Propozycje pracy z dziećmi 11 – 15.05.2020 r .

 

Tematyka tygodnia: Wiosna na łące.

 

Poniedziałek 11.05. 2020r. 
  1. Zagadka słuchowa: Jak myślisz, gdzie się znajdujemy?(załączone mp3 ŁĄKA).
  2. Wysłuchanie wiersza W. Chotomskiej „Motylek”.

Motylek lekki fruwa nad łąką

 w dole są kwiaty w górze jest słonko.

 Motylek lekki w trawie się błąka

 myśli że kwiaty to małe słonka.

 Fru fru, fiu fiu, wesoło, wesoło mu.

 Fru fru, fiu fiu, wesoło, wesoło mu.

 Motylek lekki fruwa nad łąką

 w dole są kwiaty w górze jest słonko.

 Motylek lekki fruwa nad światem

 myśli że słońce jest dużym kwiatem.

 Fru fru, fiu fiu, wesoło, wesoło mu.

 Fru fru, fiu fiu, wesoło, wesoło mu.

 

  1. Rozmowa nt. wiersza.

– Jaki nastrój miał motylek?

– Gdzie latał?

– Co widział?

  1. Oglądanie obrazków kwiatów łąkowych (MAK, JASKIER, KOŃCZYNA, STOKROTKA, CHABER),. Dzielenie ich nazw na sylaby. Pokazywanie na palcach liczby sylab.
  2. Omówienie części rośliny na podstawie załączonego rysunku (korzeń, łodyga, liść, kwiat) oraz niezbędnych do rozwoju rośliny czynników: wody, powietrza, słońca i żyznej gleby. Wyjaśnienie dziecku, że kwiaty mogą wyrastać z nasion lub cebulki. W miarę możliwości można wsadzić roślinkę w ogrodzie lub doniczce.
  3. „Kwiaty rosną” – zabawa ruchowo- naśladowcza, kształtująca postawę ciała .

Dziecko wykonuje przysiad. Przy dźwięku np. dzwoneczka lub dowolnej melodii podnosi się, aż do wyprostu, wyciągając ręce do góry –  jest kwiatem, który rośnie.

  1. Taniec motyli z chustkami/apaszkami –improwizacja ruchowa dziecka do melodii (załączone mp3).
  2. Praca plastyczna „Majowa łąka”.

 

Wtorek 12.05.2020
  1. Przypomnienie konieczności prawidłowego mycia rąk i dbania o higienę. Wykonanie ćwiczenia grafomotorycznego (karta pracy).
  2. Oglądanie prezentacji multimedialnej „Mieszkańcy łąki”. Nazywanie i dzielenie nazw owadów na sylaby. Pokazywanie liczby sylab na palcach.
  3. Nazwij i połącz owady z ich cieniami (karta pracy).
  4. „Bocian i żabki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Rodzic wyznacza np.  skakanką staw. Dziecko – żabka – skacze po pokoju. Gdy usłyszy głos bociana (rodzica), wskakuje do stawu. Gdy głos bociana milknie, żabki opuszczają staw.

  1. Ćwiczenie matematyczne „Policz krople wody” (karta pracy).
  2. Pokoloruj żabkę na wiosennej łące.
  3. Nauka piosenki „Bąki z łąki”.

https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

Tekst piosenki:

Znów się zastanawiam jak w każde lato

Kto to pomaga kwitnąć kwiatom?

Na trawie, na łące kocyk rozłożę

Przyjrzę się z bliska co lata na dworze!

 

Bąki z łąki

I biedronki

I puchate, grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

 

Bąki z łąki

I biedronki

I puchate, grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

 

Pracują ciężko i pyłek zbierają

Dzięki nim kwiaty dobrze się mają

A także owoce, warzywa i zboże

Jak to się dzieje, spytać ktoś może?

 

Bąki z łąki

I biedronki

I puchate, grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

 

Bąki z łąki

I biedronki

I puchate, grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

 

Gdy leci owad z kwiatka do kwiatka

Teraz rozwiąże się ta zagadka

Cały się kąpie w słodkim nektarze

I przez przypadek pyłek przekaże

 

Bąki z łąki

I biedronki

I puchate, grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

 

Bąki z łąki

I biedronki

I puchate, grube trzmiele

Muszki, muchy

Małe pszczółki

To planety przyjaciele!

PREZENTACJA MIESZKAŃCY ŁĄKI

 

Środa 13.05.2020
  1. Ćwiczenie logopedyczne „Biedronka” (załączona sylweta ). Dziecko za pomocą słomki przenosi kropki na biedronkę. Rodzic wycina kilka czarnych kropek.
  2. Opowieść ruchowa „Na wiosennej łące”- dziecko ilustruje ruchem treść opowieści.

Jest piękna pogoda, świeci słonko. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące- kic, kic. Żabki pływają w jeziorze – kum, kum. Ptaszki wysoko fruwają po niebie. Bocian dostojnie kroczy: kle, kle. Nagle zawiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzęta chowają się do swoich domków.

  1. „Prawda – fałsz”. Rodzic czyta kilka zdań. Dziecko ocenia czy jest to zdanie prawdziwe czy fałszywe. Jeżeli prawdziwe klaszcze nad głową, jeśli fałszywe uderza rączkami o podłogę.
  • Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
  • Biedroneczki są w paseczki.
  • Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
  • Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
  • A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają KRA-KRA.
  • Maki to kolorowe ptaki.
  • Mrówki budują mrowisko to rzecz oczywista.
  • Ślimaki to ogromne zwierzaki.
  • Stokrotki mają kolorowe środki.
  • Kret mieszka pod ziemią.
  1. Labirynt „Pomóż mrówce trafić na łąkę” (karta pracy).
  2. Wytnij elementy i dokończ rytmy (karta pracy).
  3. „Znajdź kolor” – zabawa muzyczno-ruchowa.

Dziecko tańczy przy dowolnej melodii, kiedy rodzic zatrzyma muzykę dziecko wskazuje u coś zielonego, czerwonego, niebieskiego itd.

  1. Praca plastyczna „Biedronka” (załączone zdjęcie, potrzebne: papierowy talerzyk, farby, czarna kartka, klej, nożyczki).

 

Czwartek 14.05.2020
  1. Ćwiczenia logopedyczne wg załączonych instrukcji na obrazkach.
  2. Rozwiązywanie zagadek o mieszkańcach łąki.

Zbieram nektar i pyłek, zapylam kwiaty. PSZCZOŁA

Jestem ozdobą łąki mam kolorowe skrzydła. MOTYL

Mieszkam pod ziemią, robię tunele podziemne. KRET

Skacząc po łące szybko uciekam, gdy dziób bociana ujrzę z daleka. ŻABA

Dźwigam swój dom -muszlę na grzbiecie, mam malutkie rogi. Poruszam się powoli. ŚLIMAK

Jestem czerwona i mam czarne kropki. BIEDRONKA

  1. Ćwiczenie spostrzegawczości „Znajdź różnice między obrazkami”(Karta pracy).
  2. Zabawa ruchowo- naśladowcza „Mieszkańcy łąki”. Dziecko naśladuje sposób poruszania i odgłosy wydawane przez: żabę, bociana, pszczołę, wronę, kukułkę.
  3. Puzzle obrazkowe „Motyl”(załącznik).
  4. Oglądanie bajki edukacyjnej Wędrówki Skrzata Borówki „ Łąka”. Rozmowa nt. bajki, dzielenie się zdobytymi wiadomościami z rodzicem.

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

  1. Spacer na łąkę. Obserwowanie występujących tam roślin i jej mieszkańców (w miarę dostępności można zabrać lupę J). Dla chętnych praca techniczna „Łąka” wg pomysłu, zaczerpniętego z obejrzanej bajki.

 

 

Piątek 15.05.2020
  1. Ćwiczenia poranne:
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa “Duże dzieci- małe dzieci”

Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach.

Zatrzymują się i na hasło “Duże dzieci” chodzą na palcach.

Na hasło “Małe dzieci” chodzą w przysiadzie.

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „ Mrówki budują mrowisko”

Naśladowanie ruchów podnoszenia i układania patyczków, igiełek sosnowych- skłony i wyprosty.

  • Zabawa z elementem czworakowania „Zabawa piesków”

Chód i bieg na czworakach w różnych kierunkach.

  • Zabawa bieżna “Ścigamy się z wiatrem”

Dziecko biegnie za rodzicem – wiatrem. Po krótkim biegu zmiana prowadzącego.

  • Marsz w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan.

 

  1. Oglądanie filmu przyrodniczego „Z kamerą wśród pszczół”

https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

Pytania do obejrzanego filmu:

– O jakich owadach był film?

– Co zbierają pszczoły? Z czego?

– Co nam dają pszczoły?

– Jak nazywa się domek dla pszczół?

– Jak wygląda pszczoła?

– Jaki dźwięk wydaje?

– Dlaczego człowiek musi uważać na pszczoły?

  1. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie uli i pszczelarza z plastrem miodu ( załącznik). Wyjaśnia, że w ulu pszczoły produkują miód i że są różne rodzaje miodów, a wybieraniem miodu z ula zajmuje się pszczelarz. Rodzic wyjaśnia znaczenie stroju pszczelarza, że jest to ochrona przed użądleniem pszczół.
  2. „Jaki jest miód?”- dostarczanie nowych wrażeń smakowych – (stymulacja smakowa, dotykowa i węchowa) – degustacja miodu, np. na wafelkach.
  3. „Taniec Mai”- zabawa przy piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

  1. Pomaluj pszczółki, które lecą w lewą stronę (karta pracy).
  2. Praca techniczna „Pszczółka”( z rolki papieru lub kubka).