Propozycje pracy z dziećmi 20 – 24 kwietnia 2020 r.

 

 

Temat tygodnia : Ziemia

 

Poniedziałek 20.04
  1. Jak się dzisiaj czuję – dziecko wybiera obrazek z buźką (uśmiechnięta, smutna , zła, przestraszona) i opowiada dlaczego taką wybrał, dlaczego akurat taką.
  2. Poranna gimnastyka-dziecko powtarza za rodzicem.

-5 przysiadów

-5 podskoków

-5 pajacyków

-maszerujemy podnosząc wysoko kolana, plecy proste,

-wspinamy się na palce i wyciągamy wysoko ręce,

-klękamy na kolana, podpieramy rączkami robimy koci grzbiet

  1. Historyjka obrazkowa – Spotkanie z koszem (układanie według kolejności)

Rodzic rozcina  historyjkę, następnie dziecko układa obrazki w odpowiedniej kolejności, przykleja na kartkę i opowiada o zdarzeniach z zachowaniem chronologii wydarzeń.

Stara się udzielić odpowiedzi na pytania

-co by było gdyby nie było koszy na śmieci?

-dlaczego powinny być kosze na śmieci?

-czy korzystacie z koszy na śmieci?

  1. Nauka rymowanki

O przyrodę dbamy

Śmieci do koszy wrzucamy!

Powtarzanie rymowanki cicho, głośno, z podziałem na sylaby, szybko i wolno.

  1. Segregujemy śmieci-oglądanie planszy o segregowaniu śmieci, rozmowa na temat tego dlaczego ważne dla środowiska jest segregowanie śmieci. (załącznik)

  1. Segregacja śmieci – kolorowanie pojemników i odpadów na odpowiednie kolory-karta pracy (załącznik)
  2. Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie. (załącznik)

 

Wtorek 21.04

 

1.Zabawa logopedyczna „Dwie żabki”

  1. „Ziemia, woda, powietrze”- zabawa ruchowa

Na hasło ziemia-dziecko dotyka dłońmi podłogi

woda-chwyta się dłońmi za kolana

powietrze- podnosi ręce do góry, wskazuje przestrzeń nad sobą

3.” Piosenka ekologiczna”

https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg

„Piosenka ekologiczna”

1.Dymią kominy wielkich fabryk

Płynie brudna woda do rzek

Chcemy oddychać powietrzem czystym

Czystą wodę mieć.

Ref. Czysta woda, zdrowia doda

-to każde dziecko wie

Czysta woda , zdrowia doda

-tobie, tobie i mnie- bis

  1. Smog już pokrywa niebo całe

Szarym dymem i szarą mgłą

W rzekach jest mnie i mniej rybek

Kto to widział, kto?

Ref. Czysta woda, zdrowia doda…

  1. Kolorowanie według kodu-karta pracy , nazywanie kolorów (załącznik)
  2. Dlaczego warto oszczędzać wodę? Jakie znaczenie ma woda dla Naszego życia, dla życia zwierząt i roślin? W jaki sposób można oszczędzać wodę? Czy ty oszczędzasz wodę?- wspólne szukanie odpowiedzi

6.Zabawy językowe-powtarzanie sylab

Sza, szo, szel ,szuf,szy

Fa, pa, ki, la,

  1. Przyjaciel Ziemi-praca plastyczna kolorowanie opaski, wycinanie, sklejanie elementów (załączniki)

Środa 22.04

 

1.Powtórz rytm- rodzic wystukuje rytm uderzając dłońmi o podłogę a dziecko powtarza, następnie role można odwrócić.

  1. Idziemy do lasu-zabawa ruchowa przy muzyce z pokazywaniem i utrwaleniem strony prawej i lewej.

Dla ułatwienia na lewą rękę i lewą nogę można założyć frotkę.

https://www.youtube.com/watch?v=32ui5rhtq1I

  1. Jak należy zachowywać się w lesie? Dziecko udziela odpowiedzi co wolno a czego nie wolno robić w lesie.
  2. Wolno-nie wolno-układanie ilustracji (załączniki)

Odpowiadanie na pytania dotyczące ilustracji

-dlaczego nie wolno palić ogniska w lesie?

-dlaczego nie wolno niszczyć drzew?

-dlaczego nie wolno słuchać głośno muzyki?

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne-karta pracy (załącznik)
  2. „Na leśnej polanie”- nauka wierszyka

W naszym lesie na polanie wielkie dzisiaj zamieszanie.

Był tu chyba wróg przyrody I narobił wiele szkody

Krzaczek płacze ptak nie śpiewa

połamane młode drzewa.

Siatki, puszki i papiery I butelki leżą cztery

Każdy starszak koszyk niesie, zaraz będzie czysto w lesie!.

Tak bym chciała żyć na świecie. w którym, śmieci nie znajdziecie

Kosze służą na odpadki pamiętajcie o tym dziatki

  1. Zabawa “Smutne drzewko i wesołe drzewko”.

Dziecko wciela się w rolę drzewka, a rodzic mówi w jaki sposób dba o drzewko np. podlewa  je lub o nie dba np. łamie gałęzie. Dziecko pokazuje jak rosną jego gałązki, wyciąga ręce do góry lub pokazuje postawą ciała, jak czuje się  to drzewo, które ktoś niszczy.

  1. „Dzień Ziemi”- praca plastyczna

 

Czwartek 23.04

 

  1. Rodzic prosi o wykonanie przez dziecko czynności dokładnie tak, jak on wskazuje.

– idziemy 8 kroków do przodu.

– teraz 3 kroki w lewą stronę.

– teraz 8 kroków do tyłu.

– teraz 5 kroków w prawą stronę.

– prawą ręką dotykamy lewego kolana.

– lewym kolanem dotykamy podłogi.

– prawym kolanem dotykamy do lewego kolana, itp.

Dla ułatwienia może dziecko założyć na lewą rękę frotkę.

 

  1. Rozmowa z dzieckiem na temat dbania o przyrodę wokół nas.

Wysłuchanie wiersza S. Karaszewskiego Śmieciu precz”.

Gdy rano słońce świeci,

wybiegają na dwór dzieci.

Miotły, szczotki idą w ruch,

bo dokoła wielki brud.

Śmieciu precz, brudzie precz!

Ład, porządek dobra rzecz!

Tu papierek od cukierka.

Tam po soku jest butelka.

Ówdzie puszka po napoju.

I pudełko. Może twoje?

Żyć nie można w bałaganie,

Więc się bierzmy za sprzątanie.

Zmykaj śmieciu do śmietnika.

Bałaganie, brudzie znikaj!

Rozmowa na temat wiersza

– co robią dzieci rano?

– co trzeba robić, żeby nie było tak zaśmieconych miejsc?

– czego jeszcze nie powinno się robić na placu przedszkolnym i na podwórku?

  1. Zabawa “Którego przedmiotu brakuje?” Rodzic układa kilka przedmiotów, a następnie, gdy dziecko zamknie oczy chowa jeden z nich.
  2. Zabawa z plastikowymi nakrętkami.

Dziecko układa dowolny wzór, przelicza z pomocą rodzica ułożone nakrętki i utrwala kolory.

  1. Pokoloruj według kodu-karta pracy

6. „Gąsienica z nakrętek”- praca plastyczna

Piątek 24.04

 

  1. Zabawa oddechowa-dmuchanie na listki wycięte z papieru.
  2. .” Piosenka ekologiczna”- utrwalenie

https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg

  1. Zabawy matematyczne-układanie według szablonu z wykorzystaniem wykałaczek

Rodzic przygotowuje rysunki tak jak w załączniku ,dziecko stara się odwzorować szablon.

  1. Zabawa z piosenką “Duszki leśne”

http://link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=d_hb6NqGZQ8

LEŚNE DUSZKI słowa: Dorota Gellner muzyka: Aleksander Pałac

I. Żyją w lesie małe duszki, które czyszczą leśne dróżki.

Mają miotły i szufelki i do pracy zapał wielki.
Refren: Duszki, duszki, duszki leśne wstają co dzień Bardzo wcześnie I ziewając raz po raz zaczynają sprzątać las!
II.    Piorą liście, myją szyszki Aż dokoła wszystko błyszczy.

Muchomorom piorą groszki Bo te duszki to czyścioszki.
III.    Gdy ktoś czasem w lesie śmieci Zaraz duszek za nim leci, Zaraz siada mu na ręce Grzecznie prosi: -Nie śmieć więcej!

5.Prawo-lewo, zadanie utrwalające kierunki i kolory

  1. Kręgle z plastikowych butelek

Dzieci wycinają paski z kolorowego papieru samoprzylepnego i ozdabiają nim butelki.

Następnie celują do kręgli plastikowymi piłeczkami. Za każdym razem dziecko utrwala liczenie podając liczbę przewróconych i nieprzewróconych kręgli. Porównuje których jest więcej (przewróconych czy nie).