Propozycje pracy z dziećmi 14 – 17.04.2020 r.

Temat tygodnia: ZABAWA W TEATR

 

Wtorek 14.04. 2020
  1. Wysłuchanie wiersza czytanego przez nauczyciela pt: ,, Po co jest teatr?” Joanny Kulmowej.

 

„Po co jest teatr?”

Ta drabina to schody do nieba,

A ta miska nad schodami to księżyc.

Tamten miecz to zwykły pogrzebacz,

A z garnków są chełmy rycerzy,

Ale kto w te czary nie wierzy?

To jest teatr.

A teatr jest po to, żeby wszystko było inne niż dotąd.

Rozmowa na temat przesłania wiersza: teatr jest magicznym miejscem, tam się wszystko może zmienić, jest bardzo ciekawy, rozmaity…. Rodzic wyjaśnia dziecku, że w teatrze mogą występować sami aktorzy lub kukiełki, marionetki, pacynki, poruszane dzięki aktorom.

Rodzic zadaje dziecku pytania: Właściwie dlaczego ludzie chodzą do teatru? Co się czuje, kiedy jest się w teatrze? Czy byłeś w teatrze? Jaki to był teatr? Jak należy się zachowywać w teatrze?

  1. Zapoznanie z wyrazami: teatr i aktor,  podział wyrazów na sylaby, wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazach. Układanie wyrazów z liter wg wzoru. Wyklejenie kuleczkami bibuły obu podpisów.
  2. „Jak powstaje spektakl teatralny?”- obejrzenie filmiku edukacyjnego. Link: https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

Oraz

„Animacja! Teatr i film”

https://www.youtube.com/watch?v=azMWu8idFRk

Wyjaśnienie pojęć związanych z teatrem (rekwizyt, kulisy, charakteryzator, kostium, aktor, dekoracja, widz, scena, pantomima, sufler, spektakl, antrakt, pacynka, marionetka, kukiełka).

  1. Nauka piosenki „Magiczne miejsce”. Link:

https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ

Tekst piosenki:

  1. Teatr to jest widownia i scena,

niby nic magicznego w tym nie ma.

Aż do chwili, gdy nagle na scenie

dziwne zacznie się dziać przedstawienie.

 

Ref:  Bo w teatrze /3x

Czarodziejskie jest to, na co patrzę,

Gdy się tylko podnosi kurtyna,

to od razu czar działać zaczyna.

  1. Każda bajka się zdaje prawdziwa,

gaśnie światło i scena ożywa.

Wszystko może się zdarzyć na scenie.

Działa czar, póki trwa przedstawienie.

 

Ref: Bo w teatrze…

 

  1. Teatr gra, każdy ma, czego szuka

A to wszystko nazywa się sztuka.

Gdy dorosnę, to może tu wrócę,

żeby zagrać na scenie w tej sztuce.

 

  1. Zbudujcie z pudełka, np. po butach mini teatrzyk. Można wykorzystać też załączone sylwety postaci do teatrzyku. Pomoce w załączniku.

 

 

Temat tygodnia: ZABAWA W TEATR

 

Środa 15.04. 2020
  1. Rozwiązywanie bajkowych zagadek. Podział na sylaby wyrazów, będących rozwiązaniem. Wskazanie liczby sylab przez dziecko na palcach.

Kto za siedmioma górami

i za siedmioma lasami

mieszka w chatyńce maleńkiej

z siedmioma krasnoludkami? ( Królewna Śnieżka)

 

Powiedz, który to niedźwiadek

Prosiaczka jest sąsiadem,

sąsiadem Kłapouchego

i Krzysia małego kolegą. ( Kubuś Puchatek)

 

Oni, gdy zabłądzili w lesie,

w Baby – Jagi wpadli szpony

przez to, że nadgryźli domek,

co z piernika był zrobiony. ( Jaś i Małgosia)

 

Kto na tańce w pałacu

czasu miał niewiele?

Kto wybiegając z balu,

zgubił pantofelek. ( Kopciuszek)

 

W bajkach wiele robi złego,

lubi ogniem ziać,

bo on głównie jest od tego,

żeby się go bać. (smok)

Do chorej babci szła mała dziewczynka

I na leśnej drodze napotkała wilka (Czerwony Kapturek)

 

Zła królowa, cała biała.

W lodowej krainie mieszkała (Królowa Śniegu)

 

100 poduszek na jej łóżku,

A pod nimi- ziarenko grochu (Królewna na ziarenku grochu)

 

Nie był taki, jak inne koty,

Bo miał kapelusz i długie buty (Kot w butach)

 

  1.  „Bajkowe postacie”- improwizacja ruchowa przy muzyce: (https://www.youtube.com/watch?v=ayIf2itL6e0)

Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, w przerwie „zamieniają się” w postać z bajki:

  • Czerwony kapturek zrywa kwiatki do koszyczka.
  • Wilk skrada się na palcach.
  • Baba Jaga lata na miotle.
  • Jaś i Małgosia idą przez las podskakując.
  • Kot w butach przeciąga się.
  • Dziewczynka z zapałkami trzęsie się z zimna.
  • Świnki budują domki.
  1. Przeczytajcie dziecku ilustrowaną bajkę o „Czerwonym kapturku”. Niech dziecko wskaże bohaterów pozytywnych i negatywnych. Zwrócenie uwagi na morał jaki płynie z bajki.
  2. Zróbcie w domu swój spektakl teatralny pt. „Czerwony kapturek”:
  • zorganizujcie dekoracje, kostiumy i wszystko, co potrzebne z dostępnych w domu materiałów.
  • stańcie się aktorami, przydzielcie sobie role.
  •  spróbujcie wcielić się w bohaterów bajki i zrobić domowe przedstawienie.
  • Podzielcie się zdjęciami z wykonanego zadania.

(Życzymy świetnej zabawy. Mogą państwo wybrać również inną znaną dziecku bajkę np. „Jaś i Małgosia”, „Trzy świnki ”w zależności od dostępności w domu J)

  1. Narysujcie na kartce obrazek sceny z bajki, którą odegraliście.

 

Temat tygodnia: ZABAWA W TEATR

Czwartek 16.04. 2020
  1. Bajka logopedyczna „Jak Języczek został rycerzem”. Rodzic czyta bajkę dziecko wykonuje zalecone, wytłuszczone ćwiczenie.

Twój język jest dzielnym rycerzem na pięknym rumaku. Rycerz bardzo się śpieszy, gdyż chce jak najszybciej uwolnić księżniczkę zamkniętą w wieży (kląskanie). Nagle rycerz zobaczył zamek. Zatrzymał konia (prrrrr) i postanawia pójść dalej pieszo. Musi być bardzo ostrożny, żeby nie zobaczyła go wiedźma pilnująca księżniczki. Rozgląda się więc uważnie dokoła (język oblizuje ruchem okrężnym wargi). Nagle zauważył wiedźmę. Szybko chowa się w głąb lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Zrezygnowany postanowił wrócić po konia (język przesuwamy po podniebieniu). Ale nie pamięta gdzie go zostawił. Szuka po prawej i po lewej stronie (oblizujemy górne i dolne zęby). W tym czasie zapadł zmrok. Rycerz pomyślał, że w ciemności wiedźma na pewno go nie zauważy i postanowił wrócić. Przedarł się przez gęste krzewy broniące dostępu do wieży (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Spojrzał w górę i w oknie na samym szczycie wieży zobaczył piękną księżniczkę. Zaczął się więc wspinać na górę (dotykamy językiem nosa, usta szeroko otwarte), potem wziął księżniczkę w ramiona i zszedł z nią na dół (dotykamy językiem brody, usta szeroko otwarte). Nagle zjawił się przed nimi jego piękny rumak, na którego wsiedli i odjechali (kląskanie).

  1. „Zaczarowany worek”- rodzic umieszcza w worku różne przedmioty, zabawki. Dziecko dotyka przedmiotu w worku i opisuje go. Rodzic zgaduje co to jest. Zamiana ról.
  2. Prawda/Fałsz. Rodzic czyta zdania dotyczące bajek. Dziecko ocenia: jeżeli zdanie jest prawdziwe klaszcze, jeżeli fałszywe zamienia się w żabkę i skacze jak ona.
  • Czerwony Kapturek niósł dziadkowi lekarstwa.
  • Śnieżka zamieszkała z siedmioma krasnoludkami.
  • Kopciuszek zasnął po zjedzeniu zatrutego jabłka.
  • Uciekając o północy, Śnieżka zgubiła pantofelek.
  • Jasia i Małgosię uwięziła Baba – Jaga.
  • Krzyś miał przyjaciela Misia Uszatka.
  1. Zabawy matematyczne (potrzebne: klocki w różnym kolorze oraz włóczka lub taśma malarska).

Rodzic na dywanie wyznacz za pomocą włóczki lub taśmy malarskiej 5 półek.

Następnie prosi dziecko: – Umieść 6 czerwonych klocków na trzeciej półce.

3 niebieskie na czwartej. 5 żółtych na piątej półce. 1 zielony na trzeciej itd. Następnie prosi dziecko, aby policzyło ile jest klocków na każdej z półek.

  1. Pokoloruj gąsienice zachowując odpowiedni rytm (karta pracy).

Gąsiennica Cz

  1. Zróbcie kukiełki lub pacynki z dostępnych w domu materiałów. Przykładowe pomysły w załączniku.

 

 

Temat tygodnia: ZABAWA W TEATR

Piątek 17.04. 2020
  1. Oglądanie spektaklu teatralnego „Calineczka”. Link:

https://www.youtube.com/watch?v=r_2VJKlCNNw

Rozmowa nt. obejrzanego spektaklu. Dzielenie się wrażeniami.

  1. Ćwiczenia oddechowe – utrwalenie nawyku mówienia na wydechu (według E. M. Skorek). Dziecko słucha wiersza i w odpowiednim miejscu liczy za rodzicem na wydechu.

Siedzi na drucie wróbelek mały.

Przyfrunął drugi i plotkowały.

Teraz niech dzieci pięknie poćwiczą

i na wydechu policzą:

-Jeden , dwa

                 

 Do wróbli owych przyfrunął trzeci

                Ile jest wróbli ? Policzcie dzieci.

– Jeden , dwa , trzy …

Jeszcze raz może…

 

A już za chwilę nowy tu siedział .

Ile jest wróbli ? Kto będzie wiedział?

-Jeden , dwa ,trzy ,cztery

 

Piąty Wróbelek do ptaków leci .

Ile jest ptaszków ? Czy wiecie dzieci ?

-Jeden , dwa , trzy , cztery , pięć

 

Szósty wróbelek przyfrunie zaraz .

Ile wróbelków przyfrunie naraz ?

-Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć

 

Powtórzcie dzieci ile jest wróbelków jeszcze dziś na dworze?

-Jeden, dwa ,trzy, cztery, pięć, sześć.

  1. „Bajkowa mieszanka”- dopasuj rekwizyty do postaci z bajek. Pokoloruj. (karta pracy).Bajkowa mieszanka – pt
  2. Zabawy z kostką mimiczną (załącznik). Dziecko rozpoznaje na kostce uczucia (smutek, radość, złość, zdziwienie, strach itp.). Nazywa je. Podaje przykłady kiedy możemy odczuwać dane uczucie. Następnie wyrzuca kostką na zmianę z rodzicem i pokazuje dane uczucie.
  3. Zabawy językowe – układanie rymów. Rodzic podaje wyraz dziecko wymyśla rymujący się wyraz do podanego przez rodzica wyrazu, np. taczka- paczka, kwiatek- płatek, balon-talon itd.
  4. Popatrz na obrazki oceń zachowanie dzieci poprzez narysowanie smutnej lub wesołej buzi w kółeczku. Pokoloruj obrazki. (karta pracy).Oceń zachowani -Pt
  5. „Gniotek”- praca techniczna dla chętnych.