Propozycje pracy z dziećmi 30.04 – 03.04.2020 r.

TEMAT TYGODNIA- WIOSNA NA WSI

 

Poniedziałek 30.03
  1. „Jak się dziś czuję”- rysowanie uczuć na kołach orgiami (:) , 🙁 …itp.)
  2. Oglądanie obrazków zwierząt z wiejskiego podwórka –nazywanie ich
  3. Wskazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka
  4. Zestaw zabaw ruchowych

Skradający się kot– dzieci leżą płasko na brzuchu i cicho pełzną, z podnoszeniem i wysuwaniem przedniej nogi na zmianę

Łapanie much– dzieci wyciągają prawą rękę i lewą rękę do góry w skos wykonując na zmianę zamaszysty ruch i zaciskając pięść.

Gęsi idą na spacer– dziecko idzie za rodzicem kołysząc się na boki i głośno gęga

Węszący piesek– dziecko klęczy, dłonie opiera o podłogę, łokcie skierowane na zewnątrz. W tej pozycji posuwa się do przodu

 

  1. Doklejanie głów

 

  1. Nauka piosenki „Kaczor Donald farmę miał”

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

    7. „Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno-matematyczna zabawa z kostką.

Dziecko wyjmuje z zagrody ( przygotowana z klocków) wszystkie kulki z waty, czyli wygania owieczki z zagrody. R. rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło. Dziecko umieszcza w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizny.

 

    8. Praca plastyczna- kurki z rączek

 

 

Wtorek 31.03

 

  1. „Dzień dobry zwierzątka”- zabawa logopedyczna usprawniająca narządy mowy

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!

Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)

 

  1. „Okulary”– rodzic zakłada czarodziejskie okulary.

Staje naprzeciwko dziecka po drugiej stronie pokoju. Wypowiada słowa: Okulary, okulary czarodziejskie mam okulary… Dziecko pyta: A co w nich widzisz? Rodzic odpowiada , np. krowę, psa, kota, owcę, konia, kurę itd. Dziecko przechodzi na drugą stronę pokoju poruszając się jak to wybrane zwierzę i wydając odpowiednie odgłosy.

    3. „Co to za zwierzątko?- ćwiczenia słuchowe
  1. Kolorowanie obrazka wg. Kodu – karta pracy
  2. Układanie zabawek lub zwierzątek wg. długości, wielkości, koloru
  3. Odnajdywanie cieni zwierząt (karta pracy)
    7. Wierszyk do wyboru

KOGUT
Kogut panem jest podwórka.
Powie Wam to każda kurka.

I przez całe swoje życie
wstaje zawsze już o świcie,

by zwierzęta i ludzi
swoim pianiem obudzić.

Na głowie ma grzebień czerwony,
zawsze broni kury – żony.

Wtedy pieje kukurykuuuu!
Zmiataj rozbójniku!

 

ŚWINKA
Każda świnka lubi błoto
w błocie kapie się z ochotą

i gdy biegnie na śniadanie
zabrudzone ma „ubranie”.

Choć nie wzbudza to zachwytu,
ona nie traci apetytu.

Droga świnko, tak nieładnie,
błoto Ci w korytko wpadnie.

A to skończy się z pewnością
brzuszka twego niestrawnością.

Nim przystąpisz do jedzenia,
o tym już wspomniano nieraz,

czyste ręce miej, ubranie,
wtedy nic Ci się nie stanie.

 

   8. Zwierzątka ze stożków – praca plastyczna

 

Środa 01.04.

 

1. Zabawa ruchowa – Głowa, ramiona

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

2. Ćwiczenia oddechowe „Karmimy kurkę”- przenoszenie kawałków papieru z pomocą słomki na wyznaczone miejsce, np. talerzyk’
3. Przenoszenie np. kotka w różne miejsca względem siebie.

Za mną, obok, przede mnie …

4. Zabawy matematyczne – Kto ma więcej- przeliczanie guzików, koralików, makaronów, klocków

Porównywanie która z osób ma więcej

5. Dojenie krowy- zabawa w parze.

Rodzic przynosi plastikowe rękawiczki i daje  je dziecku. W rękawiczkach robi wcześniej maleńkie dziurki. Wypełnia rękawiczki wodą. Dziecko trzyma rękawiczkę nad pojemnikiem, a rodzic doi „krowę” (rolami można się zamienić).

 

 

7. Owieczka praca plastyczna- wypełnianie szablonu watą lub białą bibułą

Ozdabianie szablonu owieczki kulkami z bibuły lub z waty 🙂

 

Czwartek  02.04
  1. Ćwiczenia na rozbudzenie: pajacyki, przysiady, skłony.
  2. Rodzice i ich dzieci – nazywanie młodych zwierząt z wiejskiego podwórka (prosięcia, cielęcia, kurczątka, źrebaka)- ka
  3. Wycinanie zwierzątek-karta pracy (kolorowanie i przyklejanie na kartkę

 

      4. Utrwalenie piosenki „Kaczor Donald”
     5. Darcie piórek-zabawa plastyczna ćwicząca motorykę małą.

Dzieci rwą kartkę papieru na dość drobne kawałki (będą to piórka), wykonując ruch w odwrotną stronę, ozdabiają nimi gąskę.

 

   6. Ćwiczenia logopedyczne na postawie wierszyka „W zagrodzie Małgosi” E. Michałowskiej.

Dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których rodzic przerywa recytację:

 

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: Hau, hau, hau.

Kotek miauczy: Miau, miau, miau.

Kura gdacze: Kod, ko, dak.

Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: Gę, gę, gę.

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: Be, be, be.

Koza meczy: Me, me, me.

Indor gulgocze: Gul, gul, gul.

Krowa ryczy: Mu, mu, mu.

Konik parska: Prr, prr, prr.

A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.

I tak gra orkiestra ta,

Aż Małgosia jeść im da.

 

    7. „Sprytny kotek”- pokonywanie toru przeszkód

 

Piątek 03.04 
  1. Zabawa na powitanie – stopą witamy poszczególne części ciała, np. czoło, policzek, nos, ucho.
  2. Co otrzymujemy ze zwierzątek?- karta pracy

    3. Filmik edukacyjny- Jak produkowane jest mleko

    4, Ćwiczenia językowe- przeciwieństwa

Coś jest duże , a coś …

Coś jest czarne , a coś …

Jedno tłuste, inne …

Tamto cienkie, a to …

To głębokie , a to…

To wysokie ,a to …

Coś jest słodkie, albo …

Ktoś jest smutny, a ktoś …

Coś jest głośne , a coś…

 

    5. Dziwne rozmowy

Dziwne rozmowy –słowa: A. Aleksandrowicz muzyka: W. Zaliwski

W chlewiku mieszka świnka

Co trąca ryjkiem drzwi,

Gdy niosę jej jedzenie

To ona kwi, kwi, kwi.

Opodal chodzi kaczka

Co krzywe nóżki ma

Ja mówię jej dzień dobry

A ona kwa, kwa, kwa.

Przed budą trzy szczeniaczki

Podnoszą straszny gwałt

Ja mówię cicho pieski

A one hau, hau, hau.

Na drzewie siedzi wrona

Od rana trochę zła

Gdy pytam jak się miewa

To ona kra, kra, kra.

W kurniku są kokoszki

Co jajek maja sto

Ja mówię im dzień dobry

A one ko, ko, ko

    6. „Gdzie jest owca?” – zabawa ruchowa. (potrzebny dzwoneczek)

Mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się po pokoju). Zabawę można wielokrotnie powtórzyć.

    7. Doświadczenie z jajkiem- rozbijanie jajka, oglądanie z czego się składa: białko, żółtko , skorupka.

Zachęcamy do przeprowadzenia eksperymentu. Wkładamy jajko do octu i omawiamy wyniki eksperymentu następnego R. pyta: Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce).

    8. Odgadywanie wybranych produktów po smaku (np. mleko, ser, jogurt, ugotowane jajko itp.)
    9. Stworzenie książki kucharskiej wg .własnego pomysłu „Co można zrobić z jajek?”(np. jajecznica, omlet, kogel-mogel itp.)
   10. Przygotowanie wybranej przez siebie potrawy

 

Na miłe popołudnia polecamy w formie relaksacji słuchowisko pt „Leśne opowieści”