Propozycje pracy z dziećmi 25 – 29.05.2020 r.
Temat tygodnia: Moi rodzice
Poniedziałek 25.05
- Czytanie globalne wyrazów mama tata. Kolorowanie liter występujących w wyrazie.
- Nauka piosenki „Do białego rana”https://www.youtube.com/watch?v=MW7TLjsWxG8
Tekst piosenki:
Bardzo Cię kocham mamo
Uwielbiam być przy Tobie
Bardzo Cię kocham, kocham, kocham… / x3Ref: Od samego rana aj ja jaj
Na buzi mam banana aj ja jaj
Znowu będą tańce aj ja jaj
Zabawy, przebierańce aj ja jaj- Nawet kiedy muszę wstawać rano
I bardzo mi się nie chce jechać z moją mamą
Oczka moje jeszcze są sklejone
Ale szybciutko wstaję, śniadanko mam zrobione
Znów będziemy się bawili oooo, oooo, oooo
Przebierali i tańczyli jee, jee, jee
Potem zrobisz mi obiadek oooo, oooo, oooo
A ja posprzątam zabawki do szufladek
Ref: Od samego rana aj ja jaj
Na buzi mam banana aj ja jaj
Znowu będą tańce aj ja jaj
Zabawy, przebierańce aj ja jaj / x2Bardzo Cię kocham mamo
Bardzo Cię kocham mamo
Uwielbiam być przy Tobie- Lubię kiedy tulisz mnie w ramionach
Jesteś szczęśliwa i zadowolona
Zawsze blisko trzymasz mnie przy sobie
Bardzo Cię kocham mamo
Uwielbiam być przy Tobie
Znów będziemy się bawili oooo, oooo, oooo
Przebierali i tańczyli jee, jee, jee
Potem zrobisz mi obiadek oooo, oooo, oooo
A ja posprzątam zabawki do szufladek
Ref: Od samego rana aj ja jaj
Na buzi mam banana aj ja jaj
Znowu będą tańce aj ja jaj
Zabawy, przebierańce aj ja jaj / x2Bardzo Cię kocham mamo
Uwielbiam być przy Tobie
Bardzo Cię kocham, kocham, kocham… / x3 - Nawet kiedy muszę wstawać rano
- Serce dla mamy. Pokoloruj obrazek wg kodu (karta pracy)
- Opowiadanie R. Piątkowskiej „Zapach mamy”
Możecie przeczytać opowiadanie lub posłuchać
ttps://vod.tvp.pl/video/czytanie-przed-spaniem,zapach-mamy,38993053
Zapach mamy
Jak ja nie lubię, kiedy mama gdzieś wyjeżdża. Dom bez mamy jest jakiś inny. A jutro znowu wyjeżdża na kilka dni – westchnąłem. – Więc jeszcze tylko dziś przytuli mnie przed snem, bo jutro… Nagle poczułem, jak w gardle rośnie mi wielka kula, a z oczu kapią łzy.
– Tomeczku, kochanie, wiem, że ci przykro, ale to tylko trzy dni. Tata i babcia wspaniale się tobą zaopiekują. A ja szybko wrócę i przywiozę ci jakąś pamiątkę z tej podróży. Obiecuję. No już uśmiechnij się do mnie, skarbie – szepnęła mama i przytuliła mnie mocno.
– Mamo, jak jesteś blisko, zawsze czuję taki ładny zapach. Poznałbym cię po nim wśród tysiąca innych mam – powiedziałem
– Tak pachną moje ulubione perfumy. Cieszę się, że ten zapach ci się podoba – powiedziała mama, uśmiechnęła się i wyszła z pokoju.
Po chwili wyskoczyłem z łóżka i pobiegłem do łazienki.
– Mam genialny pomysł. Gdzieś tu musi być… – mruknąłem, przeszukując półkę z kosmetykami mamy. – Ile tego tu jest – zdziwiłem się, przesuwając pudełeczka z kremami, szminki, tubki i pędzelki. Wreszcie trafiłem na mały, śliczny flakonik i powąchałem go.
– Znalazłem, to te perfumy – odetchnąłem z ulgą. Potem poszedłem do kuchni i wybrałem trzy małe słoiczki po dżemie. Takie słoiczki babcia starannie umyła i przechowywała w kuchennej szafce.
Teraz do każdego słoiczka prysnę trochę tych perfum i szybko zakręcę wieczko. Będę miał w nich zapach mamy. Po jednym słoiczku na każdy wieczór; kiedy jej nie będzie – ucieszyłem się.
A kiedy w każdym słoiczku uwięziony był już piękny zapach, szybko schowałem je do swojej szafki i nareszcie mogłem zasnąć.
Tak jak przewidywałem, dni bez mamy, a zwłaszcza wieczory, zdawały się nie mieć końca. Ale najbardziej tęskniłem za nią, kiedy nadchodziła pora snu. Babcia czytała mi wtedy długą bajkę, a tata zawsze całował przed snem, ale kiedy tylko wyszli z pokoju, wyjmowałem z szafki słoiczek. Odkręcałem wieczko i zamykałem oczy. Otaczał mnie wtedy zapach, jakby ramiona mamy.
– Dobranoc mamusiu – szeptałem i dopiero wtedy nadchodził sen. Tak było przez dwa wieczory, ale trzeciej nocy długo nie mogłem zasnąć.
– Mama wraca jutro rano do domu. Pewnie jak się zbudzę, ona już tu będzie – cieszyłem się. Wreszcie usnąłem zmęczony, zaciskając w ręce słoiczek. Ale co to?! Mama jest zamknięta w moim słoiku! Puka paluszkiem w szklaną ścianę i chyba chce wyjść.
– Ojej, co ja zrobię z taką maleńką mamą? Mogę ją teraz wsadzić do któregoś z moich wyścigowych samochodzików, teraz się tam zmieści. A już na pewno uda mi się wepchnąć ją do mojej ulubionej koparki – pomyślałem.
Odkręciłem więc słoiczek i pomogłem mamie z niego wyjść.
Nagle poczułem zapach mamy i jej ręce na swojej buzi. Potem mama dała mi całusa. – Dzień dobry, kochanie! – to był jej głos. Obudziłem się i przetarłem oczy. – Mamo, ja ty szybko urosłaś – zawołałem.
– Coś takiego! Czyżbym się przez te trzy dni powiększyła? – zaśmiała się mama i położyła na poduszce piękny złoty gwizdek i następne autko do mojej kolekcji.
– Dziękuję, mamo! Jest super, szkoda tylko, że się już do niego nie zmieścisz – powiedziałem. – No, gdybym była taka mała, nie mogłabym zrobić ci omletów na śniadanie – uśmiechnęła się mama. – Hura! Omlety! – zawołałem, wyskakując z łóżka. Jak dobrze, że mama jest duża, wielka, ogromna! Tylko z czego się tak śmieje w tej kuchni?
Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
-Z czym kojarzy się Tomkowi mama?
-Co zrobił Tomek z perfumami mamy?
-Co robił Tomek przed snem, kiedy nie było mamy?
-Co się śniło Tomkowi?
-Co dostał Tomek od mamy?
Serce dla mamy. Pokoloruj obrazek wg kodu (karta pracy)
Wtorek – 26 maja – Dzisiaj Święto Mamy, dlatego ten dzień musi być spędzony cudownie. Pomagajcie swoim mamom, żeby czuły się dzisiaj wyjątkowo.
- Na dzień dobry, zaśpiewajcie swoim mamom piosenkę, której uczyliście się wczoraj „Od samego rana”.
- Później znajdźcie jakieś wygodne miejsce, przygotujcie je do tego żeby mama mogła tam spokojnie wypić kawę lub herbatę. A może po prostu poczytać sobie książkę.
- Pamiętajcie żeby dzisiaj wyjątkowo utrzymać porządek. Pomóżcie mamie w porządkach, może wytrzecie kurze w swoich pokojach, albo spróbujcie pomóc przy załadowaniu zmywarki.
- Wykonajcie laurkę dla mamy. Na kartce przygotujcie ramkę, np. ze starych kartek imieninowych, bądź z kolorowego papieru. W ramce wykonujemy portret mamy wykorzystując dowolną technikę: malowanie farbami, wycinanie z kolorowych kartek lub starych gazet elementów garderoby.
- Jaka jest moja mama? Podaj jak najwięcej informacji o swojej mamie (jak wygląda – kolor oczu, długość i kolor włosów, co lubi, czego nie lubi, jak się ubiera). Pamiętaj aby wypowiadać się pełnymi zdaniami.
- Czytanie globalne wyrazu MAMA – podział na sylaby, wyróżnienie pierwszej głoski, wyklejanie wyrazu dowolnym materiałem plastycznym.
Środa 27.05
- Zabawa z wierszem „ Głośno cicho”
Nasze rączki klaszczką: tapu, tap
Cicho klaszczką tapu tapu tap
Głośno klaszczką, cicho klaszczą,
Właśnie tak, właśnie tak.
Nasze nóżki tupią: utpu tup.
Cicho tupią: tupu, tupu, tup,
Głośno tupią, cicho tupią,
Właśnie tak, właśnie tak.
Dzieci klaszczą i tupią zgodnie z poleceniami w wierszu.
- Aktywność na świeżym powietrzu
Gra w kolory – Rzucamy piłkę wymieniając nazwy kolorów. Dziecko łapie i odrzuca piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny.
Gra w klasy – rysujemy kredą na chodniku wzoru – rzucamy kamyk/patyk i skaczemy na kolejno ponumerowane pola
- Dokończ zdanie:
– Moi rodzice są kochani, bo…
– Lubię być w domu, bo…
– Pomagam rodzicom w …
– Moja mama, tata najbardziej lubi…
- Moja rodzina – praca plastyczna dowolną techniką.
- Pokoloruj rodzinę według kodu, karta pracy w załączniku
Czwartek 28.05.2020
1. Poranna aktywność – Wysoko, nisko
Rodzic puszcza muzykę i zmienia natężenie. Kiedy muzyka gra głośno, dziecko spaceruje w przysiadzie, kiedy muzyka gra cicho dziecko biega na paluszkach.
2. Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
Dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. Na hasło: Hop! Zatrzymuje się i klaszcze nad głową. Na hasło: Bęc, wykonuje przysiad i uderza dłońmi o podłogę. Gdy usłyszy: Stój! Zatrzymuje się w pozycji na baczność.
3. Słuchanie wiersza L/ Marjańskiej „ Jak rysować tatę”
Tatę wielkiego rysować trzeb,
Choćbyś rysować miał cały dzień.
Niech jak szczyt góry sięga do nieba,
Niech jak dąb rzuca ogromny cień.
Tata podobny jest do olbrzyma,
Co na ramionach cały dom trzyma.
A że jest droższy ci od skarbu,
Namaluj tatę złotą farbą.
Rozmowa swobodna na temat wiersza.
4. Mój tata – co o nim wiem? Opisz jak wygląda – wzrost, kolor oczu, długość i kolor włosów. Wykorzystaj również niedokończone zdania:
– Mój tata lubi….
– Mój tata nie lubi…
– Przysmakiem mojego taty jest …
– Mój tata nauczył mnie…
– Najbardziej lubię z tatą…
5. Wyklejanka, możemy użyć plasteliny, kolorowych kartek lub farb, karta pracy
6. Stwórz drzewo genealogiczne swojej rodziny, karta pracy
7. Utrwalanie napisu rodzina, karta pracy.
Piątek 29.05.2020
1. Aktywność na świeżym powietrzu .
2. Moja rodzina. Dziecko wymienia imiona członków najbliższej rodziny, określa stopień pokrewieństwa (mama, tata, siostra, brat, babcia, dziadek), wie co robi. W tym momencie możecie Państwo porozmawiać z dziećmi o Waszej rodzinie, a także macie okazję sprawdzić czy dziecko wie gdzie pracujecie i na czym polega Wasza praca.
3. Dziecko siada na przeciwko rodzica. Na chwilę wstają, jeśli to co powie rodzic, pasuje do ich tatusiów, np.
– nosi okulary
– jeździ na rowerze
– ma niebieskie oczy
– ma długie włosy
– długo przebywa w pracy
– gra z Wami w piłkę
– czyta bajki na dobranoc
– lubi jeść ciasto
4. Rozmowa na temat Co lubię robić z mamą? Co lubię robić z tatą?
5. Zabawa ruchowo naśladowcza. Dziecko dobiera się w parę z rodzicem. Dziecko naśladuje czynności pokazywane przez rodzica, np. jadą na rowerach, malują, zrywają kwiaty na łące, gotują, liżą lody, grają w piłkę, oglądają mecz, pływają.
6. Znajdź różnice, karta pracy
7. Zaprowadź dzieci do rodziców, karta pracy
8. Policz korale, karta pracy
Podsyłamy link do kolorowanek dla chętnych