Propozycje pracy z dziećmi 4 – 8.05.2020 r.

DZIEŃ I  „Dźwięki wokół nas

 

  1. Rozmowa na temat „co to jest orkiestra?”

Kochane dzieci, zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku, dzięki któremu dowiecie się co to jest orkiestra i odpowiedzi na poniższe pytania będą bardzo proste.

https://www.youtube.com/watch?v=UhxmIGMhC3Y

– Jakie instrumenty grają w orkiestrze?

– Dzięki czemu muzycy grający w orkiestrze wiedzą, jak mają grać?

– Jak nazywają się znaki, dzięki którym muzycy wiedzą, w jaki sposób grać?

 

  1. Zapoznanie z dźwiękami i odgłosami instrumentów muzycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

 

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Gramy na instrumentach”.

Dzieci poruszają się w rytm muzyki. Podczas przerwy w grze naśladują grę
na wybranym przez siebie instrumencie.

 

  1. Karta pracy pt. „Dyrygent” dyrygent

 

DZIEŃ II  „Jesteśmy muzykalni”

 

  1. Nauka piosenki „Skaczące nutki”.

 

  1. Do przedszkola wpadły nutki.

Wszystkie miały czarne butki,

czarne szelki i czapeczki,

i skakały jak piłeczki.

Ref.: Ta wysoko,

tamta nisko,

ta z plecakiem,

ta z walizką.

Roztańczone

nutki trzy:

do, re, mi,

nutki trzy.

  1. Poprosiły o mieszkanie

w dużym, czarnym fortepianie

i biegały, i skakały

po klawiszach czarno-białych.

Ref.: Ta wysoko…

III. Nawet na leżakowaniu

 przeszkadzały dzieciom w spaniu

 i skakały po kocykach

 w czarnych szelkach i bucikach.

Ref.: Ta wysoko…

 

link do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=2tZIzBHADtI

 

  1. Rozmowa na temat piosenki.

− Jak nazywały się nutki?

− Ile ich było?

− Co robiły?

 

  1. Inscenizacja ruchowa piosenki. Dzieci, zgodnie ze słowami piosenki pokazują
    co robią nutki. Pomóc wam w tym może filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=hy0dUf6hcm0

 

  1. Dziecięca matematyka : „Lalka mania dostała mieszkanie”, „Organizuję ogród zoologiczny” i „Urządzamy przedszkole”.

Zabawa w urządzanie mieszkania dla lalki, zoo i przedszkola. Dobieramy zabawki i przedmioty tak, żeby pasowały do urządzanego przez nas pomieszczenia.

 

  1. Karta pracy pt. „Nutki” nutki

 

DZIEŃ III  „Muzykalna folia”

 

  1. Inscenizacja wiersza „Niedokończona bajka” – dziecko dostaje folię, może to być szeleszcząca reklamówka foliowa, następnie rodzic czyta wiersz, a dziecko próbuje zainscenizować go wykorzystując do tego folie.

 

Wielkie morze, wielkie góry,

przymknij oczy – widzisz chmury.

Wiatr się zrywa, dmucha lekko,

coraz szybciej, bardzo prędko.

jakby jakieś zianie smocze…

Tam szeleści, tu podskoczy –

ktoś spod ziemi wnet wyskoczy.

A zza krzaków widać oczy:

duże oczy, wielkie oczy.

Kto tu na swym koniu bieży?

W lśniącej zbroi? To królewicz

po księżniczkę w ciemność jedzie,

jego serce go tu wiedzie.

A zza krzaków widać oczy:

Coś szeleści, coś furkocze, duże oczy, wielkie oczy.

Coraz głośniej, coraz szumniej,

coraz ciemniej, coraz smutniej…

Wiatr się zrywa, dmucha lekko,

coraz szybciej, bardzo prędko…

Skąd te oczy? Skąd królewicz i królewna?

Pomyśl sam – a bajka będzie piękna!

 

  1. Kochane dzieci poszukajcie w waszych biblioteczkach książek o instrumentach, a w nich zdjęć przedstawiających instrumenty. Nazwijcie je i wybierzcie ten który wam się najbardziej podoba, powiedzcie dlaczego.

 

  1. Praca plastyczna – instrument. Narysujcie instrument lub zróbcie go sami,
    może to być grzechotka, bębenek lub gitara. Oto propozycje i pomysły:

https://ekodziecko.com/category/instrumenty

 

Karta pracy pt. „Muzycy i instrumenty” muzycy i instrumenty

Karta pracy pt. „Muzyk” muzyk

4.Zabawy ruchowe na podwórku.

 

DZIEŃ IV  „Gramy i śpiewamy”

 

  1. Ćwiczenia słuchowe – Co to za melodia?

Rodzic lub brat czy siostra, nuci melodię znanej piosenki, a dziecko odgaduje
jej tytuł.

 

  1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.

Dodawanie z wykorzystaniem kostek. Dziecko rzuca dwiema kostkami, w których zaklejone są ścianki z sześcioma oczkami. Są tam cyfry 0. Po wyrzuceniu – dzieci liczą oczka i układają odpowiednie działanie. Np. dziecko wyrzuciło na kostkach 5 oczek i 4 oczka. Układa działanie: 5 + 4 = 9 i je odczytuje.

 

  1. Dzielenie nazw znanych instrumentów na sylaby i na głoski.

 

  1. Karta pracy pt. „Bębenek” bębenek

5. Karta pracy pt. „Szlaczki” szlaczki

 

DZIEŃ V  Trębacz z wieży mariackiej

 

  1. Zabawa przy piosence Jestem muzykantem konszabelantem.

 

  1. Słuchanie opowiadania Chmurowej O trębaczu z wieży mariackiej.

Kochane dzieci, jeśli chcecie możecie obejrzeć krótką bajeczkę o hejnale mariackim w Krakowie. Oto link: https://www.youtube.com/watch?v=xzr3oIyi5eo

 

    Dzień był letni, skwarny. Upał ciągle wzrastał. Strażnicy krakowscy nie strzegli dziś miasta. Wszyscy w cieniu murów zasnęli snem twardym, odkładając na bok ciężkie halabardy. Drzemią więc strażnicy, słońce z nieba praży… a tu się do miasta zbliżają Tatarzy. Choć upał, w czapczyskach futrzanych na głowach. Chcą bogaty Kraków spalić i zrabować? I co teraz będzie? Kto ludzi ostrzeże? Szczęściem trębacz wchodzi na mariacką wieżę. Zaraz zagra hejnał w cztery świata strony. Wtem dostrzegł Tatarów na koniach spienionych. Trębacz przerażony ścisnął trąbkę w garści. – Trzeba zawiadomić miasto o napaści! Uniósł trąbkę w górę i wnet z całej mocy zaczął grać rozgłośnie hejnał za hejnałem. Tym graniem ostrzegł wszystkich ludzi w mieście. Strażnicy na murach ocknęli się wreszcie. Zawrzały ulice jak hucząca rzeka. Pobici Tatarzy musieli uciekać. Wszyscy gnali wroga: i młodzi, i starzy. Hura! Gdzie pieprz rośnie uciekli Tatarzy. A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty… – Zwycięstwo! Gdzie trębacz? Sprowadzić go z wieży! – Wiwat, wiwat trębacz! Lecz trębacz już nie żył. Dosięgła go mściwa Tatarzyna strzała. Dlatego to trąbka swą nutę przerwała… Brzmi hejnał krakowski srebrnym echem co dnia, gdy nagle w pół tonu ustaje melodia – jakby ją ktoś nagle nożycami przeciął. Dlaczego? Już teraz wiadomo jest dzieciom: na pamiątkę chwili, gdy grał trębacz chwacki swój ostatni hejnał na wieży mariackiej.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

– Czy strażnicy pilnowali Krakowa?

– Kto ostrzegł mieszkańców?

– Czy obronili miasto?

– Co się stało z trębaczem?

– Jak krakowianie upamiętnili to wydarzenie?

 

  1. Słuchanie nagrania hejnału z wieży mariackiej.

https://www.youtube.com/watch?v=6CYIFn8pQ2k

 

  1. Karta pracy pt. „Trąbka” trąbka

Karta pracy pt. „Rozpoznaj elementy” rozpoznaj elementy

 

  1. Program „Przyjaciele Zippiego” Powiedz jak się czujesz. Zachęcanie dzieci
    do tego aby mówiły o tym jak się czują w różnych sytuacjach.

Karta pracy pt. „Połącz w pary” polacz w pary