Propozycje pracy z dziećmi 20 – 24 kwietnia 2020 r.

Temat tygodnia: “Dbamy o Ziemię”
Poniedziałek  20.04

1. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:

  • układanie warg dolna na górnej, górna na dolnej,
  • ruchy okrężne złączonymi wargami,
  • wypychanie policzka językiem- „przerzucanie piłeczki,”
  • parskanie jak konik,
  • dmuchanie.

2. Przeczytanie wiersza A. Widzowskiej „Przyjaciele przyrody.”

 

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!

 

Rozmowa na temat wiersza.

– O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki?

– Kiedy bardziej oszczędzamy wodę- podczas kąpieli, czy gdy bierzemy prysznic?

– Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak szklana butelka?

– Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?

– Co powinniśmy robić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?

– Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?

 

3. Oglądanie worków/koszy na śmieci, zwrócenie uwagi na ich kolory. Rozmowa na temat segregacji odpadów. Wyjaśnienie słowa RECYKLING.

4. Wyklejanie wyrazu RECYKLING lub EKOLOGIA, plasteliną lub kawałkami kolorowego papieru po śladzie.

 

Wtorek 21.04

 

1. Zabawa ruchowa „Ziemia, woda, powietrze”

Dziecko odpowiednio reaguje na hasło:

Ziemia – dotyka dłońmi podłogi

Woda – chwyta się dłońmi za kolana

Powietrze – podnosi ręce nad głowę

 

2. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki – Świat w naszych rękach

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Tekst piosenki:
Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

Ref.:  Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat   x2

A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

Ref.:  Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat   x2

Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Ref.:  Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat   x3


3.
 Całościowe czytanie wyrazów PAPIER, SZKŁO, PLASTIK, EKOLOGIA, RECYKLING.

4. Zabawa ruchowa z wyrazami do poznanej piosenki.

Włączamy muzykę, na podłodze rozkładamy poznane wyrazy. Na przerwę w muzyce, mówimy dziecku jaki wyraz ma odszukać.

 

Środa 22.04

22 kwietnia obchodzimy DZIEŃ ZIEMI.

Pozmawiajmy z dziećmi o tym, w jaki sposób powstała, jak wygląda, ile ludzi zamieszkuje Ziemię, jakie są kontynenty, w jaki sposób możemy się o nią troszczyć.

 

  1. Świętujmy ten dzień, przygotujmy zdrowe smakołyki, pobawmy się eko zabawkami, przeglądajmy książeczki dotyczące środowiska. Porozmawiajmy na temat ekologicznych wyborów, podyskutujmy o zagrożeniach dla planety.
  2. Zachęcamy do obejrzenia bajek:

„Była sobie Ziemia. Ekosystemy” oraz „Była sobie Zemia. Recykling”

Jeśli oczywiście ktoś ma taką możliwość.

  1. Zasiejcie roślinkę na parapecie, bądź w ogrodzie. A może zaszalejecie i zasadzicie drzewo
  2. Zachęcamy w tym dniu również do sprzątania naszej kochanej Planety. W obecnej sytuacji nie możemy sobie pozwolić na odległe spacery. Jednak może się okazać, że w bliskiej naszej okolicy też znajdzie się trochę śmieci.
  3. Przygotujcie pracę z recyklingu. Możliwości jest bardzo wiele, wierzymy w Waszą kreatywność. Pochwalcie się koniecznie jak uda się stworzyć jakieś dzieło.

 

Czwartek 23.04

 

1. Zabawa ruchowa z elementem celowania – „Wrzucamy śmieci do kosza”

Ze starych gazet dziecko zgniata kulki. Ustawiamy kosz w określonej odległości – dziecko rzuca kulkami do kosza, jeśli nie trafi, powtarza rzut.

2. Powtórzenie i utrwalenie piosenki „Świat w naszych rękach”

3. Kręgle z recyklingu.

Kilka plastikowych butelek dziecko ozdabia wg własnego pomysłu. Następnie celuje do nich turlając piłkę z określonej odległości.

4. Badamy właściwości wody

  • “Badanie wody”- określanie koloru, smaku, wyglądu, zapachu wody.

Dziecko smakuje wodę mineralną/przegotowaną – określa jej zapach, smak, kolor. Następnie dotyka się mokrymi rękoma np. do policzków. Podaje cechy fizyczne i właściwości wody wykorzystując technikę twórczego myślenia: odnosi się do wszystkich zmysłów: wzrok, smak, węch, dotyk.

  • Przelewanie wody z dzbanka do naczyń o różnych kształtach.

Obserwacja zachowania się wody – spostrzeżenie: woda jest cieczą, można ją przelewać, przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje);

  • Parowanie wody.

Rodzic włącza czajnik elektryczny i podgrzewa wodę. Dziecko obserwuje i dzieli się spostrzeżeniami – najpierw woda zaczęła bulgotać, do góry unosiło się coraz więcej pary, aż woda zaczęła parować. (Dodatkowo można przyłożyć lusterko do ujścia czajnika w celu zobrazowania zjawiska powstania pary)

  • Zamarzanie wody – wstawienie pojemnika z wodą do zamrażalnika po kilku godzinach wyjęcie. Dziecko wyciąga wnioski – co się dzieje z wodą pod wpływem niskiej oraz dodatniej temperatury.
  •  „Co pływa, a co tonie”

Do miski z wodą dziecko wrzuca np.: spinacz biurowy, papier, kamień, kawałek drewna, następnie wrzuca styropian, skorupkę od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową – omawia co się dzieje z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.

 

 

Piątek 24.04

 

1. Utrwalenie piosenki „Świat w naszych rękach”

2. Zabawa sprawnościowa – Slalom z kubeczkiem wody.

3.  “Eko – instrumenty”- zabawa z wykorzystaniem instrumentów alternatywnych.

 

Tworzenie eko-instrumentów: gitary z pudełka po chusteczkach, rolki po papierze toaletowym i gumki recepturki; grzechotkę z plastikowych łyżeczek i jajek po “Kinder niespodziance”, owiniętych taśmą; fletnię ze sklejonych słomek itp. Ograniczać w tym może jedynie wyobraźnia J

 

4. Quiz przyrodniczy – sprawdzenie wiadomości

  1. Dlaczego nie wolno hałasować w lesie?
  2. Byłeś w lesie, pozostały ci papierki po cukierkach. Co z nimi zrobisz?
  3. Dlaczego nie wolno wypalać traw?
  4. Dlaczego należy chronić lasy?
  5. Co wrzucamy do niebieskiego worka/kosza?
  6. W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę?
  7. Czy można myć samochód w rzece? Wyjaśnij dlaczego .
  8. W jaki sposób należy segregować śmieci?
  9. W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę?
  10. Co należy zrobić ze zużytą baterią?
  11. Co to jest recykling?
  12. Czy do żółtego worka/kosza możemy wrzucić szklany słoik?
  13. Czy o przyrodę i ochronę środowiska powinni dbać tylko dorośli?
  14. Dlaczego kartonowe pudełka po napojach należy zgniatać przed wrzuceniem do kosza?
  15. Kolory koszy na śmieci to biały, różowy i pomarańczowy?
  16. Jak nazywa się planeta na której mieszkamy?

5. Jeśli udało Ci się odpowiedzieć poprawnie na większość pytań, otrzymujesz medal „Przyjaciela Przyrody” (możesz go wydrukować lub zaprojektować wg własnego pomysłu)

WYRAZY Ziemia pomoce