Propozycje pracy z dziećmi 18 – 22.05.2020 r.

 

Temat tygodnia: Mieszkańcy łąki.

 

Poniedziałek 18.05.2020

 

  1. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiaty rosną.

Dziecko wykonuje przysiad. Przy dźwięku np. dzwoneczka lub dowolnej melodii podnosi się, aż do wyprostu, wyciągając ręce do góry –  jest kwiatem, który rośnie.

  1. Bajeczka o motylku czyli jak z gąsienicy powstał piękny motyl.

Podejdźcie dzieci do mnie na chwileczkę,

opowiem wam zaraz krótką bajeczkę.

O motylku kolorowym zaraz się dowiecie,

co się zastanawiał skąd się wziął na świecie?

A teraz słuchaj uważnie drogi kolego,

Bo wszystko zaczęło się dnia pewnego,

Gdy motyla mama jajeczka na listkach składała

I nikomu się zbliżyć do nich nie pozwalała.

Z tych małych jajeczek gąsienice się powykluwały,

I listki dookoła ciągle obgryzały,

Bo głodomory z nich były niebywałe

i zawsze brzuszki lubiły mieć napęczniałe.

Gdy urosły już odrobinę, to postanowiły odpocząć chwilę.

Znalazły pod gałązką zakątek mały,

gdzie dookoła kokonem się poowijały.

I tak w tym kokonie przez tygodni kilka,

siedziała sobie poczwarka motylka.

Aż w końcu kokon popękał wszędzie,

I zaraz z niego motylek będzie.

Wyszedł powoli, nóżki rozprostował,

Zaczął nagle latać, w powietrzu „szybował”

A potem kolorowe skrzydełka wystawił do słonka

Motylków zaraz będzie cała pełna łąka.

Czy teraz już kochane dzieci wiecie,

Skąd motylki borą się na tym świecie?

– Gdzie motyla mama składała jajeczka?

– Co się z nich wykluło?

– Co zrobiła gąsienica kiedy urosła?

– Jak nazywa się domek poczwarki motylka?

– Co się stało z kokonem, kto z niego wyszedł?

– Co zrobił motylek?

 

Jako ciekawostkę rodzic może dodać, że gąsienica ma malutkie oczka: po sześć z każdej strony głowy. Widzi nimi tylko światło i cień.

  1. Cykl rozwojowy motyla (załącznik).

Rodzic drukuje i rozcina historyjkę obrazkową i opowiada dziecku o rozwoju motyla. Następnie miesza obrazki,  dając dziecku do ponownego ułożenia i przyklejenia na kartkę. Dziecko opowiada co przedstawia obrazek.

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa Motylek i kwiaty.

Rodzic rozkłada w pokoju na podłodze wycięte z kolorowego papieru koła – kwiaty, a dziecku wręcza sylwetę kolorowego motyla. Rodzic włącza nagranie z odgłosami łąki. Link do nagrania:

Dziecko porusza się między kolorowymi kołami – kwiatami. Podczas przerwy w muzyce i gdy słyszy słowa: na kwiatek, dziecko siada na wybranym kole – kwiatku.

  1. Słuchanie i taniec przy piosence Bal na łące:

  1. Barwa ochronna.

Rodzic wyjaśnia, że ubarwienie ochronne polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska, w którym dany owad lub zwierzę żyje.

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie żółtego mniszka lekarskiego i żółtego motylka i wyjaśnia, że to, że żółty motyl usiadł na żółtym kwiatku i był niewidoczny, nazywamy barwą ochronną.

Innym przykładem jest zielone ubarwienie pasikonika, który żyje wśród traw. Niektóre motyle mają na skrzydłach kolor identyczny jak kora drzew, na których siadają. Niedźwiedź polarny ma przez cały rok sierść koloru białego, jak śnieg i lód wśród których żyje.

  1. Karta pracy – odszukaj cień motylka
  2. Praca plastyczna – motyl

 

Wtorek 19.05.2020

 

  1. Powitanie muzyczne:

„Piosenka gimnastyczna” (na melodię „Panie Janie”)

Pora wstawać, pora wstawać,

słonko już budzi się.

Ukłoń się głęboko,

w górę skocz wysoko,

dotknij stóp,

przysiad zrób.

 

  1. Wiersz Wandy Chotomskiej „Jak biedronka zgubiła kropki?”.

 

“W poniedziałek bardzo rano

Pierwsza kropka wpadła w siano.

 

Drugą kropką wiatr we wtorek

Grał w siatkówkę nad jeziorem.

 

W środę kos dał swoim dzieciom

Do zabawy kropkę trzecią.

 

W czwartek czwarta z siedmiu kropek

W świat ruszyła autostopem.

 

Piąta kropka w piątek rano

Wpadła w studnię cembrowaną.

 

Szóstą kotek wziął w sobotę

I nie oddał jej z powrotem.

 

A ta siódma przy niedzieli

Spadła w mieście z karuzeli.”

 

Rozmowa na temat treści wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczyciela:

  • Kto jest bohaterem wiersza?
  • Co przydarzyło się biedronce?
  • Ile kropek zgubiła biedronka?
  • Gdzie wpadły kropki?
  • Jak możemy pomóc biedronce, żeby znów ładnie wyglądała?

 

  1. Odszukiwanie przez dziecko kropek biedronki ukrytych w pokoju, ułożenie ich na podłodze z jednoczesnym określaniem kolejności (pierwsza, druga itp.), a następnie naklejanie ich na sylwecie kropek z ponownym określeniem kolejności.
  2. Utrwalenie dni tygodnia.
  3. Zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa „Biedronki na listkach”- dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytmie muzyki (machają „skrzydełkami”), na przerwę w muzyce przykucają (siadają „na listkach”).
  4. Układanie rytmu z kół czarnych i czerwonych, np. 2 kółka czerwone,2 kółka czarne, 2 kółka czerwone…
  5. Ćwiczenie grafomotoryczne: „Biedronka”.

 

Środa 20.05.2020
  1. Żaba ma długi lepki język i łapie nim pokarm np. muchy – ćwiczenie logopedyczne języka

Żabka musi poćwiczyć język przed polowaniem, wystawia język najdalej jak się da, a później powoli go chowa. Z minuty na minutę ruch staje się coraz szybszy.

  1. Wysłuchanie opowiadania „Zielona żabka” B. Forma ilustrowanego obrazkami na tablicy.

 

„Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała w trawie i wciąż rozmyślała.

– Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak roślinki w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!

W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:

– Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.

Nagle biedronka się pojawiła.

– Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.

– Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.

Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.

– Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.

We wszystkie strony zerka ciekawie.

– Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.

Żabce serduszko mocno zabiło.

– Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

 

  1. Rozmowa na temat treści opowiadania:

Dlaczego żabka była smutna?

Kogo żabka spotkała na łące?

Kto chciał ją zjeść?

Czy udało się bocianowi złapać żabkę?

Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?

 

  1. Nauka piosenki „Była sobie żabka mała”. Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI

 

Tekst do piosenki:

 

  1. Była sobie żabka mała.

RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,

Co się  mamy nie słuchała.

RE-RE, KUM-KUM, bęc.

 

  1. Na spacery wychodziła

RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,

innym żabkom się dziwiła.

RE-RE, KUM-KUM, bęc.

 

  1. Ostrzegała ją mamusia

RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,

by zważała na bociusia

RE-RE, KUM-KUM, bęc.

 

  1. A nad rzeką stare żaby

RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,

tańcowały jak te baby

RE-RE, KUM-KUM, bęc.

 

  1. Jedna drugiej w ucho kwacze

RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,

jak ta mała pięknie skacze

RE-RE, KUM-KUM, bęc.

 

  1. Zjadła żabka parę muszek

RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,

i po trawie ciągnie brzuszek

RE-RE, KUM-KUM, bęc.

 

  1. Przyszedł bocian niespodzianie

RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,

I zjadł żabkę na śniadanie

RE-RE, KUM-KUM, bęc.

 

  1. Teraz stare żaby płaczą

RE-RE, KUM-KUM,

RE-RE, KUM-KUM,

że jej więcej nie zobaczą

RE-RE,KUM-KUM, bęc

 

  1. Taki z tego morał mamy

RE-RE,KUM-KUM

RE-RE,KUM-KUM

trzeba zawsze słuchać mamy

RE-RE,KUM-KUM, bęc

 

  1. Zabawy matematyczne – przeliczanie zwierzątek na konkretach, wykonywanie działania do zadania, np.

 

  • Na kwiatku usiadły 2 biedronki, po chwili przyleciała jeszcze jedna biedronka. Ile biedronek siedzi teraz na kwiatku?
  • Nad łąką latały 3 ważki, jedna poleciała nad wodę. Ile ważek lata nadal nad łąką?
  • Nad łąką fruwały 2 ważki i 2 biedronki. Ile owadów lata na łąką?
  • W stawie pływało 3 żabki. 2 żabki wyskoczyły na trawę. Ile żab pływa teraz w stawie?
  • Nad wodą latały 3 ważki i 3 biedronki. Ile owadów lata nad wodą?
  • Nad wodą latało 6 owadów. 2 biedronki odleciały. Ile owadów lata teraz nad wodą?
  • Na brzegu rzeki siedziało 5 żabek, nagle przyszedł bocian i zjadł 1 żabkę. Ile żabek zostało?

 

  1. Przypomnienie zwrotów grzecznościowych i sytuacji kiedy ich używamy. Nauka wiersza Teresy Rutkowskiej – Wojciechowskiej „Zwroty grzecznościowe”.

 

Choć jesteśmy jeszcze dziećmi,

grzecznościowe zwroty znamy

i gdy tylko jest potrzeba,

to je zawsze używamy.

 

Proszę, gdy coś chcemy,

dziękuję, gdy to coś dostaniemy,

dzień dobry, gdy znajomego widzimy,

do widzenia, gdy wychodzimy,

zapraszam, gdy na wizytę prosimy,

przepraszam, gdy coś źle robimy,

dobry wieczór, gdy wieczorem kogoś spotykamy,

dobranoc, gdy w nocy z kimś się żegnamy.

 

To nie koniec wszystkich słów,

jeszcze jedno wam powiemy,

że magiczne słowo proszę,

też mówimy, gdy dajemy.

 

  1. Praca techniczna z rolki papieru „Żabka”.

 

Czwartek 21.05.2020
  1. „Bawimy się na łące” – zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym. Dziecko – bocian krąży (biega po pokoju) nad łąką. Na umówiony znak, zatrzymuje się na jednej nodze i naśladuje głos bociana – kle-kle-kle…
  2. Rodzic odczytuje wiersz “Bocian” Wandy Chotomskiej „Nasze ptaki”:

Bocian szuka bocianicy.

– Nie wróciła z zagranicy?

Niech się pan nie smuci,

bocianica wróci.

A na razie, panie bocianie,

niech pan przygotuje

dla swojej żony

mieszkanie.

– Gdzie?

– Na drzewie wysokim,

albo na stodole.

Albo wie pan gdzie –

najlepiej nad naszym

przedszkolem!

  1. Rozmowa kierowana:
  • O jakim ptaku jest mowa w wierszyku, który przed chwilą wysłuchałeś?
  • Czy wiesz jak wygląda bocian?
  • Na kogo czeka pan bocian? Gdzie była pani bocianica?
  • Czy znasz zwyczaje bocianów – dlaczego odlatują do ciepłych krajów, kiedy wracają?
  • Co czuł pan bocian, kiedy nie było jego żony?
  • W jakich sytuacjach Ty czujesz smutek?
  • Jak wygląda i jak się zachowuje człowiek, który jest smutny? Czy spróbujesz to pokazać? A teraz wszyscy zróbmy smutne miny.
  • Co możemy robić, kiedy jesteśmy smutni? Jak poradzić sobie ze smutkiem?
  • Co poradziły dzieci z wiersza panu bocianowi?
  • Co jest domem bociana? Gdzie bociany budują swoje gniazda?
  1. Oglądanie ilustracji przedstawiającej bociana, jego gniazda. Omówienie jego wyglądu, pożywienia i trybu życia.
  2. Podobieństwa i różnice. Rodzic pokazuje dziecku dwa obrazki ptaków – bociana i wróbla

Rodzic zadaje pytania, pozwalające dzieciom nazwać podobieństwa i różnice oraz stosunki wielkości:

  • Jakiej wielkości jest bocian a jaki wróbel? Który zatem jest większy? A wróbelek jest…?
  • Co można powiedzieć o długości ich dziobów?
  • Jakie mają skrzydła?
  • Jakie mają kolory?
  • Czy bocian i wróbel są do siebie podobne? Dlaczego?

Widzisz, że wiele różni oba ptaki – są różnej wielkości, mają różnej długości dzioby i są różnie ubarwione. A jednak wszyscy wiemy, że i bocian i wróbel są ptakami. Dlaczego? Tak – oba mają dzioby, są pokryte piórami, mają dzioby i skrzydła, umieją latać. To są cechy podobne u obu ptaków. Widzicie zatem, że wróbel i bocian mają wiele cech wspólnych, podobnych – dzięki czemu wiemy, że są ptakami i mają takie cechy, które je różnią – dzięki czemu możemy poznać, który z nich to bocian, a który wróbel.

  1. Znajdź różnice miedzy obrazkami.
  2. Praca plastyczna „Bocian”

 

Piątek 22.05.2020
  1. Rodzic w miarę możliwości zabiera dziecko na łąkę lub do lasu. Tam obserwują sposób przemieszczania się mrówek (jedna za drugą) i przenoszenie przez nie obumarłych owadów, szczątków roślin. Być może uda się znaleźć kopiec mrówek. Rodzic zwraca uwagę dziecka na mrówki – robotnice, które wychodzą z mrowiska. Czasami można zauważyć mrówki ze skrzydłami. Te znoszą jaja. Zabieramy lupę w miarę dostępności.
  2. Oglądanie ilustracji, przedstawiających mrówkę oraz kopca mrówek. Przekazanie dziecku podstawowych informacji o tym owadzie. Wyjaśnienie dziecku, że:

 

Mrówki niszczą szkodniki drzew, roznoszą nasiona, zjadają martwe szczątki roślin, spulchniają glebę. Są pokarmem dla innych zwierząt. Niszczenie mrowisk jest karalne. Leśnicy zabezpieczają mrowiska przed zniszczeniem.

  1. Odczytanie wiersza B. Formy „ Mrówki”.

Idziesz sobie lasem,

patrzysz kopiec wielki.

Tworzą go gałązki

i małe igiełki.

 

Tam mieszkają mrówki,

cały dzień pracują.

Bardzo się starają,

czasu nie marnują.

 

Oczyszczają lasy

ze szkodników wielu.

Niszczyć ich nie wolno,

drogi przyjacielu.

 

W mrowisku królowe

wciąż jajka składają.

Mają opiekunki,

które o nie dbają.

 

Kiedy kopiec mrówek

spotkasz w lesie miły,

pilnuj by go czasem

dzieci nie zniszczyły.

 

  1. Nauczycielka nawiązując do treści wiersza zadaje dzieciom pytania:

– Jak nazywa się dom mrówek?

– Z czego jest zbudowany?

– Czy mrówki lubią siedzieć w jednym miejscu?

– Czy wszystkie mrówki wyglądają tak samo?

– O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy w lesie mrowisko?

  1. „Mrówki w mrowisku” – zabawa ruchowa. Zawiązujemy dziecku oczy chustką. Następnie dziecko porusza się wg instrukcji rodzica, np. 2 kroki do przodu, 3 w prawo, 8 do przodu…Zamiana ról J
  2. „Sprzątanie polany”- rodzic rozsypuje różne zabawki, przedmioty. Dziecko segreguje je do odpowiednich pojemników i przelicza.
  3. Praca plastyczna „Mrówka”. Dziecko wypełnia kontur mrówki wydzieranką z papieru kolorowego.

owady do zajec matematycznych