Propozycje pracy z dziećmi 27 – 30 kwietnia 2020 r.
Poniedziałek 27.04
- Ćwiczenia ruchowe z elementami metody W. Sherborne:
Wagoniki – rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Poruszają się po pokoju w różnych kierunkach
Taczki – rodzic chwyta za nogi dziecko, które porusza się na rękach.
Bączek – dziecko siedzi na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.
Domki – rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku
Przepychanie – w siadzie prostym opieranie plecami o siebie, pchanie plecami dziecka tak, aby pokonać jego opór.
Wycieczka – ciąganie dziecka w kocu- za ręce, na nogi, na zrolowanym kocu.
Tunel – rodzice tworzą tunel w klęku podpartym, dzieci przechodzą pod „tunelem”.
Kołyska – rodzic w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki.
- Wysłuchanie wiersza “Co to jest Polska?”Cz. Janczarskiego.
– Co to jest Polska?-
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
- Rozmowa z dzieckiem nt. naszego kraju, poznanie symboli narodowych, zapoznanie z zarysem mapy Polski, określenie położenia gór, morza itp.
Wykorzystanie jako pomocy załączonej prezentacji multimedialnej. (link w mailu)
- „Zamek z klocków drewnianych”- budowanie zamku z wykorzystaniem klocków , rozpoznawanie, nazywanie figur geometrycznych, utrwalanie nazw kolorów.
- Układanie rytmów z wykorzystaniem białych i czerwonych pasków.
- Przypomnienie hymnu Polski
- „Flaga Polski”- praca plastyczna
Odbijanie paluszków na fladze.
Wtorek 28.04
- Powitanie zabawą wywiad. Rodzic zadaje po kolei poniższe pytania. Najpierw odpowiada dziecko później rodzic.
-w jakim kraju mieszkasz?
-chodzisz do przedszkola czy do szkoły?
-jesteś chłopcem czy dziewczynką?
-masz siostrę czy brata?
- Pomniki- zabawa ruchowa przy muzyce. na pauzę dziecko zatrzymuje się bez ruchu tworząc posąg.
- Zapoznanie z legendą o Lechu, Czechu i Rusie.
Dawno temu plemiona Słowian zamieszkiwały dalekie krainy. Żyli w dobrobycie i w zgodzie ze sobą. Na czele trzech największych i najpotężniejszych rodów stali trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Ludzie cieszyli się z wielkiej mądrości swych przywódców, a dobrobyt jaki nastał za ich panowania spowodował, iż plemiona słowiańskie znacznie się rozrosły. Niestety wraz ze wzrostem ilości ludności zaczęło brakować ziaren z pobliskich pól, zwierzyny w lasach oraz ryb w rzekach. Ludzie zaczęli obawiać się głodu. Bracia dostrzegli ten problem i postanowili naradzić się co można z tym zrobić. Długo debatowali, aż w końcu postanowili poszukać nowych ziem dla swoich rodów.
Na drugi dzień zwołali swoje rodziny i przyjaciół i obwieścili co postanowili. Początkowo ludziom nie spodobał się pomysł braci, ale zaufali ich mądrości i decyzjom. Najbliższe dni rody spędziły na przygotowaniach do wyprawy. Pakowali swój dobytek i wznosili modły do swoich bóstw o powodzenie poszukiwań nowych ziem. Przyszedł w końcu dzień w którym opuścili swoje domostwa. Przodem jechali zbrojni, aby sprawdzać jakie niebezpieczeństwa czekają wędrowców. Za wojami jechały wozy ze starcami, kobietami i dziećmi oraz całym dobytkiem rodów słowiańskich. Na końcu jechał znów mały oddział straży, aby zapewnić bezpieczeństwo podróżników również za ich plecami.
Droga była ciężka. Czasem trzeba było przebrnąć rwące rzeki, czasem przepędzić atakujące watahy wilków lub dzikich plemion. Czasem podróżujący musieli przedzierać się przez gęste puszcze, w mrokach których czaiły się tajemnicze stwory. Słowianie ufali jednak swoich przywódcom Lechowi, Czechowi i Rusowi, a dla ich wsparcia jeszcze mocniej modlili się do swoich bóstw i uparci dążyli przed siebie.
Po wielu tygodniach znaleźli się wśród bezkresnych, żyznych równin, wśród których błyszczały w słońcu wody wielu rzek. Podczas postoju Rus rzekł do braci:
– Moi ludzie są już zmęczeni podróżą. Czujemy, iż te stepy są nam pisane i tu będzie nasz dom. Tu zostaniemy i założymy naszą osadę.
Lech i Czech pożegnali się z bratem, przysięgli, że jeszcze kiedyś się spotkają i ruszyli w dalszą podróż. Postanowili ruszyć za słońcem stojącym w zenicie, gdyż starszy z braci Czech lubił ciepło dawane przez promienie słoneczne.
Po wielu dniach podróży dotarli do wielkiej góry. Rozbili obóz u jej stóp. Przyszedł wtedy Czech do Lecha i tak mówi:
– Wiesz dobrze jak kocham słońce, a z tej góry będę miał bliżej do jego promieni. Ziemie są tu bardzo urodzajne. Tu zostaniemy i założymy osadę dla mego ludu.
Trudno było Lechowi opuścić brata, ale wiedział, że w końcu i on znajdzie swoje miejsce. Po kilku dniach pożegnał Czecha, przypomniał o przysiędze jaką złożyli jeszcze z Rusem, iż pewnego dnia się spotkają i ruszył w dalszą podróż. Po wielu dniach rozbili obóz i zaczęli przygotowywać posiłek. Lech rozejrzał się po okolicy. Ujrzał rzeki pełne ryb, bory pełne zwierzyny i ziemie nie mniej żyzne jak te Czecha i Rusa. Spojrzał na swoich ludzi, dostrzegł ich zmęczenie ciągła podróżą i tak do nich przemówił.
– Nadszedł kres naszej podróży. Czuję, iż to jest nasze miejsce i tu powinniśmy zostać. Tu założymy naszą osadę.
Ludzie ucieszyli się bo byli już bardzo strudzeni, jednak pragnęli, aby bóstwa dały im znak, iż jest to faktycznie koniec ich podróży. W tym też momencie gdzieś z góry rozległ się głośny okrzyk. Słowianie unieśli głowy, aby zobaczyć skąd on dobiega i ujrzeli wielkiego białego orła lądującego w gnieździe na szczycie ogromnego dębu. Widok zapierał dech w piersiach. Biel piór ptaka odcinała się pięknie na tle czerwieni nieba i zachodzącego właśnie słońca. Nikt nie miał wątpliwości, iż jest to znak na który czekali.
W miejscu w którym rozbili obóz zbudowano gród. Na cześć ptaka, który zakończył ich wędrówkę nadano osadzie kształt orlego gniazda i nazwano Gnieznem, zaś biały orzeł na tle czerwieni stał się godłem rodu Lecha, a później całego państwa polskiego, któremu ów ród dał swój początek.
- Rozmowa na temat legendy
- Zabawa muzyczno-ruchowa „A ram sam, sam”
https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI
- Zabawa logopedyczna:
Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
mężczyzna- głośne „hohohoho”
kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
staruszka- cichutko „hehehehe”
dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”
- „Godło Polski”- praca plastyczna
Środa 29.04
1.Zestaw ćwiczeń porannych-dziecko wykonuje
-10 pajacyków,
– czołga się do wyznaczonego celu,
-turla się po dywanie Rodzic zawija dziecko w koc (głowa na wierzchu) jak naleśnika
skok w dal z miejsca obunóż na dywanie (dziecko za każdym razem próbuje pobić swój rekord, można rozłożyć miarkę i wspólnie sprawdzać wyniki J
2.Oglądanie mapy Polski, Wyjaśnienie znaczenia kolorów na mapie: zielony- niziny, żółty-wyżyny, brązowy-góry-, niebieski-rzeki, jeziora i morza,
- Zabawa ruchowa przy muzyce. Pauza dzieci pokazują wg polecenia rodzica:
– nad jeziorem- łowienie ryb, pływanie,wiosłowanie
– w górach- wspinanie się
– niziny- jazda na rowerach
– w lesie – zbieranie jagód
nad morzem- gra w piłkę, opalanie
4.„Prawa-lewa”- zabawy matematyczne. Rodzic zakłada dziecku frotkę na prawą rękę. Dziecko wykonuje polecenia: pokaż prawą rękę, lewą rękę, prawą nogę, lewą nogę.
Policz palce u prawej dłoni, policz palce u lewej dłoni,
Dotknij prawą ręką lewego ucha, połóż prawą rękę na głowie, a lewą na czole.
Dotknij lewą ręką prawego oka.
Usiądź po turecku, po swojej prawej stronie połóż misia a po lewej lalkę.
5.Zabawa matematyczna
6.Utrwalenie hymnu
7.„Kotylion”- praca techniczna według własnego pomysłu.
Czwartek 30.04.20
- Ćwiczenia oddechowe: „Piłeczki”.
Rodzic prosi dziecko, aby przetransportowało piłeczkę pingpongową (ewentualnie styropianowe jajeczko lub piórko) z jednego miejsca na drugie, wyłącznie za pomocą oddechu (dmuchając i nadając piłce kierunek)
- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg.
Naśladowanie rybki (usta w tak zwany rybi pyszczek)
Cmokanie
Układanie ust w dziubek, przesuwamy raz w prawo raz w lewo
Wymawianie na zmianę o, e, o, e
Parskanie
Robienie na zmianę uśmiechniętej i smutnej minki(kąciki ust w górę i w dół)
- Rozmowa na temat zbliżających się Świąt
1 Maja –Święto Pracy
2 Maja- Święto Flagi
3 Maja –Święto Konstytucji
Wyjaśnienie znaczenia świąt, znaczenia słów Ojczyzna, Patriotyzm.
- Zapoznanie z legendą „ O smoku Wawelskim”, układanie historyjki obrazkowej z zachowaniem chronologii wydarzeń.
- Kolorowanie obrazka „3 Maja”
6. Kolorowanie Smoka Wawelskiego- rozcinanie na 4 lub 5 elementów (puzzle) układanie i przyklejanie na kartkę.
7. Ćwiczenia w stosowaniu zaimków przed, za ,obok. Po wykonaniu polecenia z karty poproś dziecko aby wypowiedziało się gdzie znajduje się np. pies używając wyżej wymienionych zaimków.