Propozycje pracy z dziećmi 4 – 8.05.2020 r.
DZIEŃ I „Dźwięki wokół nas”
- Rozmowa na temat „co to jest orkiestra?”
Kochane dzieci, zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku, dzięki któremu dowiecie się co to jest orkiestra i odpowiedzi na poniższe pytania będą bardzo proste.
https://www.youtube.com/watch?v=UhxmIGMhC3Y
– Jakie instrumenty grają w orkiestrze?
– Dzięki czemu muzycy grający w orkiestrze wiedzą, jak mają grać?
– Jak nazywają się znaki, dzięki którym muzycy wiedzą, w jaki sposób grać?
- Zapoznanie z dźwiękami i odgłosami instrumentów muzycznych.
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Gramy na instrumentach”.
Dzieci poruszają się w rytm muzyki. Podczas przerwy w grze naśladują grę
na wybranym przez siebie instrumencie.
- Karta pracy pt. „Dyrygent” dyrygent
DZIEŃ II „Jesteśmy muzykalni”
- Nauka piosenki „Skaczące nutki”.
- Do przedszkola wpadły nutki.
Wszystkie miały czarne butki,
czarne szelki i czapeczki,
i skakały jak piłeczki.
Ref.: Ta wysoko,
tamta nisko,
ta z plecakiem,
ta z walizką.
Roztańczone
nutki trzy:
do, re, mi,
nutki trzy.
- Poprosiły o mieszkanie
w dużym, czarnym fortepianie
i biegały, i skakały
po klawiszach czarno-białych.
Ref.: Ta wysoko…
III. Nawet na leżakowaniu
przeszkadzały dzieciom w spaniu
i skakały po kocykach
w czarnych szelkach i bucikach.
Ref.: Ta wysoko…
link do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=2tZIzBHADtI
- Rozmowa na temat piosenki.
− Jak nazywały się nutki?
− Ile ich było?
− Co robiły?
- Inscenizacja ruchowa piosenki. Dzieci, zgodnie ze słowami piosenki pokazują
co robią nutki. Pomóc wam w tym może filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=hy0dUf6hcm0
- Dziecięca matematyka : „Lalka mania dostała mieszkanie”, „Organizuję ogród zoologiczny” i „Urządzamy przedszkole”.
Zabawa w urządzanie mieszkania dla lalki, zoo i przedszkola. Dobieramy zabawki i przedmioty tak, żeby pasowały do urządzanego przez nas pomieszczenia.
- Karta pracy pt. „Nutki” nutki
DZIEŃ III „Muzykalna folia”
- Inscenizacja wiersza „Niedokończona bajka” – dziecko dostaje folię, może to być szeleszcząca reklamówka foliowa, następnie rodzic czyta wiersz, a dziecko próbuje zainscenizować go wykorzystując do tego folie.
Wielkie morze, wielkie góry,
przymknij oczy – widzisz chmury.
Wiatr się zrywa, dmucha lekko,
coraz szybciej, bardzo prędko.
jakby jakieś zianie smocze…
Tam szeleści, tu podskoczy –
ktoś spod ziemi wnet wyskoczy.
A zza krzaków widać oczy:
duże oczy, wielkie oczy.
Kto tu na swym koniu bieży?
W lśniącej zbroi? To królewicz
po księżniczkę w ciemność jedzie,
jego serce go tu wiedzie.
A zza krzaków widać oczy:
Coś szeleści, coś furkocze, duże oczy, wielkie oczy.
Coraz głośniej, coraz szumniej,
coraz ciemniej, coraz smutniej…
Wiatr się zrywa, dmucha lekko,
coraz szybciej, bardzo prędko…
Skąd te oczy? Skąd królewicz i królewna?
Pomyśl sam – a bajka będzie piękna!
- Kochane dzieci poszukajcie w waszych biblioteczkach książek o instrumentach, a w nich zdjęć przedstawiających instrumenty. Nazwijcie je i wybierzcie ten który wam się najbardziej podoba, powiedzcie dlaczego.
- Praca plastyczna – instrument. Narysujcie instrument lub zróbcie go sami,
może to być grzechotka, bębenek lub gitara. Oto propozycje i pomysły:
https://ekodziecko.com/category/instrumenty
Karta pracy pt. „Muzycy i instrumenty” muzycy i instrumenty
Karta pracy pt. „Muzyk” muzyk
4.Zabawy ruchowe na podwórku.
DZIEŃ IV „Gramy i śpiewamy”
- Ćwiczenia słuchowe – Co to za melodia?
Rodzic lub brat czy siostra, nuci melodię znanej piosenki, a dziecko odgaduje
jej tytuł.
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
Dodawanie z wykorzystaniem kostek. Dziecko rzuca dwiema kostkami, w których zaklejone są ścianki z sześcioma oczkami. Są tam cyfry 0. Po wyrzuceniu – dzieci liczą oczka i układają odpowiednie działanie. Np. dziecko wyrzuciło na kostkach 5 oczek i 4 oczka. Układa działanie: 5 + 4 = 9 i je odczytuje.
- Dzielenie nazw znanych instrumentów na sylaby i na głoski.
- Karta pracy pt. „Bębenek” bębenek
5. Karta pracy pt. „Szlaczki” szlaczki
DZIEŃ V Trębacz z wieży mariackiej
- Zabawa przy piosence Jestem muzykantem konszabelantem.
- Słuchanie opowiadania Chmurowej O trębaczu z wieży mariackiej.
Kochane dzieci, jeśli chcecie możecie obejrzeć krótką bajeczkę o hejnale mariackim w Krakowie. Oto link: https://www.youtube.com/watch?v=xzr3oIyi5eo
Dzień był letni, skwarny. Upał ciągle wzrastał. Strażnicy krakowscy nie strzegli dziś miasta. Wszyscy w cieniu murów zasnęli snem twardym, odkładając na bok ciężkie halabardy. Drzemią więc strażnicy, słońce z nieba praży… a tu się do miasta zbliżają Tatarzy. Choć upał, w czapczyskach futrzanych na głowach. Chcą bogaty Kraków spalić i zrabować? I co teraz będzie? Kto ludzi ostrzeże? Szczęściem trębacz wchodzi na mariacką wieżę. Zaraz zagra hejnał w cztery świata strony. Wtem dostrzegł Tatarów na koniach spienionych. Trębacz przerażony ścisnął trąbkę w garści. – Trzeba zawiadomić miasto o napaści! Uniósł trąbkę w górę i wnet z całej mocy zaczął grać rozgłośnie hejnał za hejnałem. Tym graniem ostrzegł wszystkich ludzi w mieście. Strażnicy na murach ocknęli się wreszcie. Zawrzały ulice jak hucząca rzeka. Pobici Tatarzy musieli uciekać. Wszyscy gnali wroga: i młodzi, i starzy. Hura! Gdzie pieprz rośnie uciekli Tatarzy. A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty… – Zwycięstwo! Gdzie trębacz? Sprowadzić go z wieży! – Wiwat, wiwat trębacz! Lecz trębacz już nie żył. Dosięgła go mściwa Tatarzyna strzała. Dlatego to trąbka swą nutę przerwała… Brzmi hejnał krakowski srebrnym echem co dnia, gdy nagle w pół tonu ustaje melodia – jakby ją ktoś nagle nożycami przeciął. Dlaczego? Już teraz wiadomo jest dzieciom: na pamiątkę chwili, gdy grał trębacz chwacki swój ostatni hejnał na wieży mariackiej.
Rozmowa na temat opowiadania.
– Czy strażnicy pilnowali Krakowa?
– Kto ostrzegł mieszkańców?
– Czy obronili miasto?
– Co się stało z trębaczem?
– Jak krakowianie upamiętnili to wydarzenie?
- Słuchanie nagrania hejnału z wieży mariackiej.
https://www.youtube.com/watch?v=6CYIFn8pQ2k
- Karta pracy pt. „Trąbka” trąbka
Karta pracy pt. „Rozpoznaj elementy” rozpoznaj elementy
- Program „Przyjaciele Zippiego” Powiedz jak się czujesz. Zachęcanie dzieci
do tego aby mówiły o tym jak się czują w różnych sytuacjach.
Karta pracy pt. „Połącz w pary” polacz w pary