Propozycje pracy z dziećmi 22 – 26 czerwiec 2020 r.
Temat tygodnia: Bezpieczne wakacje.
Poniedziałek 22.06.2020
- Rozmowa z dzieckiem nt. bezpieczeństwa w czasie wakacji na podstawie załączonej prezentacji.
- Rozwiązywanie letnich zagadek.
Jest szufelka, jest wiaderko
i wilgotny piasek.
Co też z tego można zrobić?
Czy nie wiecie czasem? (babka z piasku)
Zimne, słodkie i pachnące,
jemy latem w dni gorące (lody).
Są na nich huśtawki
ławki i drabinki.
Latem się tu bawią,
chłopcy i dziewczynki (plac zabaw).
To są letnie stroje:
krótkie nogawki mają,
w czasie ćwiczeń oraz meczu
sportowcom się przydają (krótkie spodenki).
Latem krążę, ile sił,
zbieram z kwiatów
złoty pył (pszczoła).
Na czym jeździsz wesoło?
I kręcisz się wkoło?(karuzela).
- „Babki z piaski” – ćwiczenia w liczeniu z wykorzystaniem klocków lub jeśli jest taka możliwość prawdziwych babek z piasku.
Rodzic mówi dziecku zdanie, np. ustaw cztery babki(klocki), policz je głośno, a teraz usuń dwie babki. Ile babek Ci zostało?
Następnie prosi, by dziecko ustawiło dwie babki, policzyło je głośno i dołożyło jeszcze dwie. Rodzic ponownie pyta dziecko – ile masz teraz wszystkich babek? Teraz ustaw trzy babki, policz je głośno i usuń jedną. ile babek ci zostało? Itd.
- „SŁONKO ZAŚWIECIŁO” – masażyk relaksacyjny z wierszykiem
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
ptaszki obudziło – pukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka
Latają, ćwierkają ziarenek szukają – opuszkami palców opukujemy ciało dziecka
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
misia obudziło – pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka
Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu – delikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
wiewiórki zbudziło – pukamy zgiętą dłonią w uda dziecka
Po lesie skakały – „skaczemy” palcami po głowie dziecka
orzeszków szukały – delikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka
Słonko zaświeciło – dziecka kółeczko rysujemy na twarzy
Zajączki zbudziło – gładzimy palcami powieki dziecka
Po łące biegają – dłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka
marchewki szukają – wkładamy dłoń za bluzkę dziecka
- Ćwiczenie spostrzegawczości „Znajdź różnice”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne „Wakacyjny obrazek”. Popraw po śladzie flamastrem i pokoloruj obrazek kredkami.
Wtorek 23.06.2020
- Zabawy ruchowe w parach. Rodzic z dzieckiem dobierają się w parę
– Lustro – rodzic z dzieckiem siedzą naprzeciwko siebie, jedno wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, drugie naśladuje jego ruchy- zmiana ról.
– Turlanie – jedna osoba leży na podłodze, druga turla ją w różne strony – zmiana ról.
– Przepychanki – rodzic i dziecko siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się plecami o siebie, jedno pcha plecami drugie – zmiana ról.
– Tunel – jedno osoba w klęku podpartym, druga przechodzi pod tunelem.
– Prowadzenie ślepca – jedno osoba ma zawiązane oczy, druga prowadzi ją po domu – zmiana ról.
- „WAKACJE”- słuchanie wiersza
Pojedziemy na wakacje
razem z mamą, razem z tatą
Zabierzemy piłkę, namiot
i skakankę. Co ty na to?
Słońce, woda, las już czeka
wszystkie dzieci woła.
Zabawimy się wesoło
przed powrotem do przedszkola.
- Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające miejsca, w których można spędzić
wakacje. Pyta dziecko, gdzie chciałby (chciałaby) spędzić swoje wymarzone wakacje
(np. morze, góry, jezioro). Dziecko wskazuje odpowiednią ilustrację i opowiada, co w
danym miejscu można robić, jak spędzać wolny czas. Dziecko próbuje wypowiadać się na
temat obrazków.
Obejrzyj zdjęcia i spróbuj odpowiedzieć na pytania:
– Co to jest krajobraz?;(rodzic wyjaśnia dziecku )
-Jaki krajobraz widzimy na zdjęciach?;(krajobraz górski)
„ W górach”
– Po czym poznamy, że jesteśmy w górach?
– Jak nazywamy potocznie mieszkańców gór?(rodzic wyjaśnia :góral, góralka)
– W jaki sposób można w górach spędzać wakacje, co można robić?
“Nad jeziorem”
– Co takiego można spotkać nad jeziorem ?
– Czym różni się krajobraz nadmorski od krajobrazu jezior?
– W jaki sposób można spędzać czas nad jeziorem?
“Nad morzem”
– Dlaczego lubimy morze?;
– Co zabieramy ze sobą idąc na plażę?;
– Co można robić na plaży?;
– O czym należy pamiętać, gdy jesteśmy z rodzicami na plaży?;
– Dlaczego morze jest niebezpieczne?;
– Kto dba o nasze bezpieczeństwo nad morzem?
- „Co to za dźwięk?” – zagadki słuchowe.
Dziecko słucha nagrania – poniżej linki i mówi co to za dźwięk, który jest z nim związany.
– szum morza,
– jazda samochodem,
– pisk opon,
– sygnał jadącej karetki,
– sygnał dochodzący ze statku,
– jadący pociąg, itp.
- Szum morza – https://youtu.be/ORhFh1rCqRI
- Ruch uliczny – jazda samochodem – https://youtu.be/eFVHWbs528Y
- Pisk opon – https://youtu.be/gEp5PLSxbNs
- Sygnał jadącej karetki – https://youtu.be/if3rf9F8pCQ
- Sygnał dochodzący ze statku – https://youtu.be/cX7BwlKyGD4
- Jadący pociąg – https://youtu.be/KD-nfwS6Fx8
- Zabawa naśladowcza: „Bierzemy misia w teczkę jedziemy na wycieczkę”.
Wyobraźcie sobie, że za chwilkę wybieramy się na długą wycieczkę. Najpierw musimy
zapakować nasz niewidzialny pleckach, w potrzebne nam rzeczy: zabieramy, ubrania, buty,
jedzonko, aparat i lornetkę. Uwaga wyruszamy najpierw jedziemy w góry, musimy się na nie
wspinać. Mamy bardzo ciężki plecak, wiec dużo nas to sił kosztuje. Teraz nad morze, musimy
przepłynąć kawałek (należy naśladować ruchem, tak jakby wykonywało się te czynności).
Następny przystanek to wieś, kosimy trawę i karmimy koniki i krówki (dziecko naśladuje ruch
koszenia trawy – rodzic demonstruje). Po takiej wycieczce wracamy do domu, zdejmujemy
ciężki plecak i kładziemy się na dywanie i głęboko oddychamy (w tle słychać szum fal).
- Nauka wierszyka dla taty z okazji Dnia Ojca. Złożenie życzeń.
Tatusiu!
Choć jestem jeszcze dzieckiem,
Nie wszystko rozumiem,
Kocham Cię tak mocno,
Jak tylko kochać umiem.
Z Tobą nie jest straszny świat,
Żyj, tatusiu mój, sto lat!
- Niespodzianka dla taty- wykonanie „Pucharu dla taty”.
Środa 24.06.2020
- Nauka piosenki „Plecak, torba i walizka” – Fasolki:
https://miastodzieci.pl/piosenki/plecak-torba-i-walizka/
Żeby spotkać się z latem, trzeba się pospieszyć. Najpierw jednak trzeba spakować plecaki, torby i walizki:
Lato w Internecie ogłoszenie dało, kto chce się z nim spotkać, ten ma czasu mało.
Trzeba wyjąć rzeczy, które w szafie spały, na tę ważną chwilę cały rok czekały.
Ref.: Plecak, torba czy walizka , bez nich w podróż nie wyruszysz, choć dźwiganie nie jest miłe smak przygody wszystkich kusi. (2x)
Wielkim pakowaniem żyje każda chata, wszyscy chcą wyjechać na spotkanie lata, wyruszyć w nieznane, stare kąty zbadać, odwiedzić rodzinę, uściskać, pogadać.
Ref.: Plecak torba czy walizka…
- Dzieci improwizują piosenkę ruchem, grają na różnych instrumentach perkusyjnych –
niekonwencjonalnych (np. miski, garnki, pokrywki, łyżki, butelka po napoju napełniona
ziarenkami itp.). Akompaniują do piosenki na polecenie osoby prowadzącej, np. tylko do zwrotek piosenki lub do refrenu; cicho albo głośno, itp.
- Nazywanie pojazdów znajdujących się na obrazkach. Klasyfikowanie ich na pojazdy lądowe, powietrzne i wodne.
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny:
– Gdzie poruszają się te pojazdy?
Dziecko porusza się po Sali w rytm tamburynu. Podczas przerwy w grze rodzic wymienia
nazwy różnych środków lokomocji. Jeśli te środki poruszają się po lądzie, dziecko przykuca;
jeśli w powietrzu – staje na palcach z rękami wyciągniętymi w górę; jeśli po wodzie – kładzie
się na brzuchu i naśladuje pływanie.
- „ Co pływa, co tonie?”- eksperymenty. Oglądanie filmiku i przygotowanie eksperymentów w domu.
https://www.youtube.com/watch?v=WaYaTVx4Ewg
- „Wyścigi statków”( potrzebne: 2 plastikowe nakrętki, kawałek kolorowego papieru, trochę plasteliny, 2 słomki, 2 patyczki/wykałaczki, miska z wodą). Z kolorowego papieru dziecko wycina po śladzie 2 trójkąty (żagle).Nabijamy je na patyczki. Tak przygotowane żagle umieszczamy w środku nakrętki za pomocą plasteliny. Umieszczamy delikatnie statki na wodzie. Za pomocą słomki dziecko wprawia je w ruch.
Czwartek 25.06.2020
- Zabawa przy piosence “Jeśli jesteś dziś szczęśliwy”.
link do piosenki:
Dziecko określa jak się dziś czuje.
- W lesie”- zabawa artykulacyjna z wierszykiem. Rodzic czyta, a dziecko naśladuje głosy usłyszanych nazw zwierząt.
Gdy się wsłuchasz w leśną ciszę,
tysiąc głosów możesz słyszeć:
śpiewa wilga, komar bzyka,( ćwirrr-ćwirrr) (bu…)
świerszczykowa gra muzyka, (cyk, cyk, cyk)
strumień nuci swą piosenkę, (czyk-czyk-czyk)
złota pszczoła leci z brzękiem, (bzzz, bzzz)
szumią drzewa, dzięcioł stuka, (szszsz…) (stuk, stuk…)(puk, puk…)
kukułeczka w gąszczu kuka. (ku-ku, ku-ku)
Bąk kosmaty huczy basem, ( brrr, brrr)
mała żabka skrzeknie czasem,(kum-kum, łe-be)
stuk!- o ziemię szyszka stuknie,(stuk- stuk)
trzaśnie głośno gałąź sucha… (trrrach, trrrach)
Tysiąc głosów w lesie słyszy,
kto uważnie umie słuchać.
- Rozmowa nt. jak powinniśmy zachować się w lesie, co nam daje las i o bezpieczeństwie w czasie wyprawy do lasu. Podział na sylaby zwierząt z wierszyka. Pokazywanie na palcach liczby sylab.
- Zabawa “Rytmy z piłeczek” (potrzebna będzie kolorowa plastelina).Dziecko lepi (piłeczki) kuleczki z plasteliny w dwóch lub trzech kolorach. Następnie rodzic układa je tak, by prezentowały powtarzalny wzór – piłeczka czerwona, dwie niebieskie, czerwona, dwie niebieskie, czerwona…. resztę kończy dziecko.
- Zabawa z piłką “Rzut do kosza”. Dziecko stara sie rzucić piłką do wyznaczonego przez rodzica celu i liczy trafione rzuty.
- „Lemoniada”- praca plastyczna z doskonaleniem umiejętności kolorowania i wycinania. Przypomnienie o piciu dużej ilości napojów, szczególnie wody w okresie letnim.
Piątek 26.06.2020
- “Stroje na lato”- dziecko wyszukuje wśród ilustracji różnych części garderoby – strojów, które nosi się latem. Następnie dzieli na sylaby nazwy poszczególnych ubrań i liczy liczbę sylab w wyrazach (załączone obrazki). Zwrócenie uwagi na konieczność ochrony głowy przed słońcem podczas letnich zabaw na podwórku.
- Pokoloruj lody wg kodu (karta pracy).
- Wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego “Latawiec”.
Wznosi sie latawiec
nad polem, nad drogą.
Wije się, szeleści
papierowy ogon.
Wyżej, jeszcze wyżej!
Już jest nad topolą.
To już nie latawiec,
a prawie samolot.
Ach, gdybym miał w ręku
Trochę dłuższy sznurek,
pewnie mój latawiec
wzbiłby się pod chmurę!
Może by ogonem
o księżyc zahaczył,
gwiazdom w srebrne oczy
może by popatrzył?
Leci mój latawiec
w błękitnej przestrzeni
jak kosmiczny pojazd,
co wystrzelił z ziemi.
- Rozmowa na temat wiersza
– Gdzie się wznosi latawiec?
– Z czego zrobiony jest latawiec?
– O co może zahaczyć ogonem?
– Do czego podobny jest latawiec?
– Komu może popatrzyć w oczy?
- Rodzic wyjaśnia dziecku dlaczego latawiec lata i opowiada kilka ciekawostek na temat latawców.
Dawno, dawno temu za siedmioma lasami, za siedmioma górami za krainą mrozem płynącą ,a dokładnie w Chinach wymyślono latawce. Nic w tym dziwnego bo tylko tam był już znany papier i jedwab, materiały na tyle lekkie i mocne, że można było przy ich pomocy budować latawce. Najczęściej używano latawców do zabawy, jako ozdób przy różnych okolicznościach a także na wojnie. Chińczycy używali wielkich latawców z gwiazdkami do straszenia wrogów. Wierzyli też, że odcięty latawiec odlatujący w nieznane zabiera ze sobą wszystkie troski. Niekiedy używano latawców do połowu ryb. Wypuszczano latawiec nad morze a do niego przywiązywano linkę z haczykiem. Dziś latawce służą przede wszystkim do zabawy a konstrukcje o skomplikowanej budowie, służą jako siła pociągowa m.in. dla łodzi czy desek pływających.
- Praca techniczna „Latawiec”- przygotowanie latawca z dzieckiem techniką dowolną. Przykładowy pomysł w załączniku.