Propozycje pracy z dziećmi 30.03. – 03.04.2020 r.
Poniedziałek 30.03
-
„Jak się dziś czuję”- rysowanie uczuć na kołach orgiami.
-
Oglądanie obrazków zwierząt z wiejskiego podwórka z dostępnych książek w domu, bądź z Internetu nazywanie ich. Można wykorzystać filmik z poniższego linku:
https://www.youtube.com/watch?v=YHB3x2k3x30
-
Wskazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka
-
Zestaw zabaw ruchowych XXVI:
- Ćwiczenia oddechowe. Dzieci naśladują grę na fujarce – nabierają powietrze nosem, a wydmuchują ustami i poruszają dłońmi przy ustach.
- Zabawa „Skradający się kot”. Dzieci leżą płasko na brzuchu i cicho pełzną z podnoszeniem i wysuwaniem przedniej i tylnej nogi – na zmianę.
- Zabawa „Łapanie much”. Dzieci wyciągają prawą i lewą rękę do góry w skos, wykonując, na zmianę, zamaszysty ruch i zaciskając pięść.
- Zabawa „Gęsi idą na spacer”. Dzieci i rodzice idą gęsiego, jedno za drugim, kołysząc się na boki i głośno gęgając.
- Zabawa „Węszący piesek”. Dzieci klęczą, dłonie opierają o podłogę, łokcie mają skierowane na zewnątrz. W tej pozycji posuwają się do przodu.
-
Ćwiczenie w stosowaniu określeń dotyczących stosunków przestrzennych „Doprowadź bociana do myszki wg instrukcji”.
6. Nauka piosenki „Ciocia Tecia” Śpiewające Brzdące.
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=fSSRwIAQIcE
Tekst piosenki:
Śpiewające Brzdące – Ciocia Tecia
- Ciocia Tecia farmę ma.
Ma, ma, ma!
Język zwierząt dobrze zna.
Zna, zna, zna!
Gdy są głodne mówią tak.
Tak, tak, tak!
Posłuchajcie jak!
Ref. Piesek: hau, hau, hau,
Kotek: miau, miau, miau,
Świnka: kwi, kwi, kwi,
Już się język plącze mi:
Krówka: mu – mu – mu,
Indor: gu -lu -gu,
Owca: be, be, be
Każde zwierze zjeść coś chce:
Kaczka: kwa, kwa, kwa,
Konik: i – ha, ha,
Kura: ko, ko, ko,
Kto powtórzy to, no kto?
To nie koniec jest,
Jeszcze szara gęś,
Gęga: gę, gę, gę,
Wszyscy już najedli się!
- Ciocia Tecia farmę ma –
Ma, ma, ma!
O zwierzęta swoje dba –
Dba, dba, dba!
Kiedy karmić trzeba je –
Je, je, je!
Ciocia Tecia wie!
Ref. Piesek: hau, hau, hau,
Kotek: miau, miau, miau,
Świnka: kwi, kwi, kwi,
Już się język plącze mi:
Krówka: mu – mu – mu,
Indor: gu -lu -gu,
Owca: be, be, be
Każde zwierze zjeść coś chce:
Kaczka: kwa, kwa, kwa,
Konik: iha, ha,
Kura: ko, ko, ko,
Kto powtórzy to, no kto?
To nie koniec jest,
Jeszcze szara gęś,
Gęga: gę, gę, gę,
Wszyscy już najedli się!
-
„Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno-matematyczna zabawa z kostką.
Dziecko wyjmuje z zagrody ( przygotowana z klocków) wszystkie kulki z waty, czyli wygania owieczki z zagrody. R. rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło. Dziecko umieszcza w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizny.
8. Praca plastyczna – „Kurka”
Potrzebne materiały: papierowy talerzyk, szablon kury wycięty (w załącznikach), bibuła, piórko, kawałek siatki po owocach lub cebuli, trochę słomy, wycięte papierowe jajo. W przypadku braku któregoś z materiałów można go zastąpić czymś innym). Talerzyk i kurkę malujemy farbami. Grzebień i dziubek kury wypełniamy kuleczkami z bibuły. Doklejamy pozostałe elementy wg wskazówki na zdjęciu.
Wtorek 31.03.2020
-
„Dzień dobry zwierzątka”- zabawa logopedyczna usprawniająca narządy mowy
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)
-
„Okulary”- rodzic zakłada czarodziejskie okulary.
Staje naprzeciwko dziecka po drugiej stronie pokoju. Wypowiada słowa: Okulary, okulary czarodziejskie mam okulary… Dziecko pyta: A co w nich widzisz? Rodzic odpowiada , np. krowę, psa, kota, owcę, konia, kurę itd. Dziecko przechodzi na drugą stronę pokoju poruszając się jak to wybrane zwierzę i wydając odpowiednie odgłosy.
3. „Co to za zwierzątko?- ćwiczenia słuchowe
4. Ćwiczenie grafomotoryczne „Kogut”
5. Zabawy matematyczne: Układanie przedmiotów wg określonych cech.
- Szeregowanie wg wielkości:
Rodzic przygotowuje kilka grup zabawek, np. piłek, lalek, misiów. Dziecko ustawia lalki, misie, piłki od najmniejszej zabawki do największej. A następnie przelicza liczbę zabawek w każdej grupie.
- Szeregowanie wg długości:
Rodzic przygotowuje kawałki sznurka lub włóczki różniące się od siebie długością. Dziecko porównuje przykładając do siebie kawałki sznurka(włóczki) i układa je od najkrótszego do najdłuższego.
- Szeregowanie wg szerokości:
Rodzic przygotowuje sylwety kubków rożnej szerokości. Dziecko ustawia je od najwęższego do najszerszego.
-
Odnajdywanie cieni zwierząt (karta pracy).
-
Nauka wierszyka W. Chotomskiej „Co słychać we wsi?”
Co słychać? Zależy gdzie.
Na łące słychać: Kle, kle!
Na stawie: Kwa, kwa!
Na polu: kraaa!
Przed kurnikiem: – kukuryku!
– ko, ko, ko, ko w kurniku
Koło budy słychać: – hau!
A na progu – miau.
A co słychać w domu
Nie powiem nikomu …
-
Kolorowanie obrazka wg. kodu.
Środa 01.04.2020
Przypominamy że dzisiaj jest Prima Aprilis, dzień na żarty 🙂 Poniżej jedna propozycja od nas.
Robak w cukierniczce – kroimy rodzynkę na pół i rolujemy połówkę palcami tak, by przypominała robaka. Następnie umieszczamy ją w cukierniczce bądź w innym miejscu
- Gimnastyka poranna wg instrukcji na filmiku. Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
lub https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc
- Ćwiczenia oddechowe „Karmimy kurkę”- przenoszenie małych kawałków papieru za pomocą słomki na wyznaczone miejsce, np. talerzyk.
3. Dzielenie nazw zwierząt gospodarskich na sylaby przez dziecko ( wyklaskiwanie ich), liczenie sylab. Rodzic podaje nazwy zwierząt: krowa, świnia, koń, owca, baran, byk, indyk, kura, kogut, pies, kot, królik, gęś, kaczka, jagnię, cielę, prosięta, źrebak, osioł.
4. Ćwiczenia w stosowaniu określeń dotyczących stosunków przestrzennych. Dziecko trzyma misia na kolanach. Ustawiamy krzesło. Prosimy, aby dziecko położyło misia przed krzesłem, obok z lewej strony krzesła, obok z prawej strony krzesła, na krześle, za krzesłem, pod krzesłem oraz nad krzesłem.
5. Zabawy matematyczne: Rodzic przygotowuje zielone listki z cyferkami , korki i plastelinę. Na każdym listku ma usiąść biedroneczka z odpowiednia liczbą kropek. Dziecko przykleja kropki z plasteliny i umieszcza na odpowiednim liściu. Można zrobić biedronkom oczka jak na zdjęciu dołączonym w załączniku i ćwiczyć wielokrotnie dopasowywanie biedronek.
6. Pomóż odnaleźć zwierzątkom drogę do gospodarstwa – labirynt (karta pracy).
7. „Sprytny kotek”- rodzic przygotowuje tor przeszkód dla dziecka z dostępnych mu przedmiotów i materiałów. Liczymy na państwa inwencję twórczą 🙂
8. Świnka praca plastyczno – techniczna. Wypełnianie dużej butelki (ewentualnie mniejszej) po wodzie zgniecionymi w kulki, różowymi kartkami (W przypadku braku różowej kartki można białą kartkę pomalować różową farbą). Wycięcie i doklejenie oczu, nosa, uszu oraz nóg.
Zdjęcie przykładowej świnki w załączniku.
Czwartek 02.04.2020
- Gimnastyka poranna przy pląsie „Głowa, ramiona…”
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
- Ćwiczenia logopedyczne na postawie wierszyka „W zagrodzie Małgosi” E. Michałowskiej. Dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których rodzic przerywa recytację:
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
Aż Małgosia jeść im da.
- Utrwalenie piosenki „Ciocia Tecia” Śpiewające Brzdące.
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=fSSRwIAQIcE
- Rodzice i ich dzieci- nazywanie młodych zwierząt z wiejskiego podwórka (prosięcia, cielęcia, kurczątka, źrebaka, szczenięcia, gąsiątka)- (karta pracy)
- Wycinanie i układanie puzzli w odpowiedniej kolejności (karta pracy).
5. Zapoznanie z zapisem graficznym wyrazu KOTEK (należy napisać dziecku na kartce drukowanymi literami lub wydrukować). Podział na sylaby. Wymyślenie nazw innych zwierzątek rozpoczynających się na głoskę k.
6. Układanie wyrazu KOTEK z poszczególnych liter wg wzoru (możliwość wydruku lub napisanie dziecku na kartce).
7. Wyklejanie napisu po śladzie wałeczkami plasteliny lub wydzieranymi małymi kawałkami kolorowego papieru. Narysowanie pod napisem przez dziecko odpowiedniego zwierzątka.
Piątek 03.04.2020
- Ćwiczenia językowe- przeciwieństwa. Rodzic podaje słowo, a dziecko podaje jego przeciwieństwo, np. głęboki- płytki, duży-mały, czarne-białe, wysokie-niskie, tłuste- chude, piękny- brzydki, czysty-brudny, cienki-gruby, gładziutki- szorstki, krótki- długi, wąski-szeroki itd.
2. Co otrzymujemy ze zwierzątek?- rozmowa kierowana przez rodzica na podstawie załączonych pomocy. Nazwanie pomieszczeń, w których mieszkają zwierzęta gospodarskie.
pomoce CO OTRZYMUJEMY ZE ZWIERZAT
3. Filmik edukacyjny- Jak produkowane jest mleko. Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik
4. Produkty z mleka – polisensoryczne poznanie produktów mlecznych (produkty mleczne takie jakie posiadamy ,np. kefir, jogurt, śmietana, ser żółty, twaróg, ser topiony, serek kanapkowy, serek typu feta, mozzarella, ser wędzony, masło). Rodzice nakładają do miseczek różne produkty mleczne. Dziecko próbuje przygotowane wyroby i opisuje jaki mają smak, zapach i czy mu smakują. Następnie rodzic zasłania dziecku oczy chusteczką. Dziecko próbuje po jednym produkcie mlecznym i odgaduje, co to jest.
5. Doświadczenie z jajkiem- rozbijanie jajka, oglądanie z czego się składa: białko, żółtko , skorupka itd. Zwrócenie uwagi jak wiele potraw można zrobić z jajek. Zachęcamy do przeprowadzenia eksperymentu. Wkładamy jajko do octu i omawiamy wyniki eksperymentu następnego Rodzic pyta: Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce).
6. „Krowi berek” – zabawa ruchowa z rodzicami i rodzeństwem.
Dziecko jest mamą krową i goni swoje dzieci cielęta (inni członkowie rodziny). Gdy kogoś złapie, ta osoba staje w rozkroku. Nie rusza się, dopóki ktoś inny jej nie uwolni, przechodząc pod jej nogami.
7. Wszystko z mleka”- praca plastyczna (Potrzebne materiały: gazetki reklamowe, talerz jednorazowy, nożyczki, klej). Dziecko wyszukuje i wycina z gazetki przetwory mleczne.
Przykładowa praca w załączniku.