Propozycje pracy z dziećmi 27 – 30 kwietnia 2020 r.
Tematy do realizacji: W świecie teatru
27.04.2020. Poniedziałek
1. Zapoznanie z literą H – małą i wielką, drukowaną i pisaną (karta pracy6-latki str. 70-73,
5-latki str.72-73).
2. Wyszukiwanie słów w których słyszymy głoskę H (na początku, w środku -np. echo –
piszemy CH ale słychać H, na końcu – np. dach, groch…).
3. Zabawa ruchowa – doskonalenie umiejętności skakania na skakance i inne wg upodobań
dzieci.
28.04.2020. Wtorek
1. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem płynów.
Ile jest wody w butelce?
– Rodzic wyjmuje z ukrycia i umieszcza przed sobą dwie takie same zakręcone
plastikowe butelki wypełnione częściowo wodą (taką samą ilością). Każda z butelek jest
oznaczona przy innym symbolem rozpoznawalnym w każdym położeniu (np. kółkiem i
kwadratem).
– Jedna butelka jest ustawiona pionowo, a druga leży poziomo.
– Rodzic pyta, czy w butelkach jest tyle samo wody, czy może w którejś jest jej więcej –
dzieci odpowiadają (zapewne wszystkie lub większość odpowie, że w butelce stojącej
pionowo jest więcej wody).
– Rodzic prosi dziecko, aby powoli położył stojącą butelkę (tak, aby obie leżały tak
samo).
– Ile teraz jest wody w butelkach? Tyle samo, czy w jednej jest więcej? Dzieci
odpowiadają. Rodzic prosi dziecko, aby dla odmiany postawiło obie butelki pionowo.
Dzieci obserwują zmianę poziomu wody i to, że nadal poziom w obu butelkach jest taki
sam.
– Ile kubków wody mieści się w butelce?
Potrzebna jest jedna butelka, kubek, lejek, mazak i dzbanek z zabarwioną wodą.
N- l wybiera ochotnika o mówi:
Rodzic do dziecka: wlej do butelki jeden kubek wody… Zaznacz kreską na butelce, ile jej
jest…
– Wlej drugi kubek i znowu zaznacz…
– Wlej trzeci zaznacz…
– Wlej kolejny i zaznacz…
– Wlej kolejny i zaznacz…
– Czy pamiętasz, ile kubków wody wlałeś do butelki? (Dziecko zajęte wlewaniem wody
nie liczyło kubków).
– Wystarczy jednak, aby dorosły pokazał rysowaną podziałkę, a ono już potrafi
odpowiedzieć. Liczy kreski i oznajmia: Tam są …. kubki wody.
– Rodzic pyta, co się stanie z poziomem wody, gdy odleje trochę płynu – dzieci
przewidują, że poziom płynu obniży się.
– Dziecko odlewa trochę wody do jakiegoś większego naczynia i pokazuje, że
rzeczywiście poziom się obniżył. Kilkakrotnie powtarza tę czynność, za każdym razem
sprawdzając poziom wody, aż sięgnie on trzeciej kreski. Pyta, ile teraz jest wody w
butelce.
2. Inne według pomysłów dzieci i rodziców.
3. Ćwiczenia dykcji typu:
-Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru
-Stół z powyłamywanymi nogami.
-Wyrewolwerowany kaloryfer.
-W smoczej jamie syczy smok.
-W czasie suszy szosa sucha
-Na peronie w Poroninie pchła pląsała po pianinie. Przytupnęła, podskoczyła i pianino
przewróciła.
-Czesał czyżyk czarny koczek, czyszcząc w koczku każdy loczek, po czym przykrył koczek
toczkiem, lecz część loczków wyszła boczkiem.
-Chociaż żuczek rzecz malutka mnie urzeka życie żuczka.
4. Teatr cieni – zabawa na wieczór.
Aby wyczarować na ścianie bajkowe postacie, wystarczy latarka i… dużo wyobraźni!
– Usiądźcie z dzieckiem przed ścianą, najlepiej białą, i zbliżając dłonie do źródła światła,
układajcie palce w różne kształty.
– Eksperymentujcie – używajcie do zabawy raz jednej ręki, raz obu, wymyślajcie, jak
stworzyć węża, a jak pieska.
Niech Wasze “zwierzątka” rozmawiają ze sobą, możecie też przygotować krótką historyjkę o
ich przygodach i „wystawić” takie przedstawienie przed domową publicznością.
29.04.2020. Środa
1. Rozmowa na temat: Co to jest teatr?
– czy teatr to budynek?
-co jest potrzebne, aby stworzyć teatr?
-czy w teatrze występują tylko ludzie?
-jak się nazywa teatr, w którym występują lalki?
-kto pracuje w teatrze?
2. Analiza słów: teatr, aktor, widz, scena…– powiedz jakie głoski słyszysz.
3. Rozwiązywanie zagadek słownych:
TEATR. Jak się nazywa taki budynek w którym zobaczysz scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem, a ja tam bajkę oglądać będę.
AKT. Część sztuki między jedną a drugą przerwą.
AKTOR. Choć to nie rolnik, lecz rolę ma. Często w teatrze lub w filmie gra.
BRAWA Co biją dzieci aktorom gdy się w teatrze zbiorą?
DYRYGENT. Kto to jest? Odgadnie chyba każde dziecko! Stoi przed orkiestrą. Wywija
pałeczką
KOMPOZYTOR. Pisze muzykę do przedstawienia.
KUKIEŁKI. Powiedz, jakie lalki w teatrze spotykasz, które mówią ludzkim głosem, tańczą na
patykach.
KURTYNA. To podnosi się to spada, a gdy spada – to się klaszcze, choć nie śpiewa i nie gada
ważną rolę gra w teatrze.
MASKA. Aktor zasłania nią twarz.
SCENOGRAF. Projektuje rekwizyty i dekorację oraz lalki, kukiełki do przedstawienia.
4. Pantomima – (mimodram) – rodzaj przedstawienia, w którym aktor (mim) nie używa
głosu, tylko odgrywa przedstawienie używając ruchu, mowy ciała i gestów –
zapoznanie z nowym słowem.
5. Wykonanie kukiełek z tego, co mamy w domu – rozbudzanie wyobraźni, zachęcanie
do twórczego eksperymentowania (podpowiedzi w załącznikach).
7. Zabawa w teatr – przedstawienie dla rodziców i rodzeństwa.
8. W jakiej bajce chciałbyś/ chciałabyś wystąpić i dlaczego? W jaką postać chciałbyś się wcielić? –
wdrażanie do wypowiadania się całymi zdaniami.
30.04.2020. Czwartek
1. Rozmowa dotycząca świąt oraz symboli narodowych: godła, hymnu i flagi Polski.
1 maja: Święto Pracy – Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy.
2 maja: Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za Granicą
3 maja: Święto Narodowe Trzeciego Maja – rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja.
2. Wykonanie flagi lub godła Polski – technika dowolna.
3. Zabawy ruchowe w domu i na podwórku, jazda na rowerze, hulajnodze…
4. Rozmowy o konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zabaw w domu i na
podwórku.
5. Bajka logopedyczna „Jak Języczek został rycerzem”. Rodzic czyta bajkę dziecko
wykonuje zalecone, wytłuszczone ćwiczenie.
Twój język jest dzielnym rycerzem na pięknym rumaku. Rycerz bardzo się śpieszy, gdyż chce jak najszybciej uwolnić księżniczkę zamkniętą w wieży (kląskanie). Nagle rycerz zobaczył zamek. Zatrzymał konia (prrrrr) i postanawia pójść dalej pieszo. Musi być bardzo ostrożny, żeby nie zobaczyła go wiedźma pilnująca księżniczki. Rozgląda się więc uważnie dokoła (język oblizuje ruchem okrężnym wargi). Nagle zauważył wiedźmę. Szybko chowa
się w głąb lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Zrezygnowany postanowił wrócić po konia (język przesuwamy po podniebieniu). Ale nie pamięta gdzie go zostawił. Szuka po prawej i po lewej stronie (oblizujemy górne i dolne zęby). W tym czasie zapadł zmrok.Rycerz pomyślał, że w ciemności wiedźma na pewno go nie zauważy i postanowił wrócić. Przedarł się przez gęste krzewy broniące dostępu do wieży (język przeciskamy przez
zaciśnięte zęby). Spojrzał w górę i w oknie na samym szczycie wieży zobaczył piękną księżniczkę. Zaczął się więc wspinać na górę (dotykamy językiem nosa, usta szeroko otwarte), potem wziął księżniczkę w ramiona i zszedł z nią na dół (dotykamy językiem brody, usta szeroko otwarte). Nagle zjawił się przed nimi jego piękny rumak, na którego
wsiedli i odjechali (kląskanie).
Dla chętnych