Propozycje pracy z dziećmi 4 – 8.05.2020 r.

 

Temat tygodnia: Wszystko może być muzyką.

 

Poniedziałek 4.05
  1. Słuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.

Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka  i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.

Analiza opowiadania:

  • Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „Zaczarowanej krainie”?
  • Jak możemy nazwać tą krainę?
  • Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? – swobodne wypowiedzi dzieci.

”Smutne wydarzenie w krainie muzyki” – słuchanie dalszego ciągu opowiadania.

Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni.

Próba wymyślenia szczęśliwego zakończenia opowiadania.

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza na melodię: „Siekiera, motyka…..”

 

Ruch i podskok to zabawa.

Sport dla dzieci ważna sprawa.

Ręce w górę w przód i w bok,

Skłon do przodu przysiad, skok.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

Kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

Oczy, uszy, usta, nos.

 

  1. 3. Zabawa twórcza w formie abstrahowania „Co by było, gdyby na świecie nie było muzyki”? – wypowiedzi dzieci.
  2. Czytanie globalne wyrazu MUZYKA – podział na sylaby, wyróżnienie pierwszej głoski, wyklejenie wyrazu dowolnym materiałem plastycznym.

Wtorek 5.05

  1. Proponuję, żebyście zatańczyli do ulubionego utworu. Możecie tańczyć ze wstążką, chustką czy szarfą. Liczy się Wasz pomysł na wyrażenie ruchem piękna tej muzyki. Zaproście do tańca mamę, tatę, rodzeństwo czy innych domowników i dajcie się ponieść emocjom.
  2. Poznajemy grupy instrumentów muzycznych.

Przyjrzyj się obrazkom i powiedz, jakie instrumenty należą do poszczególnych grup. Dlaczego grupy instrumentów nazywamy właśnie w ten sposób?

Instrument strunowy – instrument muzyczny, którego źródłem dźwięku są napięte, drgające struny

Są to: fortepian, gitara, skrzypce, wiolonczela

Instrument dęty – instrument muzyczny, w którym źródłem dźwięku jest drgający wewnątrz instrumentu słup powietrza.

Są to: trąbka, saksofon, obój

Instrument perkusyjny – instrument muzyczny, w którym źródłem dźwięku jest drganie całości lub części instrumentu, które jest wywoływane uderzeniem odpowiedniej części instrumentu pałką, szczotką lub dłonią lub też potrząsaniem całym instrumentem.

Są to: perkusja, tamburyn, bębenek, trójkąt, marakasy

W instrumentach elektronicznych dźwięk emitowany jest przez głośnik.

Są to: keybord, gitara elektryczna, skrzypce elektryczne

  1. „ Słuchamy ciszy”- zabawa doskonaląca aparat słuchu. Dziecko siedzi odwrócone plecami, rodzic szeptem wypowiada nazwy przedmiotów. Zadaniem dziecka jest głośne powtórzenie tego, co usłyszało. (zabawę można kontynuować zamieniając się rolami).
  2. Nie tylko instrumenty wydają dźwięki. Zagadki słuchowe – co to za dźwięk? (szeleszczący woreczek foliowy, przelewanie wody, kląskanie, tupanie, stukanie w szkło itp.)

 

Środa 6.05

  1. Zabawa „Skąd dochodzi dźwięk”? – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami. Rodzic gra na instrumencie(np. grzechotka) lub szeleści kawałkiem folii. Dziecko wskazuje ręką kierunek, z którego dochodzi dźwięk.
  2. Nauka piosenki „Skaczące nutki”

https://www.youtube.com/watch?v=_BBku3XKrdY

1.

Do przedszkola wpadły nutki.

wszystkie miały czarne butki,

czarne szelki i czapeczki

i skakały jak piłeczki.

 Ref. Ta wysoko, tamta nisko,

ta z plecakiem, ta z walizką.

Roztańczone

nutki trzy:

do, re, mi,

nutki trzy.

2.

Poprosiły o mieszkanie

w dużym czarnym fortepianie.

I biegały, i skakały

po klawiszach czarno – białych.

 Ref. Ta wysoko, tamta nisko…

3.

Nawet na leżakowaniu

przeszkadzały dzieciom w spaniu

i skakały po kocykach

w czarnych szelkach i bucikach.

Ref. Ta wysoko, tamta nisko…

 

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie.
  2. Zestaw  ćwiczeń gimnastycznych z piłką:
  • Toczenie piłki stopami”-ćwiczenia stóp.Dziecko w siadzie skulnym podpartym, stopy na piłce. Toczenie piłki obiema stopami do przodu, ruchem okrężnym. Toczenie piłki prawą i lewą stopą na zmianę.
  • „ Pieski bawią się piłką”-zabawa z elementem czworakowania. Dziecko chodzi na czworaka w różnych kierunkach i prowadzi piłkę czołem.
  • „Piłka na głowie”- ćwiczenia wyprostne. Chód z piłką na głowie we wspięciu i na całych stopach.
  • „Kangurki”-zabawa  z elementem podskoku. Dziecko stoi, piłka między kolanami, ręce z przodu uniesione na wysokość klatki piersiowej. Podskoki w przód, po kilku podskokach zmiana kierunku.

 

 

Czwartek 7.05

  1. Utrwalenie piosenki „Skaczące nutki.”
  2. Zabawa „Ile razy zagram?” – Dziecko odwrócone tyłem, Rodzic wystukuje określoną liczbę razy na dowolnym przedmiocie np. garnek/pokrywka/pudełko. Zadaniem dziecka jest policzenie i pokazanie na palcach ilości usłyszanych dźwięków.
  3. Zaznacz tyle kółek ile jest instrumentów (karta pracy).
  4. Narysuj instrument, którego dźwięk najbardziej lubisz lub chciałbyś/łabyś umieć na nim grać.

Piątek 8.05

  1. „Piekielna orkiestra” – wystukiwanie rytmów na przedmiotach znalezionych w kuchni (garnki, patelnie, pokrywki, łyżki itp.)
  2. “Mój instrument.” Wykonaj instrument według własnego pomysłu i podziel się z nami efektami swojej pracy.
  1. „Zabawy na pięciolinii”-zabawa dydaktyczna.


Rozwijanie umiejętności przeliczania przedmiotów w zakresie dostępnym dziecku w aspekcie porządkowym.
Dz. umieszcza nakrętki- nuty na pięciolinii pod dyktando rodzica; przelicza linie w aspekcie porządkowym.

Rodzic proponuje zabawę w komponowanie muzyki, każde dziecko otrzymuje swoją pięciolinię i zestaw 6 nutek ( nakrętek). Rodzic czyta wiersz, a zadaniem dzieci jest umieszczanie nutek zgodnie z jego treścią.

 

“Skaczące nutki” A. Bober

Pierwsza nutka, na pierwszej linii się ustawiła.
Druga nutka, na drugą linię wskoczyła.
Trzecia nutka, na trzeciej linii usiadła,
Czwarta nutka, na czwartą linię się wkradła.
Piąta nutka, na piąta linię się wspięła,
A szósta nutka nad liniami zasnęła.

 

  1. Zagadki o instrumentach

Rozwiąż zagadki o instrumentach. Jak odgadniesz, podziel nazwę instrumentu na sylaby, zastanów się też, jaką głoskę słyszymy na początku wyrazu.

 

Palce w struny uderzają,

dźwięki z niej wydobywają.

Różnych dźwięków cała gama,

może na niej zagrasz sama?

(gitara)

 

Jaki strunowy instrument, czy wiecie,

jest bardzo znany na całym świecie?

Paganini na nim grał,

w reku zawsze smyczek miał.

(skrzypce)

 

Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta.

(trąbka)

 

Ma trzy nogi, czarne skrzydło,
białe zęby w rzędzie.
Gdy pianista przy nim siądzie
– piękny koncert będzie.

(fortepian)

 

Okrągły, brzuchaty,
wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym,
by w niego uderzyć.

(bęben)

 

Ten instrument zrobiono z drewna,
jestem tego zupełnie pewna.
Wygląda jak łapki drewniane,
które tańczą w rękach Hiszpanek.

(kastaniety)

grafomotoryka instrumenty + karta pracy

policz muzyka