Propozycje pracy z dziećmi 30.04 – 03.04.2020 r.
TEMAT TYGODNIA- WIOSNA NA WSI
Poniedziałek 30.03
-
„Jak się dziś czuję”- rysowanie uczuć na kołach orgiami (:) , 🙁 …itp.)
-
Oglądanie obrazków zwierząt z wiejskiego podwórka –nazywanie ich
-
Wskazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka
-
Zestaw zabaw ruchowych
Skradający się kot– dzieci leżą płasko na brzuchu i cicho pełzną, z podnoszeniem i wysuwaniem przedniej nogi na zmianę
Łapanie much– dzieci wyciągają prawą rękę i lewą rękę do góry w skos wykonując na zmianę zamaszysty ruch i zaciskając pięść.
Gęsi idą na spacer– dziecko idzie za rodzicem kołysząc się na boki i głośno gęga
Węszący piesek– dziecko klęczy, dłonie opiera o podłogę, łokcie skierowane na zewnątrz. W tej pozycji posuwa się do przodu
-
Doklejanie głów
-
Nauka piosenki „Kaczor Donald farmę miał”
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
7. „Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno-matematyczna zabawa z kostką.
Dziecko wyjmuje z zagrody ( przygotowana z klocków) wszystkie kulki z waty, czyli wygania owieczki z zagrody. R. rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło. Dziecko umieszcza w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizny.
8. Praca plastyczna- kurki z rączek
Wtorek 31.03
-
„Dzień dobry zwierzątka”- zabawa logopedyczna usprawniająca narządy mowy
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)
-
„Okulary”– rodzic zakłada czarodziejskie okulary.
Staje naprzeciwko dziecka po drugiej stronie pokoju. Wypowiada słowa: Okulary, okulary czarodziejskie mam okulary… Dziecko pyta: A co w nich widzisz? Rodzic odpowiada , np. krowę, psa, kota, owcę, konia, kurę itd. Dziecko przechodzi na drugą stronę pokoju poruszając się jak to wybrane zwierzę i wydając odpowiednie odgłosy.
3. „Co to za zwierzątko?- ćwiczenia słuchowe
-
Kolorowanie obrazka wg. Kodu – karta pracy
-
Układanie zabawek lub zwierzątek wg. długości, wielkości, koloru
-
Odnajdywanie cieni zwierząt (karta pracy)
7. Wierszyk do wyboru
KOGUT
Kogut panem jest podwórka.
Powie Wam to każda kurka.
I przez całe swoje życie
wstaje zawsze już o świcie,
by zwierzęta i ludzi
swoim pianiem obudzić.
Na głowie ma grzebień czerwony,
zawsze broni kury – żony.
Wtedy pieje kukurykuuuu!
Zmiataj rozbójniku!
ŚWINKA
Każda świnka lubi błoto
w błocie kapie się z ochotą
i gdy biegnie na śniadanie
zabrudzone ma „ubranie”.
Choć nie wzbudza to zachwytu,
ona nie traci apetytu.
Droga świnko, tak nieładnie,
błoto Ci w korytko wpadnie.
A to skończy się z pewnością
brzuszka twego niestrawnością.
Nim przystąpisz do jedzenia,
o tym już wspomniano nieraz,
czyste ręce miej, ubranie,
wtedy nic Ci się nie stanie.
8. Zwierzątka ze stożków – praca plastyczna
Środa 01.04.
1. Zabawa ruchowa – Głowa, ramiona
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
2. Ćwiczenia oddechowe „Karmimy kurkę”- przenoszenie kawałków papieru z pomocą słomki na wyznaczone miejsce, np. talerzyk’
3. Przenoszenie np. kotka w różne miejsca względem siebie.
Za mną, obok, przede mnie …
4. Zabawy matematyczne – Kto ma więcej- przeliczanie guzików, koralików, makaronów, klocków
Porównywanie która z osób ma więcej
5. Dojenie krowy- zabawa w parze.
Rodzic przynosi plastikowe rękawiczki i daje je dziecku. W rękawiczkach robi wcześniej maleńkie dziurki. Wypełnia rękawiczki wodą. Dziecko trzyma rękawiczkę nad pojemnikiem, a rodzic doi „krowę” (rolami można się zamienić).
7. Owieczka praca plastyczna- wypełnianie szablonu watą lub białą bibułą
Ozdabianie szablonu owieczki kulkami z bibuły lub z waty 🙂
Czwartek 02.04
-
Ćwiczenia na rozbudzenie: pajacyki, przysiady, skłony.
-
Rodzice i ich dzieci – nazywanie młodych zwierząt z wiejskiego podwórka (prosięcia, cielęcia, kurczątka, źrebaka)- ka
-
Wycinanie zwierzątek-karta pracy (kolorowanie i przyklejanie na kartkę
4. Utrwalenie piosenki „Kaczor Donald”
5. Darcie piórek-zabawa plastyczna ćwicząca motorykę małą.
Dzieci rwą kartkę papieru na dość drobne kawałki (będą to piórka), wykonując ruch w odwrotną stronę, ozdabiają nimi gąskę.
6. Ćwiczenia logopedyczne na postawie wierszyka „W zagrodzie Małgosi” E. Michałowskiej.
Dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których rodzic przerywa recytację:
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
Aż Małgosia jeść im da.
7. „Sprytny kotek”- pokonywanie toru przeszkód
Piątek 03.04
-
Zabawa na powitanie – stopą witamy poszczególne części ciała, np. czoło, policzek, nos, ucho.
-
Co otrzymujemy ze zwierzątek?- karta pracy
3. Filmik edukacyjny- Jak produkowane jest mleko
4, Ćwiczenia językowe- przeciwieństwa
Coś jest duże , a coś …
Coś jest czarne , a coś …
Jedno tłuste, inne …
Tamto cienkie, a to …
To głębokie , a to…
To wysokie ,a to …
Coś jest słodkie, albo …
Ktoś jest smutny, a ktoś …
Coś jest głośne , a coś…
5. Dziwne rozmowy
Dziwne rozmowy –słowa: A. Aleksandrowicz muzyka: W. Zaliwski
W chlewiku mieszka świnka
Co trąca ryjkiem drzwi,
Gdy niosę jej jedzenie
To ona kwi, kwi, kwi.
Opodal chodzi kaczka
Co krzywe nóżki ma
Ja mówię jej dzień dobry
A ona kwa, kwa, kwa.
Przed budą trzy szczeniaczki
Podnoszą straszny gwałt
Ja mówię cicho pieski
A one hau, hau, hau.
Na drzewie siedzi wrona
Od rana trochę zła
Gdy pytam jak się miewa
To ona kra, kra, kra.
W kurniku są kokoszki
Co jajek maja sto
Ja mówię im dzień dobry
A one ko, ko, ko
6. „Gdzie jest owca?” – zabawa ruchowa. (potrzebny dzwoneczek)
Mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się po pokoju). Zabawę można wielokrotnie powtórzyć.
7. Doświadczenie z jajkiem- rozbijanie jajka, oglądanie z czego się składa: białko, żółtko , skorupka.
Zachęcamy do przeprowadzenia eksperymentu. Wkładamy jajko do octu i omawiamy wyniki eksperymentu następnego R. pyta: Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce).
8. Odgadywanie wybranych produktów po smaku (np. mleko, ser, jogurt, ugotowane jajko itp.)
9. Stworzenie książki kucharskiej wg .własnego pomysłu „Co można zrobić z jajek?”(np. jajecznica, omlet, kogel-mogel itp.)
10. Przygotowanie wybranej przez siebie potrawy
Na miłe popołudnia polecamy w formie relaksacji słuchowisko pt „Leśne opowieści”