Propozycje pracy z dziećmi 20 – 24 kwietnia 2020 r.
DZIEŃ I „Szanujmy las”
1. Wycieczka do lasu.
Kochane dzieci wybierzcie się z rodzicami na spacer do lasu, posłuchajcie odgłosów takich jak: szum drzew, odgłosy wydawane przez ptaki i zwierzęta. Poszukajcie małych zwierząt (np. mrówek) i przyjrzyjcie się ich zachowaniu. Przytulcie się do wybranego drzewa i spróbujcie wsłuchać się w nie – może wam coś opowie.
2. Ćwiczenia oddechowe –„ Jak pachnie las”
– wypowiedzi dzieci o tym, jakie zapachy wyczuwają w lesie.
3. Wprowadzenie literki „ż” jak żaba.
– wymyślamy wyrazy na głoskę „ż”, dzielimy je na sylaby np. i na głoski
- karta pracy pt. „Alfabet w kolorowankach”
– karta pracy pt. „Co się zaczyna na ż”
4. Pisanie litery ż po śladzie.
– kreślenie liter ż w powietrzu, na podłodze, na tacce z piaskiem, na plecach mamy, taty lub brata czy siostry.
– karta pracy pt. „Literka ż”
DZIEŃ II „Sadzimy drzewa”
- Zabawa matematyczna z guzikami lub klockami.
Dzieci dostają po 10 guzików lub klocków. Liczą je i podają ich liczbę.
Segregują guziki lub klocki ze względu na kolor, wielkość, kształt, liczbę dziurek.
- Ćwiczymy dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
– karta praca pt. „Dodawanie”
– karta pracy pt. „Odejmowanie”
- Sadzenie drzewka lub krzewu w ogrodzie.
Drogie dzieci razem z rodzicami zasadźcie drzewko lub krzew czy kwiatek
na waszym podwórku lub w doniczce.
- Historyjka obrazkowa „Kwiatek”.
Uporządkuj obrazki według właściwej kolejności. Opowiedz całą historię.
- Praca plastyczna „Kwiatek” – technika dowolna. Pamiętajcie wszystko zależy
od waszej kreatywności i tego co macie w domu. Oto kilka pomysłów:
DZIEŃ III „Widzimy, słyszymy, wąchamy”
- Nauka piosenki „Nasze uszy słyszą świat”.
- Każdy z nas ma dwoje oczu,
które widzą wszystko,
widzą wszystko.
Błękit nieba, biały domek,
zieleń traw i listków,
traw i listków.
Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew,
dzwonki deszczu, granie drzew,
a nad stawem chóry żab –
nasze uszy słyszą świat!
- Każdy z nas ma jeden nosek
do wąchania kwiatków,
do wąchania.
Czasem także do kichania,
lecz na szczęście rzadko,
do kichania.
Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew…
link do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=xhBdji0t3yY
- Rozmowa na temat piosenki.
– Z ilu zwrotek składa się piosenka? Czy ma refren?
– Co robią oczy? Co robią uszy?
– Do czego służy nosek?
- Zabawa ruchowa przy piosence np. taniec z rodzicem lub rodzeństwem.
- Karta pracy pt. „Ciało człowieka”
4. Karta pracy pt. „ Co do czego”
DZIEŃ IV „Gdyby lasu nie było…”
- Słuchanie wiersza pt.: „Gdyby lasu nie było…” T. Kobryńczuk.
Dla chętnych – nauka na pamięć.
„Gdyby lasu nie było …”
Gdyby lasu nie było,
gdyby go wyrąbano,
kto by szumiał wieczorem
piosenki wam na dobranoc?
Wiecie, co by się stało,
gdyby lasy wycięto?
Zabrano by mieszkania
wszystkim leśnym zwierzętom.
I zginęłyby marnie,
żyłyby tylko w baśni,
smutne byłoby życie
bez zwierzęcej przyjaźni.
Posadź ptaszkom przed domkiem
świerk, dąb lub sosenkę,
a na pewno piosenką
podziękują ci pięknie.
Rozmowa na temat wiersza, odpowiadanie na pytania:
Czy las jest potrzebny? Dlaczego? Co by było gdyby lasu nie było?
- Karta pracy pt. „Las” Las
- Praca plastyczna pt. „Las” – malujemy farbami.
- Zabawy ruchowe na podwórku.
DZIEŃ V „Odznaka przyjaciela przyrody”
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Przyjaciel przyrody”.
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
Rozmowa na temat wiersza: O co należy zadbać w przyrodzie? Czego nie należy marnować? Czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi opakowaniami? Dlaczego należy segregować śmieci?
- Zrobienie własnej odznaki „Przyjaciel przyrody”. Oto przykłady:
- Rozmowa na temat segregowania śmieci.
– karta pracy pt. „Segregujemy śmieci 1”
– karta pracy pt. „Segregujemy śmieci 2”
- Łamigłówka dla dzieci karta pracy pt. „Ekologia”