Propozycje pracy z dziećmi 20 – 24 kwietnia 2020 r.
Temat tygodnia : Ziemia
Poniedziałek 20.04
- Jak się dzisiaj czuję – dziecko wybiera obrazek z buźką (uśmiechnięta, smutna , zła, przestraszona) i opowiada dlaczego taką wybrał, dlaczego akurat taką.
- Poranna gimnastyka-dziecko powtarza za rodzicem.
-5 przysiadów
-5 podskoków
-5 pajacyków
-maszerujemy podnosząc wysoko kolana, plecy proste,
-wspinamy się na palce i wyciągamy wysoko ręce,
-klękamy na kolana, podpieramy rączkami robimy koci grzbiet
- Historyjka obrazkowa – Spotkanie z koszem (układanie według kolejności)
Rodzic rozcina historyjkę, następnie dziecko układa obrazki w odpowiedniej kolejności, przykleja na kartkę i opowiada o zdarzeniach z zachowaniem chronologii wydarzeń.
Stara się udzielić odpowiedzi na pytania
-co by było gdyby nie było koszy na śmieci?
-dlaczego powinny być kosze na śmieci?
-czy korzystacie z koszy na śmieci?
- Nauka rymowanki
O przyrodę dbamy
Śmieci do koszy wrzucamy!
Powtarzanie rymowanki cicho, głośno, z podziałem na sylaby, szybko i wolno.
- Segregujemy śmieci-oglądanie planszy o segregowaniu śmieci, rozmowa na temat tego dlaczego ważne dla środowiska jest segregowanie śmieci. (załącznik)
- Segregacja śmieci – kolorowanie pojemników i odpadów na odpowiednie kolory-karta pracy (załącznik)
- Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie. (załącznik)
Wtorek 21.04
1.Zabawa logopedyczna „Dwie żabki”
- „Ziemia, woda, powietrze”- zabawa ruchowa
Na hasło ziemia-dziecko dotyka dłońmi podłogi
woda-chwyta się dłońmi za kolana
powietrze- podnosi ręce do góry, wskazuje przestrzeń nad sobą
3.” Piosenka ekologiczna”
https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg
„Piosenka ekologiczna”
1.Dymią kominy wielkich fabryk
Płynie brudna woda do rzek
Chcemy oddychać powietrzem czystym
Czystą wodę mieć.
Ref. Czysta woda, zdrowia doda
-to każde dziecko wie
Czysta woda , zdrowia doda
-tobie, tobie i mnie- bis
- Smog już pokrywa niebo całe
Szarym dymem i szarą mgłą
W rzekach jest mnie i mniej rybek
Kto to widział, kto?
Ref. Czysta woda, zdrowia doda…
- Kolorowanie według kodu-karta pracy , nazywanie kolorów (załącznik)
- Dlaczego warto oszczędzać wodę? Jakie znaczenie ma woda dla Naszego życia, dla życia zwierząt i roślin? W jaki sposób można oszczędzać wodę? Czy ty oszczędzasz wodę?- wspólne szukanie odpowiedzi
6.Zabawy językowe-powtarzanie sylab
Sza, szo, szel ,szuf,szy
Fa, pa, ki, la,
- Przyjaciel Ziemi-praca plastyczna kolorowanie opaski, wycinanie, sklejanie elementów (załączniki)
Środa 22.04
1.Powtórz rytm- rodzic wystukuje rytm uderzając dłońmi o podłogę a dziecko powtarza, następnie role można odwrócić.
- Idziemy do lasu-zabawa ruchowa przy muzyce z pokazywaniem i utrwaleniem strony prawej i lewej.
Dla ułatwienia na lewą rękę i lewą nogę można założyć frotkę.
https://www.youtube.com/watch?v=32ui5rhtq1I
- Jak należy zachowywać się w lesie? Dziecko udziela odpowiedzi co wolno a czego nie wolno robić w lesie.
- Wolno-nie wolno-układanie ilustracji (załączniki)
Odpowiadanie na pytania dotyczące ilustracji
-dlaczego nie wolno palić ogniska w lesie?
-dlaczego nie wolno niszczyć drzew?
-dlaczego nie wolno słuchać głośno muzyki?
- Ćwiczenia grafomotoryczne-karta pracy (załącznik)
- „Na leśnej polanie”- nauka wierszyka
W naszym lesie na polanie wielkie dzisiaj zamieszanie.
Był tu chyba wróg przyrody I narobił wiele szkody
Krzaczek płacze ptak nie śpiewa
połamane młode drzewa.
Siatki, puszki i papiery I butelki leżą cztery
Każdy starszak koszyk niesie, zaraz będzie czysto w lesie!.
Tak bym chciała żyć na świecie. w którym, śmieci nie znajdziecie
Kosze służą na odpadki pamiętajcie o tym dziatki
- Zabawa “Smutne drzewko i wesołe drzewko”.
Dziecko wciela się w rolę drzewka, a rodzic mówi w jaki sposób dba o drzewko np. podlewa je lub o nie dba np. łamie gałęzie. Dziecko pokazuje jak rosną jego gałązki, wyciąga ręce do góry lub pokazuje postawą ciała, jak czuje się to drzewo, które ktoś niszczy.
- „Dzień Ziemi”- praca plastyczna
Czwartek 23.04
- Rodzic prosi o wykonanie przez dziecko czynności dokładnie tak, jak on wskazuje.
– idziemy 8 kroków do przodu.
– teraz 3 kroki w lewą stronę.
– teraz 8 kroków do tyłu.
– teraz 5 kroków w prawą stronę.
– prawą ręką dotykamy lewego kolana.
– lewym kolanem dotykamy podłogi.
– prawym kolanem dotykamy do lewego kolana, itp.
Dla ułatwienia może dziecko założyć na lewą rękę frotkę.
- Rozmowa z dzieckiem na temat dbania o przyrodę wokół nas.
Wysłuchanie wiersza S. Karaszewskiego Śmieciu precz”.
Gdy rano słońce świeci,
wybiegają na dwór dzieci.
Miotły, szczotki idą w ruch,
bo dokoła wielki brud.
Śmieciu precz, brudzie precz!
Ład, porządek dobra rzecz!
Tu papierek od cukierka.
Tam po soku jest butelka.
Ówdzie puszka po napoju.
I pudełko. Może twoje?
Żyć nie można w bałaganie,
Więc się bierzmy za sprzątanie.
Zmykaj śmieciu do śmietnika.
Bałaganie, brudzie znikaj!
Rozmowa na temat wiersza
– co robią dzieci rano?
– co trzeba robić, żeby nie było tak zaśmieconych miejsc?
– czego jeszcze nie powinno się robić na placu przedszkolnym i na podwórku?
- Zabawa “Którego przedmiotu brakuje?” Rodzic układa kilka przedmiotów, a następnie, gdy dziecko zamknie oczy chowa jeden z nich.
- Zabawa z plastikowymi nakrętkami.
Dziecko układa dowolny wzór, przelicza z pomocą rodzica ułożone nakrętki i utrwala kolory.
- Pokoloruj według kodu-karta pracy
6. „Gąsienica z nakrętek”- praca plastyczna
Piątek 24.04
- Zabawa oddechowa-dmuchanie na listki wycięte z papieru.
- .” Piosenka ekologiczna”- utrwalenie
https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg
- Zabawy matematyczne-układanie według szablonu z wykorzystaniem wykałaczek
Rodzic przygotowuje rysunki tak jak w załączniku ,dziecko stara się odwzorować szablon.
- Zabawa z piosenką “Duszki leśne”
http://link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=d_hb6NqGZQ8
LEŚNE DUSZKI słowa: Dorota Gellner muzyka: Aleksander Pałac
I. Żyją w lesie małe duszki, które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki i do pracy zapał wielki.
Refren: Duszki, duszki, duszki leśne wstają co dzień Bardzo wcześnie I ziewając raz po raz zaczynają sprzątać las!
II. Piorą liście, myją szyszki Aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki Bo te duszki to czyścioszki.
III. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci Zaraz duszek za nim leci, Zaraz siada mu na ręce Grzecznie prosi: -Nie śmieć więcej!
5.Prawo-lewo, zadanie utrwalające kierunki i kolory
- Kręgle z plastikowych butelek
Dzieci wycinają paski z kolorowego papieru samoprzylepnego i ozdabiają nim butelki.
Następnie celują do kręgli plastikowymi piłeczkami. Za każdym razem dziecko utrwala liczenie podając liczbę przewróconych i nieprzewróconych kręgli. Porównuje których jest więcej (przewróconych czy nie).