Propozycje pracy z dziećmi 4 – 8.05.2020 r.

Temat tygodnia: Wszystko może być muzyką.

 

Poniedziałek 04.05.2020
  1.    „Co to jest muzyka?”- burza mózgów. Uświadomienie dziecku, że muzyką mogą być dźwięki, które słyszymy w naszym otoczeniu, a nawet nasz głos. Wsłuchiwanie się   w odgłosy dochodzące do pomieszczania ,w którym się znajdujemy, rozpoznawanie ich, dzielenie się spostrzeżeniami.
  2. Oglądanie ilustracji przedstawiającej orkiestrę – wyróżnienie muzyków i dyrygenta. Wyjaśnienie słowa: batuta – pałeczka dyrygenta, orkiestra, filharmonia, koncert. Zapoznanie z instrumentami muzycznymi, nazywanie ich, dzielenie nazw na sylaby. Wyodrębnienie pierwszej głoski w wyrazach (rodzic pyta na jaką głoskę rozpoczyna się wyraz, np. gitara itd.). (załączone obrazki).
  3. Zabawa muzyczno-naśladowcza „Jestem muzykantem”(załączone mp3).
  4. Zabawa słuchowa- instrumenty muzyczne

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

  1. Znajdź różnice miedzy dwoma obrazkami (karta pracy).
  2.   „Gitara”- wycięcie i naklejanie puzzli w odpowiednim miejscu. Kolorowanie obrazka, wskazanie cyferek podanych przez rodzica (karta pracy).
  3. Wykonanie instrumentu muzycznego wg własnego pomysłu, wydającego dźwięk.

 

 

Wtorek 05.05.20

 

  1. Muzyczne powitanie piosenką „Panie Janie”

Panie Janie, Panie Janie

Rano wstań, rano wstań

Wszystkie dzwony biją, wszystkie dzwony biją

Bim bam bom, bim bam bom!

Śpiewanie piosenki różnymi sylabami. Rodzic wypisuje drukowanymi literami kilka sylab na karteczkach, np. MU, TO, LA, SI, FE. Dziecko losuje karteczkę, odczytuje z pomocą rodzica i śpiewa melodię daną sylabą.

 

2. Słuchanie wiersza W. Próchniewicza „Najlepszy instrument”

Jest taki instrument na świecie,

dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

on ucha bardzo się słucha.

Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

słucha się w zimie i w lecie,

w upał i gdy deszcz leje,

on wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z tobą wszędzie

i już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

nie zniknie − bo to TWOJ GŁOS.

Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.

Pamiętaj o nim − zaśpiewaj!

On się natychmiast odezwie

i zagra czysto i pewnie.

Opowie ci zaraz radośnie

na przykład o słonku lub wiośnie.

Bo lubi i dobrze zna cię,

twój wierny, dźwięczny przyjaciel.

 

3. Rozmowa na temat wiersza.

– O jakim instrumencie była mowa w wierszu?

– Do czego potrzebny jest nam głos?

– Które zawody najbardziej potrzebują głosu?

– Jak należy dbać o głos?

 

4. Swobodna interpretacja ruchowa dziecka do utworu A. Vivaldiego „Wiosna” z wykorzystaniem wstążki lub kawałka bibuły.

 

5. Zabawa matematyczna „ Cymbałki”. Rodzic przygotowuje kolorowe, papierowe paski. Dziecko układa paski od najmniejszego do największego. Przykleja je w odpowiednim miejscu. Rodzic prosi, aby dziecko wymieniło kolory pasków i wskazało: pasek największy, najmniejszy, środkowy, czwarty z kolei, siódmy z kolei, drugi itd. (załączone cymbałki).

 

6. Malowanie muzyki palcami maczanymi w farbie do utworu Chopina. Wyjaśnienie dziecku, kim był Chopin.   Był to sławny, polski kompozytor, bardzo utalentowany, który tworzył utwory fortepianowe. (załączone mp3 – Nokturn Ees-dur Chopina).

 

7. Nauka piosenki „Piosenka o instrumentach”. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=2mODTjHMM1s

  1. To jest taki dom zaklęty.

W domu grają instrumenty.

Grają, grają wciąż od nowa,

jakby ktoś je zaczarował!

 

Ref. Chodźmy prędko, chodźmy tam,

puzon drzwi otworzy nam!

Chodźmy prędko raz i dwa,

tam gdzie koncert ciągle trwa!

 

  1. Czary-mary, czary-mary,

grają skrzypce i gitary,

kran w łazience jest popsuty,

kapią z niego złote nuty.

 

Ref. Chodźmy prędko, chodźmy tam,

puzon drzwi otworzy nam!

Chodźmy prędko raz i dwa,

tam gdzie koncert ciągle trwa!

 

  1. Grają w domu fortepiany,

okna, ściany i dywany,

grają flety i bębenki,

wszędzie kręcą się piosenki.

 

Środa 06.05.2020 
  1.  Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej „Koncert”.

W zaroślach nad stawem świerszcze koncert dają.

W malowniczym, pięknym miejscu filharmonię mają.

Stroją struny przy skrzypeczkach, smyki woskiem pociągają.

Świerszcz – dyrygent – znak już daje, koncert zaczynają.

Z lewej strony pierwsze skrzypce, z prawej grają drugie.

Rozbrzmiewają piękne dźwięki serenady długiej.

Nagle wiatr przyfrunął! Już gra ze świerszczami.

Żaby biją brawa żabimi łapkami.

Wielka to przyjemność słuchać tej muzyki,

przyznali to nawet śpiewacy – słowiki.

  1. Rozmowa nt. wiersza:

– Gdzie odbył się koncert?

– Kto był dyrygentem?

– Kim byli muzycy, kim śpiewacy, a kim widownia?

  1. Podawanie słów kojarzących się z muzyką: nuta, dźwięk, instrument, płyta, radio, wokalista, śpiewnik, taniec, piosenka, piosenkarka, koncert, opera, mikrofon.
  2.  Interpretacja ruchowa dziecka do muzyki „Muzyka smutna i wesoła”(załączone mp3)
  3. Wyjaśnienie dziecku, ze muzykę zapisujemy za pomocą nut (gdzie każda ma swoje miejsce) i różnych znaków na pięciolinii. Wykonanie ćwiczenia grafomotorycznego „Nutki”(karta pracy). Wspólne odczytanie nazw nut. Policzenie wszystkich nutek. Wyjaśnienie roli klucza wiolinowego.
  4. Nauka wierszyka o nutkach.

            DO – jak śliczny domek z kart,

            RE – jak rechot w stawie żab,

           MI – jak migdał albo miś,

              FA – jesteście fajni dziś,

           SOL – jak solone paluszki,

            LA – jak lala do poduszki,

            SI – sikorek choćby sto

              i wracamy już do DO. 

  1. Wypełnianie szablonu nuty i napisu NUTA plasteliną lub wydzieranką z papieru.
Czwartek   07.05.2020

 

  1. Śpiewanie znanej piosenki głosami: żaby, bociana i pszczoły, np.: “Panie Janie…”
  2. Rozwiązywanie zagadek słownych:

 

Pałeczka dyrygenta

muzykom znak daje,

który instrument grać zaczyna,

             a który przestaje.  BATUTA

 

Gdy struny gitary muzyk trąci ręką,

co struna wydaje? Kto odpowie prędko?

DŹWIĘK

 

Pięć linijek – klucz je łączy.

Na nich kółka z ogonkami.

W każdym kółku dźwięk się kryje.

Co to jest? Zgadnijcie sami.

PIĘCIOLINIA

 

Mieszkają na pięciolinii,

w melodię się układają.  NUTY

 

Plastikowy krążek cienki,

a w nim kryją się  piosenki?

PŁYTA

 

Ma słowa i melodię.

A jak się nazywa przyjaciółka,

z którą czas milej upływa? PIOSENKA

 

  1. Rozmowa nt. instrumentów muzycznych, przypomnienie ich nazw. Wyjaśnienie, że można je podzielić na strunowe, perkusyjne, dęte oraz elektryczne i elektroniczne. Oglądanie załączonych obrazków.
  2. Wyklaskiwanie prostych rytmów przez rodzica. Próba odwzorowania rytmu przez dziecko.
  3. Wytnij i uporządkuj domki wg koloru i wielkości, naklejając je w odpowiednim miejscu (karta pracy).
  4. Ćwiczenie spostrzegawczości: Połącz tańczące dzieci z ich cieniami (karta pracy).
  5. Praca techniczna „Gitara”. Propozycje w załącznikach.

instrumenty muzyczne obrazki

 

Piątek 08.05.2020
  1. Ćwiczenia logopedyczne (wg wskazówek na obrazkach w załączniku).
  2. Zagadki dźwiękowe.

https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc

  1. Zabawa muzyczna „Jadę, jadę”

https://www.youtube.com/watch?v=tiATj2-cLvM

  1. Matematyczna błyskotliwa wrona. Na stole leży pudełko z kilkoma przedmiotami. Rodzic,   staje się wroną. Wrona chodzi wokół stołu, mówiąc wierszyk: „Chodzi sobie wrona, wrona bez ogona, bystrym okiem zerka, co zabrać z pudełka”. Dziecko zasłania   oczy, wrona zabiera przedmiot lub kilka przedmiotów z pudełka   i mówi takie zdanie: „Powiedz (imię dziecka), powiedz mi, ile rzeczy zabrała wrona Ci?”. Dziecko, odpowiada, czego brakuje w pudełku. Zmiana ról.
  2. „Dźwiękowe kalambury”- dziecko losuje obrazek   i przedstawia go za mocą dźwięku. Rodzic odgaduje co to może być (obrazki w załączniku).
  3. Wytnij i uporządkuj elementy wg rodzaju i liczby (karta pracy).
  4. Narysuj   wybrany przez siebie instrument muzyczny.

NUTA obrazki do kalamburów