Propozycje pracy z dziećmi 14 – 17.04.2020 r.
Wtorek 14.04
- Rozwiązywanie bajkowych zagadek. Podział na sylaby wyrazów, będących rozwiązaniem. Wskazanie liczby sylab przez dziecko na palcach.
Kto za siedmioma górami
i za siedmioma lasami
mieszka w chatyńce maleńkiej
z siedmioma krasnoludkami? ( Królewna Śnieżka)
Powiedz, który to niedźwiadek
Prosiaczka jest sąsiadem,
sąsiadem Kłapouchego
i Krzysia małego kolegą. ( Kubuś Puchatek)
Oni, gdy zabłądzili w lesie,
w Baby – Jagi wpadli szpony
przez to, że nadgryźli domek,
co z piernika był zrobiony. ( Jaś i Małgosia)
Kto na tańce w pałacu
czasu miał niewiele?
Kto wybiegając z balu,
zgubił pantofelek. ( Kopciuszek)
W bajkach wiele robi złego,
lubi ogniem ziać,
bo on głównie jest od tego,
żeby się go bać. (smok)
Do chorej babci szła mała dziewczynka
I na leśnej drodze napotkała wilka (Czerwony Kapturek)
Zła królowa, cała biała.
W lodowej krainie mieszkała (Królowa Śniegu)
100 poduszek na jej łóżku,
A pod nimi- ziarenko grochu (Królewna na ziarenku grochu)
Nie był taki, jak inne koty,
Bo miał kapelusz i długie buty (Kot w butach)
- „Bajkowe postacie”- improwizacja ruchowa przy muzyce: (https://www.youtube.com/watch?v=ayIf2itL6e0)
Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, w przerwie „zamieniają się” w postać z bajki:
- Czerwony kapturek zrywa kwiatki do koszyczka.
- Wilk skrada się na palcach.
- Baba Jaga lata na miotle.
- Jaś i Małgosia idą przez las podskakując.
- Kot w butach przeciąga się.
- Dziewczynka z zapałkami trzęsie się z zimna.
- Świnki budują domki.
3.Prawda/Fałsz. Rodzic czyta zdania dotyczące bajek. Dziecko ocenia: jeżeli zdanie jest prawdziwe klaszcze, jeżeli fałszywe zamienia się w żabkę i skacze jak ona.
- Czerwony Kapturek niósł dziadkowi lekarstwa.
- Śnieżka zamieszkała z siedmioma krasnoludkami.
- Kopciuszek zasnął po zjedzeniu zatrutego jabłka.
- Uciekając o północy, Śnieżka zgubiła pantofelek.
- Jasia i Małgosię uwięziła Baba – Jaga.
- Krzyś miał przyjaciela Misia Uszatka.
Środa 15.04
- Zabawy ruchowe
-maszerowanie w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan
-podskakiwanie na jednej nodze
-chodzenie tyłem w siadzie podpartym
-turlanie po dywanie
- Teatr-co to za miejsce? W jakim celu tam chodzimy? Co można tam obejrzeć? Jak należy zachowywać się w teatrze? Rozmowa z dzieckiem, wyjaśnienie niezrozumiałych rzeczy.
3.„Jak powstaje spektakl teatralny?”- obejrzenie filmiku edukacyjnego. Link: https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
Oraz
„Animacja! Teatr i film”
https://www.youtube.com/watch?v=azMWu8idFRk
- Dzielenie na sylaby wyrazów: scena, kurtyna, widownia, aktorzy, maski, stroje , garderoba.
- Ćwiczenia matematyczno-oddechowe na podstawie wiersza E.M. Skorek „Ile wróbli”
Siedzi na drucie wróbelek mały
Przyfrunął drugi i plotkowały
Teraz niech dzieci pięknie poćwiczą
I na wydechu ptaszki policzą
Jeden, dwa
Do wróbli owych przyfrunął trzeci
Ile jest wróbli, policzcie dzieci
Jeden, dwa, trzy
A już za chwilę nowy tu siedział
Ile jest wróbli , kto będzie wiedział?
Jeden , dwa , trzy ,cztery
Piąty wróbelek do ptaków leci
Ile jest ptaszków czy wiecie dzieci?
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć.
Po zapoznaniu z wierszem, dzieci wraz z rodzicami próbują inscenizować wierszyk wykorzystując do tego sylwety wróbli (załącznik)
- „Maska „- praca plastyczna
Ozdabianie maski wybraną techniką, przymocowanie gumek. Przykładowe szablony w załączniku.
Czwartek 15.04
- Zabawa utrwalająca kolory –rodzic recytuje wiersz a dziecko wybiera odpowiednie klocki z pudełka.
- Ścisłowski „Klocki”
Kolorowe klocki dostał Krzyś od mamy
A wszystkie kolory dobrze chyba znamy
Są klocki zielone jak wiosenna trawa
Są klocki brązowe jak poranna kawa
Są klocki niebieskie jak kwiaty na łące
Są klocki żółciutkie jak poranne słońce
Z takich barwnych klocków zbudował Krzyś domy
I z tego wysiłku sam stał się czerwony.
- Prawda-fałsz -zabawa sprawdzająca wiedzę dziecka na temat teatru.
W teatrze można spotkać aktora?
W teatrze jest scena?
W teatrze podnosi się i opada kurtyna?
Podczas przedstawienia można rozmawiać?
Żeby iść do teatru trzeba mieć bilet?
W jaki sposób nagradzamy aktorów po przedstawieniu?
- Gdzie jest moje miejsce?- zabawa wyjaśniająca co to znaczy rząd, miejsce.
Rodzic wyjaśnia dziecku w jaki sposób należy odczytywać informacje odnośnie miejsca znajdujące się na bilecie. Po wyjaśnieniu wspólnie z dzieckiem ustawia dwa rzędy krzesełek , w każdym rzędzie po pięć miejsc. Następnie wymyśla dziecku np. rząd 1 miejsce 3 i sprawdza czy dziecko wskazuje odpowiednie miejsce. Później dziecko wymyśla rodzicowi zagadkę.
- „Nasz teatrzyk”- kolorowanie ilustracji z załącznika, wycinanie postaci i przyklejanie do patyczków. Z przygotowanych elementów dzieci wraz z rodzicami tworzą przedstawienie.
- „Budujemy teatr”- próba stworzenia teatru z pudełka kartonowego, zawieszenie kurtyny. Ozdabianie według własnego pomysłu.
- Ćwiczenia dykcyjne- dziecko próbuje powtórzyć za rodzicami tekst, następnie powtarza ten sam tekst z podziałem na sylaby.
Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
Krasnoludek ma czerwone ubranko i czerwone buciki.
Śliska szosa, śliska szosa, a po szosie Szymon szedł.
9. Nauka piosenki „Magiczne miejsce”
https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ
Tekst piosenki:
- Teatr to jest widownia i scena,
niby nic magicznego w tym nie ma.
Aż do chwili, gdy nagle na scenie
dziwne zacznie się dziać przedstawienie.
Ref: Bo w teatrze /3x
Czarodziejskie jest to, na co patrzę,
Gdy się tylko podnosi kurtyna,
to od razu czar działać zaczyna.
- Każda bajka się zdaje prawdziwa,
gaśnie światło i scena ożywa.
Wszystko może się zdarzyć na scenie.
Działa czar, póki trwa przedstawienie.
Ref: Bo w teatrze…
- Teatr gra, każdy ma, czego szuka,
A to wszystko nazywa się sztuka.
Gdy dorosnę, to może tu wrócę,
żeby zagrać na scenie w tej sztuce.
Piątek 17.04
- Bajka logopedyczna „Jak Języczek został rycerzem”. Rodzic czyta bajkę dziecko wykonuje zalecone, wytłuszczone ćwiczenie.
Twój język jest dzielnym rycerzem na pięknym rumaku. Rycerz bardzo się śpieszy, gdyż chce jak najszybciej uwolnić księżniczkę zamkniętą w wieży (kląskanie). Nagle rycerz zobaczył zamek. Zatrzymał konia (prrrrr) i postanawia pójść dalej pieszo. Musi być bardzo ostrożny, żeby nie zobaczyła go wiedźma pilnująca księżniczki. Rozgląda się więc uważnie dokoła (język oblizuje ruchem okrężnym wargi). Nagle zauważył wiedźmę. Szybko chowa się w głąb lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Zrezygnowany postanowił wrócić po konia (język przesuwamy po podniebieniu). Ale nie pamięta gdzie go zostawił. Szuka po prawej i po lewej stronie (oblizujemy górne i dolne zęby). W tym czasie zapadł zmrok. Rycerz pomyślał, że w ciemności wiedźma na pewno go nie zauważy i postanowił wrócić. Przedarł się przez gęste krzewy broniące dostępu do wieży (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Spojrzał w górę i w oknie na samym szczycie wieży zobaczył piękną księżniczkę. Zaczął się więc wspinać na górę (dotykamy językiem nosa, usta szeroko otwarte), potem wziął księżniczkę w ramiona i zszedł z nią na dół (dotykamy językiem brody, usta szeroko otwarte). Nagle zjawił się przed nimi jego piękny rumak, na którego wsiedli i odjechali (kląskanie).
- Pokoloruj gąsienice zachowując odpowiedni rytm.
- „Bajkowa mieszanka”- dopasuj rekwizyty do postaci z bajek. Pokoloruj. (karta pracy).
- Zaczarowany worek”- rodzic umieszcza w worku różne przedmioty, zabawki. Dziecko dotyka przedmiotu w worku i opisuje go. Rodzic zgaduje co to jest. Zamiana ról.
- Oglądanie spektaklu teatralnego „Calineczka”. https://www.youtube.com/watch?v=r_2VJKlCNNw
Rozmowa nt. obejrzanego spektaklu. Dzielenie się wrażeniami.