Propozycje pracy z dziećmi 25 – 29.05.2020 r.
Tematy do realizacji: Moja Rodzina
25.05.2020. Poniedziałek
-
- Moja rodzina to….wymieniamy członków najbliższej rodziny.
- Wykonanie obrazu na którym znajdować się będzie cała rodzina – zwracanie uwagi na odpowiednie rozmieszczenie postaci na kartce, dobór barw, wielkość i podobieństwo.
- Czytanie wyrazów : MAMA, TATA, BRAT, SIOSTRA, DOM, RODZINA, BABCIA, DZIADEK, WUJEK, CIOCIA….
- Układanie wyrazów z rozsypanki literowej.
- Zabawy ruchowe przy piosence.
26.05.2020. Wtorek
-
- Rysownie portretu MAMY z okazji jej święta.
- Składanie mamie życzeń, dawanie buziaków i…..
- A może to jest dobry czas na upieczenie wspólnie pysznego ciasta – (przykładowe przepisy w zał) – możecie podzielić się z nami zdjęciami.
- Zabawy przy piosence „A ja wolę moją mamę”
- Gry i zadania logiczne.
27.05.2020. Środa
-
- Do Dnia Taty co prawda jeszcze daleko (23.06) ale dzisiaj spróbujmy narysować jego portret. Rodzice będą mogli oprawić portrety w ramki i ….na ścianę.
- Co najlepiej robi mój tata – wdrażanie do wypowiadania się całymi zdaniami – zachęcanie do długich wypowiedzi.
- W co można bawić się z tatą – rozmowy, gry i zabawy.
- Gry i zadania logiczne.
28.05.2020. Czwartek
-
-
1. Wstęp (ćwiczenie z zakresu Kinezjologii Edukacyjnej P. Denisona):
„Witam rączki
Witam lewą
Witam prawą
Brawo ! Brawo!” -
2. Zagadka. “Bardzo jest dokładna, stoi sobie w sklepie. A co ile waży, pokaże najlepiej”
Wprowadzenie do tematu. Czytanie globalne wyrazu WAGA (podział wyrazu na sylaby, głoski) -
3. Zapoznanie z różnymi rodzajami wag. Odczytanie przez dzieci nazw wag.
Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela: „Do czego (w jakim celu) używamy wagi?”, „Gdzie możemy się spotkać z wagą (waga sklepowa, kuchenna, lekarska, łazienkowa, jubilerska, towarowa. ) -
4. Poznanie zasad ważenia:
-
sprawdzamy, czy szalki (tacki) po obu stronach wagi są puste,
-
do jednej szalki wkładamy, co chcemy zważyć,
-
do drugiej szalki wkładamy klocki, (odważniki większe) i guziki, (odważniki mniejsze),
-
dążymy do tego. aby “dzióbki” wagi się stykały, (wtedy będzie taki sam ciężar),
-
większe rzeczy wcale nie muszą być cięższe,
-
ustalamy, ile klocków i guzików waży nasz przedmiot.
5. Nauka rymowanki
-
6. “Potrafię już ważyć” – zabawa w eksperymentowanie
-
Rodzic prezentuje wagę szalkową. Wyjaśnia, że kiedyś do ważenia używano wagi szalkowej. Teraz używa się wag elektronicznych, które same potrafią obliczyć, ile trzeba zapłacić za towar. Ważenie jest prostsze, wygodniejsze i szybsze, niż kiedyś. Po jednej stronie wybrane dziecko układa 1 kg cukru, po drugiej 1 kg mąki. Dzieci odczytują informacje o wadze towaru na opakowaniu, obserwują i analizują zachowanie wagi. Następnie na jednej z szalek w miejsce towaru o wadze 1 kg rodzic kładzie np. kaszę w mniejszym opakowaniu. Poleca dzieciom określić zachowanie szalek i wskazać, który produkt jest lżejszy, a który cięższy. Następnie dziecko odczytuje informację o wadze towaru na opakowaniu, np. kaszy w stugramowym woreczku. Dzieci przeprowadzają szereg pomiarów z wykorzystaniem innych produktów spożywczych, np. jabłek, ziemniaków. Rodzic prosi, by dziecko zastanowiło się, w jaki sposób – nie posiadając odważników – można odważyć np. 1 kilogram?. (klocki – umowny symbol ważenia). Dzieci ważą zabawki (samochody, lalki, misie…) na wadze skonstruowanej przez rodzica. porównując ich ciężar np. („miś jest lżejszy od lalki, bo idzie do góry”). Wymieniają się spostrzeżeniami i uwagami. Wynik pomiarowy rodzic zapisuje na arkuszu.(np. miś – waży 4 klocki, 3 guziki)
-
7. Zabawa ruchowa „Jestem wagą” – praca ramion: równoważenie – ramiona wyciągnięte w bok tak, jak ramiona wagi; w lewej szalce jest większy ciężar – opuszczenie lewego ramienia; w prawej szalce jest większy ciężar – opuszczenie prawego ramienia;
-
8. Zabawa: “Prawda, czy fałsz”. Dzieci określają prawdziwość zdań
-
Wodę kupujemy na kilogramy (nie – po)
-
W sklepach używa się dziś wag elektronicznych (tak – tra)
-
Dawniej ważono wagami szalkowymi (tak – fi)
-
1 kg piór jest lżejszy niż 1 kg drewna (nie – my)
-
Słoń waży mniej niż 1 kg (nie – wa)
-
Jedno opakowanie mąki waży 1 kg (tak – żyć)
Odczytanie hasła: “Potrafimy ważyć”
-
29.05.2020. Piątek
-
- Drzewo genealogiczne – co to jest?
- Drzewo genealogiczne – graficzne przedstawienie pokrewieństwa w rodzie ludzkim, w którym pień symbolizuje wspólnego przodka a gałęzie osobników potomnych.
-
- Wspólne oglądanie zdjęć rodzinnych.
- Rozmowa z dziećmi na temat ulubionych zajęć poszczególnych członków rodziny.
- Wypowiedzi dzieci na temat struktury rodziny. „Ile osób ma twoja rodzina?” (policz), „Kto to są dziadkowie?”, „Jak mają na imię twoje babcie i dziadkowie?”, „Ile dzieci mają twoi rodzice?”, Ile masz rodzeństwa i jak się nazywają?”.
- Wykonajcie razem drzewo genealogiczne swojej rodziny (podpowiedzi w załączniku), ale stawiamy na Waszą kreatywność.