Propozycje pracy z dziećmi 11 – 15.05.2020 r.

 

Tematy do realizacji: Łąka wiosną.

 

11.05.2020. Poniedziałek 
  • Wysłuchanie wiersza „Bajeczka o motylku”, czyli jak z gąsienicy powstał piękny motyl – rozmowa. (plik)
  • Wykonanie kolorowego motylka z tego, co możemy znaleźć w domu (papier, spinacz, rolka, materiał, chusteczka…)
  • Ciekawostki o motylach, czyli to co już wiecie albo jeszcze nie. (zał.plik)
  • Wypiszcie z rodzicami znane wam nazwy motyli.
  • Zabawy ruchowe na powietrzu, w ogrodzie, na łące – poszukiwanie motylków.

 

12.05.2020. Wtorek
  • Zabawy ruchowe przy muzyce (piosenka o wiośnie).
  • Rozmowa na temat utworu :– czy jest wesoły czy smutny?– wolny czy szybki?– od czego zależy czy jest głośny lub cichy?
  • Układanie wyrazów z rozsypanki literowej (można porozcinać kartkę na małe kwadraty, na każdym napisać literkę a potem układać wyrazy).
  • Zadania logiczne (karty pracy).

 

13.05.2020. Środa
  • Biedroneczki są w kropeczki – zapoznanie z piosenką.
  • Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej – układanie wyrazu „Biedronka” z rozsypanki literowej”.
  • Wykonanie biedronek z kamyków lub łupinek orzechów (malujemy kamyk czerwoną farbą, markerem a później dorysowujemy kropki). Można zrobić więcej (np. w 2 kolorach, albo inne owady) i wykorzystać je do gry typu: „kółko i krzyżyk”
  • Słuchanie ciekawostek o biedronkach.
  • Łamigłówki dla zdolnej główki -zadania dla chętnych.

 

14.05.2020. Czwartek
  • Moje własne banknoty i monety – liczymy i dobrze sobie radzimy.

W czasie tej zabawy dzieci poznają monety i banknoty obowiązujące w Polsce. Dowiadują się, jakie zabezpieczenia posiadają polskie banknoty. Przedstawiamy pojęcia awers i rewers. Przy okazji rozwijamy też kreatywność dzieci. Uwaga: zabawa bardzo wciąga i dzieci chętnie „produkują” przynajmniej po kilka banknotów i monet.

Potrzebujemy:

Białą kartkę, z której wycinamy kółka i prostokąty – nasze pieniądze, kredki, prawdziwe monety i banknoty

Zanim zaczniemy:
Pokazujemy dziecku, jakimi monetami posługujemy się w Polsce. Dziecko ogląda monety, sprawdza, co się znajduje na awersie (nominał), a co na rewersie monety (orzeł). Następnie pokazujemy banknoty, zwracając uwagę na zamieszczone na nich wizerunki władców oraz na zabezpieczenia (znak wodny, nitka zabezpieczająca, pas opalizujący, uzupełniający się druk obustronny, efekt kątowy, mikroskopijne napisy)*.

Zabawa
Dzieci z przygotowanych kółek i prostokątów tworzą swoje własne monety i banknoty, pamiętając o znakach szczególnych pieniędzy.

Propozycja
Możemy także porozmawiać z dzieckiem na temat tego, gdzie produkowane są pieniądze, czy można je sobie wydrukować w domu, co by było, gdyby każdy drukował tyle pieniędzy, ile by chciał. Taka zabawa jest też dobrym wstępem do rozmowy, zwłaszcza ze starszymi dziećmi na temat pieniędzy na świecie.

3. Czy więcej monet to więcej pieniędzy? Podczas tego ćwiczenia dzieci przekonują się, że to, iż ktoś ma więcej monet, niekoniecznie oznacza, że posiada więcej pieniędzy. Ponadto jest to doskonałe ćwiczenie umiejętności matematycznych. Do zabawy wystarczy zebrać drobne monety, które często zajmują nam miejsce w portfelu.

Potrzebujemy: Kilkanaście monet 1 gr, 2 gr, 5 gr i 10 gr.
Zadaniem dzieci jest wybranie spośród monet kwoty 17 groszy. Podczas wykonywania ćwiczenia dzieci zauważają, że daną kwotę można wypłacić monetami na kilka różnych sposobów (za pomocą trzech monet, za pomocą sześciu monet, itd.) i chociaż liczba monet się zmienia, kwota pozostaje taka sama.

Propozycja
Można znaleźć wszystkie sposoby wypłacenia posiadanymi monetami kwoty 17 groszy (lub innej). Starszym dzieciom zaproponujmy wskazanie, ile jest możliwości wypłacenia kwoty 2 zł 50 gr (lub innej). W celu uatrakcyjnienia zadania wykorzystajmy pozostałe monety i/lub banknoty.

4. Co mogę kupić za 5 zł? Ćwiczenie ma na celu uświadomienie dzieciom wartości pieniędzy – przekonują się, co tak naprawdę mogą kupić za 5 zł. Planując zabawę, warto zachować chociaż jedną z gazetek promocyjnych, które często zapełniają nasze skrzynki na listy.

Potrzebujemy: Gazetkę promocyjną dowolnego sklepu, z której wycinamy kilka produktów (lub zaklejamy w niej ceny)
Zabawa
Dziecko wybiera produkty, na których kupno starczyłoby mu 5 zł. Może się zastanowić, które przedmioty kosztują mniej niż 5 zł i czy mogłoby kupić za nie np. 2 lub 3 produkty; które produkty są niedużo droższe, a które są już bardzo drogie.
Propozycja
Można ustalić inne kwoty, np. 2 zł, 10 zł, 20 zł, itd.

  • Zabawy ruchowe wg upodobań dzieci.

 

15.05.2020. Piątek
  • Wycieczka na łąkę (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa).
  • Obserwowanie przez lupę owadów, roślin, nasion…
  • Zrywanie kwiatów na bukiet dla mamy ( zwracamy uwagę na zrywane rośliny – czy nie są pod ochroną, czy nie są parzące, kłujące itp.)
  • Zabawy ruchowe na łące – granie w piłkę, badmintona, odbijanie balonika…
  • Kolorowanki do wyboru. Zwracanie uwagi na odpowiedni dobór barw.