Propozycje pracy z dziećmi 30.03. – 03.04.2020 r.

Poniedziałek

 

  • Doskonalenie czynności higienicznych – pamiętanie o konieczności częstego mycia rąk, szczególnie po skorzystaniu z toalety, po powrocie z dworu, przed posiłkiem, min 30sekund. Trening czystości z przypomnieniem poszczególnych etapów.

 

 Możliwość wykorzystania piosenki “Czyste ręce” (sł. Magdalena Ledwoń, muz. Miłosz Konarski)
Kiedy rączki bardzo brudne, ich umycie nie jest trudne
I od święta, i na co dzień
obmyj ręce w ciepłej wodzie.
W rączce masz dołeczek mały,
na mydełko doskonały!
Kiedy spadnie tam kropelka,
rączki złóż – i jest muszelka.                     
Teraz rączki swe pocieraj,
cały brudek z dłoni ścieraj.
Jedna rączka głaszcze drugą,
nie za krótko, nie za długo.
Teraz będzie mała zmiana,
druga też chce być głaskana!
Myjmy rączki, raz i dwa – niech zabawa nadal trwa!
Rozłóż palce odrobinę,
to zamienią się w drabinę.                               
Szybko myją swe szczebelki                    
nie jak rączki, lecz tancerki.
Podobała się zabawa?
A więc szybko kciuk wystawiaj!                    
I zabawa w chowanego:                    
przekręć kluczyk – w prawo, w lewo.
Teraz rączka to jaskółka,
która dzióbkiem kręci kółka,
w drugiej dłoni szuka dziurki,
a ty czyste masz pazurki!
Myjmy rączki, raz i dwa – niech zabawa nadal trwa!
Wykaż się niezwykłym sprytem,
kiedy są nadgarstki myte.                               
Najpierw lewy, później prawy,
przy tym mnóstwo jest zabawy.
W ciepłej wodzie opłucz ręce,
jeszcze mocniej kran zakręcę.
Strzepnij wodę raz i dwa,
tak porządnie, jak się da.
Jeszcze ręcznik idzie w ruch,
rączki suszy każdy zuch.
Już czyściutkie obie rączki,
pachną jak różane pączki.
I już teraz każdy wie, jak myć swoje rączki dwie!     
  • Zabawa taneczna przy ulubionej muzyce.
  • Bajka terapeutyczna „Jeżyk Bartek” – wyjaśniająca konieczność pozostania w domu. Odpowiedzi na pytania dotyczące przeczytanego tekstu. Rozmowa z dzieckiem na temat uczuć przez niego przeżywanych w związku z zaistniałą sytuacją (narysowanie buźki przedstawiającej to uczucie).

Jeżyk_Bartek (1)

JestemWirus

 

  • Wykonanie „Jeżyka” wg własnego pomysłu: forma, materiał, technika wykonania pracy dowolna. (screen ze zdjęciem pracy proszę umieścić pod utworzonym postem na fb lub wysłać mailem na konto grupowe).
     
  • Zabawa z liczeniem „Ile kolców ma jeż”? Rzut dwoma kostkami, podanie łącznej ilości wyrzuconych oczek.
    
  • Prowadzenie obserwacji „Hodowli fasolek”

 

Wtorek

 

  • Bajka ortofoniczna “W zagrodzie Małgosi” (autor E.Michałowska) – naśladowanie odgłosów zwierząt wiejskiego podwórka.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze; KOD, KO, DAK
Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.
Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: BE, BE, BE,
Koza meczy: ME, ME, ME,
Indor  gulgocze: GUL, GUL, GUL,
Krowa ryczy: MU, MU, MU,
Konik parska: PRR, PRR, PRR
A pies warczy: WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.
  • Zabawa z rymami  “Dopowiedz i zrób.” Dzieci dopowiadają słowa do rymu i wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po…..nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie…..dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem…..głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij…..policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem…..brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa…..trzy.
  • Zwierzęta mieszkające na wsi – oglądanie dostępnych w domu książeczek/ilustracji. Nazywanie zwierząt, podział nazw na sylaby, liczenie ilości sylab. Poznanie nazw ich domów (stajnia, obora, chlewik, kurnik itp.) oraz nazw małych zwierzątek (źrebre, cielak, koźlątko itp.)
  • Zabawy konstrukcyjne dowolnie wybranymi klockami “Wiejska zagroda”.

 

Środa

 

  • Weź farby plakatowe i w dowolnym miejscu w domu – najlepiej salon lub sypialnia rodziców:-) namaluj wiejską zagrodę na ścianie*.

 

  • Rozwiązywanie zagadek (plik w załączniku)

zagadki zwierzęta wiejskie

  • MASAŻYK Z WIERSZYKIEM “KONIK”
    Biega źrebaczek po łące

    (opukujemy plecy dziecka opuszkami palców)

    wąchając kwiatki pachnące.

    Tu rosną stokrotki,maki,
    a tu kolorowe bratki

    (poszczypujemy w różnych miejscach)

    Podchodzi klacz ,jego mama

    (kroczymy po plecach palcami)

    nosem go lekko dotyka.

    (lekko naciskamy jednym palcem)

    Konik do mamy się śmieje
    i dalej po łące bryka.

    (skoki nadgarstkami i palcami)

    Potem wieczorem w stajence
    do mamy tuli się blisko,

    (przytulamy się do dziecka)

    układa się do snu na sianie
    i chrapie jak wielkie konisko

    (naśladujemy chrapanie)

  • Zabawa ruchowa z krzesełkiem “Kto mieszka na wsi”? Włączamy dowolną piosenkę, na przerwę w muzyce wypowiadamy nazwy różnych zwierząt. Jeśli dane zwierzę mieszka na wsi dziecko siada na krzesełku, jeśli nie stoi:-)

 

  • Origami – Zwierzątka wiejskiego podwórka. Materiały potrzebne: wycięte koła z kolorowego papieru, klej, wyobraźnia. Można dokleić, namalować trawkę, błotko

lub szybsze

*Punkt nr 1 to oczywiście Prima aprilis – nie zapomnijcie spędzić tego dnia na wesoło 🙂

 

Czwartek

 

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – nie zapomnijcie tego dnia ubrać się na niebiesko. Warto przy tej okazji porozmawiać z dziećmi na temat  empatii, szacunku, życzliwości, oraz odmiennego zachowania innych osób, które nie jest wynikiem złego wychowania. Koniecznie zróbcie sobie zdjęcie

1. Zabawy matematyczne: Układamy przedmioty wg określonych cech.

  • Szeregowanie wg wielkości:

Rodzic przygotowuje kilka grup zabawek, np. piłek, lalek, misiów. Dziecko ustawia zabawki od najmniejszej do największej, a następnie przelicza ich liczbę  w każdej grupie.

  • Szeregowanie wg długości:

Rodzic przygotowuje kawałki sznurka lub włóczki różniące się od siebie długością. Dziecko porównuje przykładając do siebie kawałki sznurka(włóczki) i układa je od najkrótszego do najdłuższego.

  • Szeregowanie wg szerokości:

Rodzic przygotowuje z papieru paski rożnej szerokości. Dziecko ustawia je od najwęższego do najszerszego.

2. Zabawa w chowanego

3. Kolorowanie obrazka wg kodu.

4.Śpiewanie znanych piosenek głosami zwierząt z wiejskiego podwórka np. Sto lat/ Wlazł kotek na płotek – udając pieska 🙂
5. 2 kwietnia to również Międzynarodowy Dzień Książki Dla Dzieci. Obchodzony jest w rocznicę urodzin słynnego baśniopisarza H.CH. Andersena. Wybierzcie ulubioną bajkę tego autora i stwórzcie do niej dowolną ilustrację.
Piątek
1. Zapoznanie z wierszem. Wyjaśnienie pojęcia NABIAŁ. Rozmowa kierowana- Jakie jeszcze produkty otrzymujemy dzięki hodowli zwierząt?
„TYLKO NIC NIE MÓWCIE KROWIE”Nabiał- produkt smaczny zdrowy.

Dostajemy go od krowy.

Tylko nic nie mówcie krowie!

Jak się krowa o tym dowie,

to się jej przewróci w głowie

I gotowa narozrabiać…

I przestanie nabiał dawać,

Czyli: masło, mleko, sery

I śmietankę na desery!

No i jajka. Co ja baję?

Przecież jajka kura daje.

Tylko nic nie mówcie kurze!

Niech je znosi jak najdłużej!

Bo jak o tym się rozgłosi…

To przestanie jajka znosić.

 

2. Skąd mamy te produkty? karta pracy

3. Nauka piosenki (Śpiewające Brzdące) – Gdacze kura: Ko, Ko, Ko

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

TEKST:
Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze,
Ciągle gdacze,
A gdy gdacze to wysoko w górę skacze,
W górę skacze,
Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje,
Hałasuje,
I się niczym, ani nikim nie przejmuje,
Nie przejmuje.
Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!
Na podwórzu kura dzioba nie zamyka,
Nie zamyka,
Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka,
Swe zatyka,
Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje,
Denerwuje,
Więc na karę kura za to zasługuje,
Zasługuje.
Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
4. Zabawy ruchowe:
  • na muskuły “Klapsy” – Rodzic i dziecko chwytają się tymi samymi, czyli np. lewymi lub prawymi ramionami, a drugimi usiłują klepnąć swojego partnera w pośladek. Zobaczycie, ile będzie przy tym śmiechu :-),
  • proste plecy “Komu nie spadnie” – spacer z książką na głowie (spryciarze mogą przy tym dodatkowo omijać przeszkody).
PS  W załącznikach możliwe do wykorzystania przykładowe karty pracy oraz  zbiór zagadek