Propozycje pracy z dziećmi 6 – 7.04.2020 r.
Temat kompleksowy: Dbamy o Ziemię
Wtorek 16.04.2020 r.
- Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
- układanie warg dolna na górnej, górna na dolnej,
- ruchy okrężne złączonymi wargami,
- wypychanie policzka językiem- „przerzucanie piłeczki,”
- parskanie jak konik,
- dmuchanie.
- Przeczytanie wiersza A. Widzowskiej „Przyjaciele przyrody.”
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
Rozmowa na temat wiersza.
– O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki?
– Kiedy bardziej oszczędzamy wodę- podczas kąpieli, czy gdy bierzemy prysznic?
– Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak szklana butelka?
– Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?
– Co powinniśmy robić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?
– Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?
- Oglądanie worków/koszy na śmieci, zwrócenie uwagi na ich kolory. Rozmowa na temat segregacji odpadów. Wyjaśnienie słowa RECYKLING.
- Wyklejanie wyrazu RECYKLING lub EKOLOGIA, plasteliną lub kawałkami kolorowego papieru po śladzie.
Środa 15.04.2020 r.
- Zabawa ruchowa „Ziemia, woda, powietrze”
Dziecko odpowiednio reaguje na hasło:
Ziemia – dotyka dłońmi podłogi
Woda – chwyta się dłońmi za kolana
Powietrze – podnosi ręce nad głowę
- Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki – Świat w naszych rękach
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Tekst piosenki:
Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x2
A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x2
Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x3
- Całościowe czytanie wyrazów PAPIER, SZKŁO, PLASTIK, EKOLOGIA, RECYKLING.
- Zabawa ruchowa z wyrazami do poznanej piosenki.
Włączamy muzykę, na podłodze rozkładamy poznane wyrazy. Na przerwę w muzyce, mówimy dziecku jaki wyraz ma odszukać.
Czwartek 16.04.2020 r.
- Zabawa ruchowa z elementem celowania – „Wrzucamy śmieci do kosza”
Ze starych gazet dziecko zgniata kulki. Ustawiamy kosz w określonej odległości – dziecko rzuca kulkami do kosza, jeśli nie trafi, powtarza rzut.
- Powtórzenie i utrwalenie piosenki „Świat w naszych rękach”
- Kręgle z recyklingu.
Kilka plastikowych butelek dziecko ozdabia wg własnego pomysłu. Następnie celuje do nich turlając piłkę z określonej odległości.
- Badamy właściwości wody
- “Badanie wody”- określanie koloru, smaku, wyglądu, zapachu wody.
Dziecko smakuje wodę mineralną/przegotowaną – określa jej zapach, smak, kolor. Następnie dotyka się mokrymi rękoma np. do policzków. Podaje cechy fizyczne i właściwości wody wykorzystując technikę twórczego myślenia: odnosi się do wszystkich zmysłów: wzrok, smak, węch, dotyk.
- Przelewanie wody z dzbanka do naczyń o różnych kształtach.
Obserwacja zachowania się wody – spostrzeżenie: woda jest cieczą, można ją przelewać, przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje);
- Parowanie wody.
Rodzic włącza czajnik elektryczny i podgrzewa wodę. Dziecko obserwuje i dzieli się spostrzeżeniami – najpierw woda zaczęła bulgotać, do góry unosiło się coraz więcej pary, aż woda zaczęła parować. (Dodatkowo można przyłożyć lusterko do ujścia czajnika w celu zobrazowania zjawiska powstania pary)
- Zamarzanie wody – wstawienie pojemnika z wodą do zamrażalnika po kilku godzinach wyjęcie. Dziecko wyciąga wnioski – co się dzieje z wodą pod wpływem niskiej oraz dodatniej temperatury.
- „Co pływa, a co tonie”
Do miski z wodą dziecko wrzuca np.: spinacz biurowy, papier, kamień, kawałek drewna, następnie wrzuca styropian, skorupkę od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową – omawia co się dzieje z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.
Piątek 17.04.2020 r.
- Utrwalenie piosenki „Świat w naszych rękach”
- Zabawa sprawnościowa – Slalom z kubeczkiem wody.
- “Eko – instrumenty”- zabawa z wykorzystaniem instrumentów alternatywnych
Tworzenie eko-instrumentów: gitary z pudełka po chusteczkach, rolki po papierze toaletowym i gumki recepturki; grzechotkę z plastikowych łyżeczek i jajek po “Kinder niespodziance”, owiniętych taśmą; fletnię ze sklejonych słomek itp. Ograniczać w tym może jedynie wyobraźnia J
- Quiz przyrodniczy – sprawdzenie wiadomości
- Dlaczego nie wolno hałasować w lesie?
- Byłeś w lesie, pozostały ci papierki po cukierkach. Co z nimi zrobisz?
- Dlaczego nie wolno wypalać traw?
- Dlaczego należy chronić lasy?
- Co wrzucamy do niebieskiego worka/kosza?
- W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę?
- Czy można myć samochód w rzece? Wyjaśnij dlaczego .
- W jaki sposób należy segregować śmieci?
- W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę?
- Co należy zrobić ze zużytą baterią?
- Co to jest recykling?
- Czy do żółtego worka/kosza możemy wrzucić szklany słoik?
- Czy o przyrodę i ochronę środowiska powinni dbać tylko dorośli?
- Dlaczego kartonowe pudełka po napojach należy zgniatać przed wrzuceniem do kosza?
- Kolory koszy na śmieci to biały, różowy i pomarańczowy?
- Jak nazywa się planeta na której mieszkamy?
- Jeśli udało Ci się odpowiedzieć poprawnie na większość pytań, otrzymujesz medal „Przyjaciela Przyrody” (możesz go wydrukować lub zaprojektować wg własnego pomysłu)