Propozycje pracy z dziećmi 25 – 29.05.2020 r.

 

 Tematy do realizacji: Moja Rodzina

25.05.2020. Poniedziałek 
    • Moja rodzina to….wymieniamy członków najbliższej rodziny.
    • Wykonanie obrazu na którym znajdować się będzie cała rodzina – zwracanie uwagi na odpowiednie rozmieszczenie postaci na kartce, dobór barw, wielkość i podobieństwo.
    • Czytanie wyrazów : MAMA, TATA, BRAT, SIOSTRA, DOM, RODZINA, BABCIA, DZIADEK, WUJEK, CIOCIA….
    • Układanie wyrazów z rozsypanki literowej.
    • Zabawy ruchowe przy piosence.
26.05.2020. Wtorek
    • Rysownie portretu MAMY z okazji jej święta.
    • Składanie mamie życzeń, dawanie buziaków i…..
    • A może to jest dobry czas na upieczenie wspólnie pysznego ciasta – (przykładowe przepisy w zał) – możecie podzielić się z nami zdjęciami.
    • Zabawy przy piosence „A ja wolę moją mamę”
    • Gry i zadania logiczne.
27.05.2020. Środa
    • Do Dnia Taty co prawda jeszcze daleko (23.06) ale dzisiaj spróbujmy narysować jego portret. Rodzice będą mogli oprawić portrety w ramki i ….na ścianę.
    • Co najlepiej robi mój tata – wdrażanie do wypowiadania się całymi zdaniami – zachęcanie do długich wypowiedzi.
    • W co można bawić się z tatą – rozmowy, gry i zabawy.
    • Gry i zadania logiczne.
28.05.2020. Czwartek
    • 1. Wstęp (ćwiczenie z zakresu Kinezjologii Edukacyjnej P. Denisona):
      „Witam rączki
      Witam lewą
      Witam prawą
      Brawo ! Brawo!” 

    • 2. Zagadka. “Bardzo jest dokładna, stoi sobie w sklepie. A co ile waży, pokaże najlepiej”
      Wprowadzenie do tematu. Czytanie globalne wyrazu WAGA (podział wyrazu na sylaby, głoski)

    • 3. Zapoznanie z różnymi rodzajami wag. Odczytanie przez dzieci nazw wag.
      Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela: „Do czego (w jakim celu) używamy wagi?”, „Gdzie możemy się spotkać z wagą (waga sklepowa, kuchenna, lekarska, łazienkowa, jubilerska, towarowa. )

    • 4. Poznanie zasad ważenia:

    • sprawdzamy, czy szalki (tacki) po obu stronach wagi są puste,

    • do jednej szalki wkładamy, co chcemy zważyć,

    • do drugiej szalki wkładamy klocki, (odważniki większe) i guziki, (odważniki mniejsze),

    • dążymy do tego. aby “dzióbki” wagi się stykały, (wtedy będzie taki sam ciężar),

    • większe rzeczy wcale nie muszą być cięższe,

    • ustalamy, ile klocków i guzików waży nasz przedmiot.

      5Nauka rymowanki

    • 6.Potrafię już ważyć” – zabawa w eksperymentowanie

    • Rodzic prezentuje wagę szalkową. Wyjaśnia, że kiedyś do ważenia używano wagi szalkowej. Teraz używa się wag elektronicznych, które same potrafią obliczyć, ile trzeba zapłacić za towar. Ważenie jest prostsze, wygodniejsze i szybsze, niż kiedyś. Po jednej stronie wybrane dziecko układa 1 kg cukru, po drugiej 1 kg mąki. Dzieci odczytują informacje o wadze towaru na opakowaniu, obserwują i analizują zachowanie wagi. Następnie na jednej z szalek w miejsce towaru o wadze 1 kg rodzic kładzie np. kaszę w mniejszym opakowaniu. Poleca dzieciom określić zachowanie szalek i wskazać, który produkt jest lżejszy, a który cięższy. Następnie dziecko odczytuje informację o wadze towaru na opakowaniu, np. kaszy w stugramowym woreczku. Dzieci przeprowadzają szereg pomiarów z wykorzystaniem innych produktów spożywczych, np. jabłek, ziemniaków. Rodzic prosi, by dziecko zastanowiło się, w jaki sposób – nie posiadając odważników – można odważyć np. 1 kilogram?. (klocki – umowny symbol ważenia). Dzieci ważą zabawki (samochody, lalki, misie…) na wadze skonstruowanej przez rodzica. porównując ich ciężar np. („miś jest lżejszy od lalki, bo idzie do góry”). Wymieniają się spostrzeżeniami i uwagami. Wynik pomiarowy rodzic zapisuje na arkuszu.(np. miś – waży 4 klocki, 3 guziki)

    • 7Zabawa ruchowa „Jestem wagą” – praca ramion: równoważenie – ramiona wyciągnięte w bok tak, jak ramiona wagi; w lewej szalce jest większy ciężar – opuszczenie lewego ramienia; w prawej szalce jest większy ciężar – opuszczenie prawego ramienia;

    • 8Zabawa: “Prawda, czy fałsz”. Dzieci określają prawdziwość zdań

    • Wodę kupujemy na kilogramy (nie – po)

    • W sklepach używa się dziś wag elektronicznych (tak – tra)

    • Dawniej ważono wagami szalkowymi (tak – fi)

    • 1 kg piór jest lżejszy niż 1 kg drewna (nie – my)

    • Słoń waży mniej niż 1 kg (nie – wa)

    • Jedno opakowanie mąki waży 1 kg (tak – żyć)

      Odczytanie hasła: “Potrafimy ważyć”

29.05.2020. Piątek
    • Drzewo genealogiczne – co to jest?
    • Drzewo genealogiczne – graficzne przedstawienie pokrewieństwa w rodzie ludzkim, w którym pień symbolizuje wspólnego przodka a gałęzie osobników potomnych.
    • Wspólne oglądanie zdjęć rodzinnych.
    • Rozmowa z dziećmi na temat ulubionych zajęć poszczególnych członków rodziny.
    • Wypowiedzi dzieci na temat struktury rodziny. „Ile osób ma twoja rodzina?” (policz), „Kto to są dziadkowie?”, „Jak mają na imię twoje babcie i dziadkowie?”, „Ile dzieci mają twoi rodzice?”, Ile masz rodzeństwa i jak się nazywają?”.
    • Wykonajcie razem drzewo genealogiczne swojej rodziny (podpowiedzi w załączniku), ale stawiamy na Waszą kreatywność.