Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada. W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka,
w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów! Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym. – Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada. – Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło. – Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem. – Zrozumiałeś, tatusiu? Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów.

 Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

– Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?

− Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?

− Spróbujcie, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi mama/tata.

  1. Tolerancja – wyjaśnienie pojęcia. Podział wyrazu na sylaby, wyodrębnienie pierwszej głoski, wyklejanie napisu.
  2. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Imieninowe echo.”

Rodzic rzuca piłkę do dziecka i jednocześnie wymawia sylabę np. Ma. Dziecko odrzuca piłkę, wypowiada tę samą sylabę i kończy słowo, mówiąc imię dziecka z grupy, rozpoczynające się na tę sylabę np. Ma-te-usz. Dzieci mogą podać kilka imion rozpoczynających się  na podaną sylabę, np. Mar-ta, Mal-wi-na.

  1. Ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości – Lustro.

Rodzic stawia przed dzieckiem duże lustro, takie aby była widoczna cała sylwetka dziecka. Prosi, aby dziecko przyjrzało się sobie i powiedziało, co u siebie lubi, np. swoje włosy, oczy, ręce, to, że szybko biega, pięknie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd.

 

Środa 03.06 - Dzieci  z różnych stron świata
  1. Film edukacyjny “My dzieci świata.”

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0&t=20s

Rozmowa z dzieckiem na temat filmu:

– Czy wszyscy na świecie jesteśmy tacy sami?
– Czym dzieci z wiersza różnią się od nas?
– Czy wszyscy mieszkamy w takich samych domach?
– W jakim kraju my mieszkamy?
– Jaki kolor ma flaga Polski?

  1. Ćwiczenia słuchowo-matematyczne Piłka skacze.

Rodzic  staje plecami do dziecka, prosi, aby uważnie liczyło, ile razy piłka odbije się od podłogi i podało liczbę.

  1. Pokoloruj obrazek – Dzieci świata – swoimi ulubionymi kolorami kredek, najpiękniej jak potrafisz.

  1. Zabawa badawcza „Tańczący olej”

Do wykonania eksperymentu potrzebujecie:

  • szklankę wypełnioną wodą (do 3/4 wysokości)
  • 5 łyżek oleju
  • kakao
  • sól

Do szklanki z wodą, wlejcie olej i dosypcie kakao. Górna część została pięknie zabarwiona, teraz sprawdźcie co się będzie działo kiedy wsypiecie sól? Efekt z pewnością Wam się spodoba!

Czwartek 04.06 – Podajmy sobie ręce

  1. Zabawa w ciepło – zimno.

Rodzic chowa 5 wcześniej umówionych rzeczy, później hasłami ciepło/zimno pomaga dziecku je odnaleźć.

  1. Nauka piosenki „Podajmy sobie ręce”

https://www.youtube.com/watch?v=cMy4IUmZVKU

Tekst piosenki:

Chociaż świat dokoła
dziwny jest i wielki,
a my tacy mali,
mali jak kropelki

Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.

Kiedy nagle z bajki
zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek
wpadnie do fartuszka

Podajmy sobie ręce …
Choć nas czasem dzielą
nieprzebyte góry,
nieskończone drogi,
zachmurzone chmury

Podajmy sobie ręce …

  1. Wysłuchanie wierszyka „Murzynek Bambo”

https://www.youtube.com/watch?v=t_Jolf-l7TI

  1. Praca plastyczna “Murzynek Bambo”

 

Piątek 05.06 - Prawa dziecka
  1. Różni nas wygląd, a łączy zabawa – rozmowa inspirowana wierszem A. Widzowskiej pt: „Małe cuda”

To nie prawda,

że dorośli najmądrzejsi są pod słońcem,

bo kto uczy ich radości?

Małe roześmiane brzdące!

Tak wspaniale być maluchem,

biegać boso, liczyć mrówki,

koniec tęczy mieć za uchem,

łowić ryby na sznurówki!

Wszystkie dzieci są ciekawe,

chcą znać pismo i cyferki,

badać to, co piszczy w trawie,

wiedzieć, czemu słoń jest wielki!

Gdy się dziecku coś nie uda

i popada w tarapaty,

wspieraj je, a sprawisz cuda,

nie krzycz głośniej od armaty!

Dzieci lubią być słuchane, kiedy mówią coś z powagą,

a gdy czasem chcą być same, mają też do tego prawo.

Nikt nie może szturchać dziecka, straszyć klapsem ani pasem,

śmiać się, gdy mu leci łezka, lub nazywać je głuptasem!

Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy – chichy, w poczytajki,

świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki.

 Rozmowa na temat wiersza:
Dzieci odpowiadają na pytania:

  • Czego dorośli mogą nauczyć się od dzieci?
  • Czego dzieci oczekują od dorosłych?
  • Jakie prawa mają dzieci?
  •  Czy wszystkim dzieciom na świecie jest dobrze i czy przestrzegane są ich prawa?
  •  Do kogo można zwrócić się o pomoc, kiedy są łamane prawa dziecka?
  1. Zabawa “Kostka uczuć “

Bardzo prosta gra, do której potrzebujemy jedynie….kostki do gry :). Gra “Kosta uczuć” dotyczy różnych emocji.

Gra dla dzieci małych i dużych.  Można w nią grać w domu, w podróży ( zajmuje mało miejsca). Miłej zabawy!

 

3. Policz i pokoloruj

4. Zabawa taneczna do utworu “Podajmy sobie ręce”