Publiczne Przedszkole Leśne Skrzaty w Michałówce
  • STRONA GŁÓWNA
  • AKTUALNOŚCI
  • OGŁOSZENIA
  • Z ŻYCIA GRUP
    • WIEWIÓRECZKI
    • JEŻYKI
    • ZAJĄCZKI
    • LISKI
    • MRÓWECZKI
    • SÓWKI
    • WILCZKI
  • O PRZEDSZKOLU
    • Misja przedszkola
    • Kadra
    • Programy i metody pracy
    • Ramowy rozkład dnia
  • DOKUMENTACJA
    • Statut przedszkola
    • Standardy Ochrony Małoletnich
    • Podstawa programowa
    • Regulamin korzystania z systemu iPrzedszkole
    • Koncepcja pracy
    • Program wychowawczy
    • Dokumenty do pobrania
  • REKRUTACJA
  • PŁATNOŚCI
  • KONTAKT
  • ARCHIWUM GALERII
    • GALERIA GRUP 2019/2020
      • Grupa I 3-latki 2019/2020
      • Grupa II 3-4 – latki 2019/2020
      • Grupa III 4 – latki 2019/2020
      • Grupa IVA 4 – latki 2019/2020
      • Grupa V 5 – latki 2019/2020
      • Grupa VI 5-6 – latki 2019/2020
      • Grupa VII 6 – latki 2019/2020
    • GALERIA GRUP 2020/2021
      • Grupa I 3 – latki 2020/2021
      • Grupa II 4 – latki 2020/2021
      • Grupa IIIA 4 – latki 2020/2021
      • Grupa IV 5 – latki 2020/2021
      • Grupa VA 5 – latki 2020/2021
      • Grupa VI 6 – latki 2020/2021
      • Grupa VIIA 6 – latki 2020/2021
    • GALERIA GRUP 2021/2022
      • Grupa I 3 – latki p. Przybysz/ p. Wcisło
      • Grupa II 3 – 4 – latki p. Czapska/ p. Pytel
      • Grupa III 4 – latki p. Całka/ p. Pałyska
      • Grupa IV 5 – latki p. Paśnik/ p. Rygier
      • Grupa V 5 – latki p. Mucha/ p. Wcisło
      • Grupa VI 6 – latki p. Szostak/ p. Pytlarczyk
      • Grupa VII 6 – latki p. Dąbrowska/ p. Sabat / p. Pytlarczyk
    • GALERIA GRUP 2022/2023
      • Grupa I 3 – latki p. Szostak p. Dąbrowska
      • Grupa II 3/4 latki p. Pytlarczyk p. Popińska
      • Grupa III 4 latki p. Przybysz p. Popińska
      • Grupa IV 5 latki p. Całka p. Pałyska
      • Grupa V 5 – latki p. Czapska p. Pytel
      • Grupa VI 6 – latki p. Nazorek p. Sabat
      • Grupa VII 6 – latki p. Paśnik p. Wcisło
  • STRONA GŁÓWNA
  • AKTUALNOŚCI
  • OGŁOSZENIA
  • Z ŻYCIA GRUP
    • WIEWIÓRECZKI
    • JEŻYKI
    • ZAJĄCZKI
    • LISKI
    • MRÓWECZKI
    • SÓWKI
    • WILCZKI
  • O PRZEDSZKOLU
    • Misja przedszkola
    • Kadra
    • Programy i metody pracy
    • Ramowy rozkład dnia
  • DOKUMENTACJA
    • Statut przedszkola
    • Standardy Ochrony Małoletnich
    • Podstawa programowa
    • Regulamin korzystania z systemu iPrzedszkole
    • Koncepcja pracy
    • Program wychowawczy
    • Dokumenty do pobrania
  • REKRUTACJA
  • PŁATNOŚCI
  • KONTAKT
  • ARCHIWUM GALERII
    • GALERIA GRUP 2019/2020
      • Grupa I 3-latki 2019/2020
      • Grupa II 3-4 – latki 2019/2020
      • Grupa III 4 – latki 2019/2020
      • Grupa IVA 4 – latki 2019/2020
      • Grupa V 5 – latki 2019/2020
      • Grupa VI 5-6 – latki 2019/2020
      • Grupa VII 6 – latki 2019/2020
    • GALERIA GRUP 2020/2021
      • Grupa I 3 – latki 2020/2021
      • Grupa II 4 – latki 2020/2021
      • Grupa IIIA 4 – latki 2020/2021
      • Grupa IV 5 – latki 2020/2021
      • Grupa VA 5 – latki 2020/2021
      • Grupa VI 6 – latki 2020/2021
      • Grupa VIIA 6 – latki 2020/2021
    • GALERIA GRUP 2021/2022
      • Grupa I 3 – latki p. Przybysz/ p. Wcisło
      • Grupa II 3 – 4 – latki p. Czapska/ p. Pytel
      • Grupa III 4 – latki p. Całka/ p. Pałyska
      • Grupa IV 5 – latki p. Paśnik/ p. Rygier
      • Grupa V 5 – latki p. Mucha/ p. Wcisło
      • Grupa VI 6 – latki p. Szostak/ p. Pytlarczyk
      • Grupa VII 6 – latki p. Dąbrowska/ p. Sabat / p. Pytlarczyk
    • GALERIA GRUP 2022/2023
      • Grupa I 3 – latki p. Szostak p. Dąbrowska
      • Grupa II 3/4 latki p. Pytlarczyk p. Popińska
      • Grupa III 4 latki p. Przybysz p. Popińska
      • Grupa IV 5 latki p. Całka p. Pałyska
      • Grupa V 5 – latki p. Czapska p. Pytel
      • Grupa VI 6 – latki p. Nazorek p. Sabat
      • Grupa VII 6 – latki p. Paśnik p. Wcisło

Zajęcia logopedyczne

Logopeda: Paulina Przybysz
W zajęciach terapii logopedycznej uczestniczą dzieci wyłonione podczas badań przesiewowych. Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub grupowo. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnego zapotrzebowania i możliwości ucznia.
Podczas zajęć logopedycznych usuwane są wszelkie zakłócenia, zburzenia komunikacji językowej oraz przezwyciężane są problemy uczniów mających kłopoty z mówieniem, pisaniem i czytaniem. Terapia logopedyczna obejmuje ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń wymowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację i ćwiczeń oddechowych czy słuchowych proponowane są ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój dzieci, doskonalenie pamięci, myślenia przyczynowo-skutkowego, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Terapia logopedyczna prowadzona jest do momentu wyeliminowania lub złagodzenia zaburzenia. Niezwykle ważne jest, by w sytuacji pojawienia się jakichkolwiek zaburzeń, jak najwcześniej podjąć terapię logopedyczną i kontynuować ją aż do osiągnięcia zadowalającego efektu.
Podjęcie terapii logopedycznej oznacza konieczność utrwalania uzyskanych efektów w domu. Nawet kilkuminutowe, ale codzienne ćwiczenia rodzica z dzieckiem są dużą pomocą.
Wczesna terapia logopedyczna pozwala dziecku na szybką korektę wad wymowy. Przekłada się to na późniejszą, prawidłową naukę pisania i czytania bez błędów fonetycznych, lepszą samoocenę dziecka, gdyż około 6-go roku życia słyszy swoje wady wymowy (wie, że źle mówi fonetycznie). Długotrwałe wady wymowy mogą powodować u dziecka problemy z czytaniem i pisaniem w okresie wczesnoszkolnym, asymilacją się w grupie rówieśniczej oraz trudną korektę tych wad.

…

Ćwiczenia „buzi” są bardzo ważne w terapii logopedycznej. Poprawiają sprawność aparatu artykulacyjnego. Poniżej zamieszczam przykładowe ćwiczenia logopedyczne, które z powodzeniem mogą Państwo wykorzystać w pracy z dzieckiem w domu. Życzę owocnych ćwiczeń! Zachęcam, żeby ćwiczyć kilka razy dziennie po kilka minut.  🙂

 

Na zajęciach logopedycznych stosuje się następujące rodzaje ćwiczeń:

 

  • słuchowe

Przykłady ćwiczeń słuchowych dla dzieci młodszych:

  1. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po Kinder-niespodziance, tic-tac’ach po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, cukier, sól, kasza.
  2.  Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
  3. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika, telefonu.
  4. Rozpoznawanie dogłosów dochodzących z sąsiedztwa, z ulicy.
  5. Zgadywanie co wydało dźwięk –  uderzanie pałeczką w szkło, gliniane naczynie, metal, kamień, drewno itp.; toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki, kasztana, kamienia, szklanej butelki), rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.

 

Przykłady ćwiczeń słuchowych dla dzieci starszych (od 5-6 roku życia):

  1. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie podanej przez dorosłego, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna słowo, osoba uczestnicząca w ćwiczeniu ma za zadanie zgadnąć o jakie słowo chodzi. Można bawić się także bez obrazków wykorzystując zabawki lub przedmioty znajdujące się w otoczeniu. Można wykorzystać to ćwiczenie także do budowania słownika i utrwalania pojęcia kategorii  – np. rzecz w łazience, zaczyna się na my- mydło.
  2. Wyszukiwanie słów z podaną sylabą.
  3. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu – dziecko stawia tyle klocków, rysuje tyle kółeczek, klaszcze tyle razy ile słów słyszy w wypowiadanym zdaniu.
  4. Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie.
  5. Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
  6. Ćwiczenia z paronimami – słowami, różniącymi się tylko jedną głoską: buty-budy, gruszka-dróżka, kasa-kasza itp.
  7. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej – „Sprawdź czy dobrze mówię ? Szafa czy safa?”

 

  • oddechowe

Przykłady:

  1. Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
  2. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek, tor przeszkód zbudowany z klocków, labirynt, oddechowa gra w piłkę.
  3. Liczenie na jednym wydechu.
  4. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
  5. Nadmuchiwanie balonika, dmuchanie baniek mydlanych.
  6. Naśladowanie syreny –  „iu-iu-iu”, „eo-eo-eo” – na jednym wydechu.

 

  • motoryki aparatu artykulacyjnego

Ćwiczenia warg:

  1. Wymawianie na przemian „ u-i” przy maksymalnym zwężeniu i rozszerzeniu warg.
  2. „Buziaczki” – cmokanie.
  3.  „Motorek” – parskanie / wprawianie warg w drganie/.
  4. Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”  – przy złączonych zębach.
  5. Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
  6. „Klaun” – wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół.
  7. „Zły pies” – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów

 

Ćwiczenia języka:

  1. „Młotek  -przybijanie gwoździ” – stukanie językiem w wałek dziąsłowy (miejsce na górze, za zębami).
  2. „ Malowanie sufitu w buzi” czubkiem języka, usta szeroko otwarte.
  3. „Słoń” – język jak trąba słonia chce wszędzie zajrzeć; dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego – rezygnujemy z tego ćwiczenia jeśli dziecko ma tendencję do wsuwania języka między zęby  podczas mówienia.
  4. „Pączek/Lizak” – oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  5. „Konik” – kląskanie językiem.
  6. „Huśtawka” – język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
  7. „Rurka” – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka.
  8. „ Liczenie zębów” – język dotyka po kolei do zębów.
  9. Zlizywanie nutelli, miodu, dżemu itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  10. „Winda” – szeroko otwarta buzia,  język – raz do góry, raz do dołu.
  11. „Ślimak” – język porusza się jak ślimak w muszli; język porusza się dookoła w buzi, między wargami a dziąsłami.
  12. „Piłka” – język wypycha policzki naprzemiennie, jakby odbijała się od nich piłka.
  13. „Zawody” – kto dłużej utrzyma nieruchomo język za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi.

 

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  1. Ziewanie przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  2. Płukanie gardła ciepłą wodą.
  3. „ Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  4. Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
  5. „Zmęczony piesek” – język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
  6. Przysysanie kolorowych kółeczek, kropelek poprzez wciąganie powietrza przez słomkę i przenoszenie na obrazek biedronki, muchomora czy parasolki.

 

Ćwiczenia policzków:

  1. „Balonik” – nadymanie policzków.
  2. „Rybka” -wciąganie policzków.
  3. Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, oddech nosem.

 

Ćwiczenia prawidłowego połykania (związane z prawidłowym ułożeniem języka podczas tej czynności):

  1. Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach.
  2. Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.
  3. Trzymanie czubkiem języka małego cukierka  czy  ziarnka ryżu preparowanego  przy wałku dziąsłowym i jednoczesne połykanie śliny.
  4. Ćwiczenie jak wyżej z kawałeczkiem czekolady przyklejonym do wałka dziąsłowego.

 

  •  artykulacyjne (ćwiczenia w mówieniu)

 

Zachęcam powtarzania materiałów zawartych w zeszytach ćwiczeń dzieci uczestniczących w zajęciach logopedycznych.

Dla dzieci 3-4 letnich z opóźnionym rozwojem mowy proponuję dodatkowo ćwiczenia dźwiękonaśladowcze t.j. odgłosy zwierząt, pojazdów, przedmiotów czy dźwięki sytuacyjne (chlapu chlapu, bach, halo, uf, kici kici, pif paf, puk puk itp.)

Dodatkowo podaje Państwu adresy stron internetowych, na których znajdziecie gry (także on-line), ćwiczenia do wydrukowania i zabawy, które można wykorzystać z dzieckiem w domu.

http://ktotomowi.pl/gry

https://www.mimowa.pl/

http://www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/logopedyczne/

https://www.superkid.pl/cwiczenia-logopedyczne?gclid=CLLFtIyf7coCFUqeGwodQQIN4g

https://kreatywnewrota.pl/tag/zabawy-logopedyczne/

https://domologo.pl/

 

Warto zobaczyć

Nasze grupy


Dokumenty do pobrania


Wyprawki

Zajęcia dodatkowe


Terapia SI


Język angielski


Zajęcia logopedyczne


Rytmika


Gimnastyka korekcyjna


Przedszkolny chór dziecięcy


Grupa teatralna rodziców

Ostatnie wpisy

  • Wycieczka na Lisie Jamy – gr. Zajączków
  • Wycieczka do Sadów Klemensa- Wilczki
  • Moli wśród dzieci- grupa Wilczki
  • Moli wśród dzieci- grupa Sówki
  • Moli wśród dzieci- grupa Mrówki
  • Moli wśród dzieci- grupa Zajączki

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI (455)
  • Grupa I – 3 latki p.Przybysz/p.Wcisło (6)
  • Grupa I 3 – latki (12)
  • Grupa I 3 – latki 2019/2020 (18)
  • Grupa I 3 – latki p. Szostak p. Dąbrowska (9)
  • Grupa II – 3/4 latki p. Czapska/p. Pytel (13)
  • Grupa II 3-4 – latki 2019/2020 (16)
  • Grupa II 3/4 latki p. Pytlarczyk p. Popińska (11)
  • Grupa II 4 – latki (18)
  • Grupa III – 4 latki p. Całka/ p. Pałyska (6)
  • Grupa III 4 – latki (1)
  • Grupa III 4 – latki 2019/2020 (20)
  • Grupa III 4 latki p. Całka p. Pałyska (9)
  • Grupa III 4 latki p. Przybysz p. Popińska (9)
  • Grupa IIIA 4 – latki (6)
  • Grupa IV – 5latki p. Paśnik/p. Rygier (9)
  • Grupa IV 5 – latki (11)
  • Grupa IVA 4 – latki 2019/2020 (21)
  • Grupa V – 5 latki p. Mucha/ p. Wcisło (4)
  • Grupa V 5 – latki 2019/2020 (22)
  • Grupa V 5 – latki p. Czapska p. Pytel (9)
  • Grupa VA 5 – latki (16)
  • Grupa VI – 6 latki p. Szostak/ p. Pytlarczyk (38)
  • Grupa VI 5-6 – latki 2019/2020 (16)
  • Grupa VI 6 – latki (20)
  • Grupa VI 6 – latki p. Nazorek p. Sabat (10)
  • Grupa VII – 6 latki p. Dąbrowska/p. Sabat (10)
  • Grupa VII 6 – latki 2019/2020 (16)
  • Grupa VII 6 – latki p. Paśnik p. Wcisło (10)
  • Grupa VIIA 6 – latki (19)
  • JEŻYKI (1)
  • LISKI (1)
  • MRÓWECZKI (1)
  • OGŁOSZENIA (27)
  • SÓWKI (1)
  • WIEWIÓRECZKI (1)
  • WILCZKI (1)
  • Z ŻYCIA GRUP (6)
  • ZAJĄCZKI (1)

Archiwum

  • Polityka prywatności
  • Regulamin korzystania z systemu iPrzedszkole
Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: NEBlue by NEThemes.